Käina lahe mudast kosmeetika pürib maailmaturule

Osa Oryaku meeskonnast Türgi suurimal ilumessil Beauty Eurasia. Vasakul Karel Kõiv, keskel Martin Toon.

FOTO: Erakogu

Osaühing Millennium Invest toodab Hiiumaa ja Kassari vahel asuva Käina lahe mudast Oryaku kaubamärki kandvat looduskosmeetikat.

Firmat veavad kaks meest, teoloogi haridusega endine diplomaat Martin Toon ja ehitustehnika rendi valdkonnas tegutsenud Karel Kõiv.

„Üle-eelmise aasta lõpul leidsime saatuse tahtel tee Käina lahe ravimudani ja veendusime selle loodusliku materjali unikaalsuses. Algselt otsustasime teha koostööd ravimuda temaatikas juba kogenud spetsialistidega, kuid mõni kuu hiljem lõime siiski eraldi ettevõtte, kuhu koondasime kogu tootearenduse. Loome ravimudast kosmeetikatooteid. Tegeleme nii tootmise kui ka tooraine töötlusega,” selgitab Kõiv.

Nüüdseks on turule jõudnud esimesed tooted: 400grammine kehamask ja 50grammises pakendis näomask. Profiililt on need baastooted, mis on peamiselt nahka sügavpuhastava ja taastava ning organismi tugevdava toimega.

Kõivu kinnitusel on Käina lahe muda tootearenduse seisukohalt haruldane materjal, mis võimaldab luua väga mitmesuguseid tooteid. „Toodete väljatöötamisel on vaja palju panustada erialase kirjanduse uurimisse ning Eestis ja välismaal tegutsevate spetsialistidega konsulteerimisse. Tuleb teha arvukalt katseid, mille puhul on tähtsad nii organoleptilised, keemilis-füüsikalised kui ka mikrobioloogilised aspektid. Peagi saame valmis mitu uut toodet.”

Martin Tooni sõnul ei alahinda Millennium Invest kuidagi kodumaist klienti, kuid on siiski selgelt orienteerunud globaalsele kosmeetikaturule. „Erineme teistest valdkonna ettevõtetest selle poolest, et pakume maailmaturul nii tooret kui ka toodet, teisisõnu saavad soovijad meie käest osta ka naturaalset mineraalmuda. Meie tooted on valmistatud Käina lahe ravimuda alumisest kihist, kus on iseäranis kreemjas ja väga hea koostisega muda, mis sobib suurepäraselt kosmeetikatoodeteks.”

Igale vanusele

Nahahoolduse valdkonnas on Oryaku kaubamärgiga kosmeetika suunatud eri vanuses kasutajatele, kes tahavad näha välja tervemad, nooruslikumad ja säravamad. „Ilukosmeetika maskid on kasulikud igas eas. Teismelistele, eriti noormeestele, on maskid head vistrike vastu, naised hooldavad aktiivselt nägu ja dekolteepiirkonda, mudamask leevendab akneprobleeme, teeb kuperoosse naha klaariks, vähendab tselluliiti, väljutab jääkaineid ja soodustab normaalkaalu.

Keskealised ja vanemad inimesed kasutavad mudamaske liigesevaevuste leevendamiseks, sealhulgas saunas käies. Muda on ravitoimega nii kontoritöötajale, maatööd tegevale inimesele kui ka sportlasele, sest leevendab lihasepingeid ja liigesevalu ning kiirendab ainevahetust. Lisaks on muda kasutusel massaažides ja mähistes. Meie ei suhtu soosivalt protseduuri ajal muda kilega katmisse, sest nahk peaks hingama,” räägib Toon muda omadustest.

Kõiv täiendab, et Käina lahe muda sisaldab rohkesti biomineraale, orgaanilisi happeid ja mineraalsoolasid. Niisugune kombinatsioon on maailmas haruldane, lisaks annab siinsele mudale teiste ees eelise ökoloogiline puhtus, mis on unikaalne ja mida on tänapäeval raske leida ja tõendada. Kosmeetikasektoris, mis on paljude määrustega reguleeritud, on see eriti oluline.

Esimene tagasiside ettevõtte uudistoodete kohta on olnud positiivne. „Uus asi tekitab ikka elevust ja eelkõige on huvitav välistarbijate tagasi­side, nemad on väga avatud uutele naturaaltoodetele ning hindavad puhast ja tõendatud päritolu. Paljud on kiitnud reaalseid positiivseid tulemusi naha sügavpuhastamisel. See annab meile igapäevatööks palju indu juurde,” kinnitab Kõiv.

Käina lahe muda sisaldab rohkesti biomineraale, orgaanilisi happeid ja mineraalsoolasid. Niisugune kombinatsioon on maailmas haruldane.

Juunis said Käina lahe mudast valmistatud kosmeetikatoodetega tutvust teha Istanbulis toimunud Türgi suurima ilumessi Beauty Eurasia külastajad. „Selle messi valisime oma toodete esmatutvustuseks välja juba möödunud aasta lõpus, otsustavaks sai soov lisaks Türgi turuga kohapeal kontakteerumisele kõnetada üheaegselt Aasia, Araabia ja Euroopa kliente.

Messidel osaleda on meil kavas edaspidigi, võimalusel koostöös teiste valdkonna ettevõtetega või ühisväljapanekute kaudu. Ühtlasi kinnitavad messikogemused e-kaubanduse võidukäiku maailmas ja kindlasti on meil Eesti ettevõttena nende võimaluste mõistmiseks ja kasutamiseks head eeldused,” usub Toon.

Ökosüsteem tänab

Ettevõtte lähiaja eesmärgid on Tooni sõnul müügi edukas käivitamine Eestis ja mitmel välisturul, tootearenduse jätkamine ning Oryaku tootemargi tuntuse laiendamine. „Tuleviku jaoks on oluline innovatsioon ja tehniliste lahenduste väljatöötamine, sest maailmaturu mahtu arvestades ei suudaks me muidu uutele turgudele laieneda.

Õnneks Käina lahes leiduv mudakogus lubab seda eesmärki täita ja hea tulevikusõnum on seegi, et meie tegevuse tõttu paraneb märkimisväärselt Käina lahe keskkonnaseisund. Ravimuda kaevandamisel lahe veetase tõuseb, see on kasulik kalavarudele, mereelupaikade seisundile ja mereökosüsteemide taastumisele.

Praegu on Väinameres käimas TTÜ Meresüsteemide Instituudi sellekohane uuring. Keskkonnaameti koostatud Käina lahe – Kassari maastikukaitseala kaitsekorralduskava 2015–2024 näeb muu hulgas ette vajaduse pumbata välja Käina lahe muda, et lahte kaitsta. See on riigi jaoks kulukas ning majanduslikult ja keskkonnahoidlikult tuleb läbi mõelda, mida selle mudaga oleks parim edasi teha. Siin saamegi meie ettevõtjatena riigile appi tulla, investeerides omalt poolt mõistlikesse ja jätkusuutlikesse lahendustesse.”

Millennium Investile antud kaevandamisluba seab ranged ja selged reeglid. Eelkõige tuleb kinni pidada lubatud kaevandamismahust ja -perioodist, mis loodushoiu tõttu kestab vaid viis kuud aastas. Kaevandamisel peab kasutama meetodeid ja tehnoloogiat, mis välistavad reostuse ja looduskeskkonna kahjustamise.

Raskused on ületamiseks

Investeerida on tulnud firmaomanike sõnul palju: lisaks büroo- ja tootmisruumide sisseseadmisele brändiloomesse, töötajatesse, töövahenditesse, tehnoloogiasse, tootearendusse, maardlasse, laotarvikutesse ja turundusse.

Uuringuid ja teste on regulaarsete nõuete täitmiseks ja toodete väljatöötamiseks vaja teha edaspidigi ning see on päris kulukas. „Seni me pole kasutanud riiklikke toetusi, peamine põhjus on sobivate meetmete puudumine. Kummaline, aga meie tegevus ei sobitu hästi EASi ja KIKi pakutavate toetustega, kuigi meil on globaalne eesmärk, me edendame keskkonnahoidu, innovatsiooni ja mahetootmist,” leiab Toon.

Kõivu sõnul on seni olnud kõige raskem tootearendus. Kuna varem pole Eesti mudast tehtud tooteid, mida reguleerivad Euroopa Parlamendi ja Komisjoni kosmeetikamäärused, siis tuleb kogu teave hankida piiri tagant. Kõik saadud teadmised tuleb katsete näol ellu viia ja tulemusi analüüsida. Kuna analüüsid peavad olema tehtud akrediteeritud laborites, võtab see võrdlemisi kaua aega. Toon täiendab, et lihtne pole ka inimese ja maailma mõistmine üha kiiremalt toimuvate muutuste taustal.

Ajakirjaniku küsimuse peale – mida peab tegema, et jõuda Eestis toodetud looduskosmeetikaga koduriigist kaugemale, vastab Kõiv: kui on soov jõuda globaalsele turule, peab mõtlema suurelt. „Osalemine valdkonna suurimatel messidel, e-kaubandusvõitlus suurte tegijatega, järjepidev tootearendus ja brändi usaldusväärsuse tõstmine on vaid mõni tegevus paljudest, millele peab pidevalt rõhku panema. Õnne peab samuti jaguma, kuid ilma raske tööta sellele tugineda ei saa.”

Oryaku tänased tooted. Peagi on lisa oodata.

FOTO: Erakogu

Populaarne

Tagasi üles