Perefirma leidis oma niši talveaedu ehitades

, Maa Elu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Vasakult Kalvi, Tehvo ja Tever Liiv. Kõik kolm panustavad perefirma edusse.
Vasakult Kalvi, Tehvo ja Tever Liiv. Kõik kolm panustavad perefirma edusse. Foto: Erakogu

Pärnakas Kalvi Liiv asutas osaühingu A-Profiil neliteist aastat tagasi pärast seda, kui oli mitu aastakümmet teinud palgatööd nii siin- kui sealpool Soome lahte.

„Tahtsin olla iseenda peremees ning kuna oskusi ja kogemusi oli kogunenud kuhjaga, võtsime koos perega vastu otsuse, et jätkame omal käel. Nüüd veamegi seda vankrit koos kahe vanema poja Tehvo ja Teveriga, kolmas poeg Tenar nühib veel koolipinki. Tever teeb hinnapakkumised, Tehvo muretseb materjalid, mina käin mööda objekte klientidega suhtlemas. Poisid arvavad, et vanem mees äratab rohkem usaldust, sest klient ei usu, et noor inimene võiks olla kogenud spetsialist, aga eks nooredki saa järjest vanemaks,” kirjeldab Liiv muheledes ettevõtte tegemisi.

Nagu enamik väiksemaid ehitusettevõtteid, alustas A-Profiil üldehitusfirmana põhimõttel „vundamendist võtmeteni”, aga üha enam tekkis klientide seas nõudlust talveaedade järele ja nende ehitamine oli meestel Soomes töötamise ajast käpas. Talveaiad, terrassid, lükandklaasseinad ja rõdupiirded moodustavad nüüd umbes 70 protsenti kõigist A-Profiili töödest. „Talveaedu saab tegelikult väga edukalt talvelgi ehitada, aga eestlane pole harjunud külmal ajal oma koduaeda selle pilguga vaatama, et seal midagi muuta või uut teha. Nii tuleb meil talve üle elamiseks ikka muid töid ka sekka võtta,” ütleb firma- ja perepea. Praegu kevadel on mõistagi tellimuste kõrgaeg.

Et õhtud oleksid pikemad ja vihmata

„Seda kutsutakse talveaiaks, aga talveaed sõna otseses mõttes peaks olema pakettklaasidega, et seal saaks aasta läbi sees olla. Meil tahetakse ikkagi enamasti ühekordse klaasiga aedu, et pikendada kõledaid suve-, kevad- ja sügisõhtuid, et olla tuule ja vihma eest kaitstud. Me teeme küll ka pakettklaasidega talveaedu, aga see muudab asja kliendi jaoks märksa kallimaks, klaas ja konstruktsioonid on teised. Kui ühekordse klaasiga talveaial tuleb arvestada põrandapinna ruutmeetri kohta keskeltläbi 500–600 euroga, siis pakettklaasi puhul tuleb mitu korda rohkem välja käia,” selgitab Liiv.

Kui potentsiaalsel kliendil on tekkinud soov oma kodumaja külge õdusat äraolemist pakkuv klaasist hooneosa ehitada, tuleb tal kõigepealt endal mõõdud võtta, need A-Profiilile saata ja oma soove võimalikult täpselt kirjeldada. „Meie pakume seejärel välja oma variandid ja teeme hinnapakkumise. Kui saame positiivse vastuse, küsime esimest osamakset, kui see tasutud, lähen objektile kõike täpsustama. Teisiti toimides sõidaksin liiga palju tühjalt ringi. Varem ikka juhtus, et surusin teise Eesti otsa, sõbralik klient küsis head nõu, tänas ja jättis hüvasti. Keerulisema lahenduse korral kulub talveaia lõpliku valmimiseni kuni kaks kuud, sest suvel võtab juba ainuüksi klaaside tehasest meieni jõudmine kuu aega.”

Kalvi Liivi kogemuse põhjal jõuab tellimiseni umbes kolmandik A-Profiiliga kontakteerunutest, mis on tegelikult hea näitaja, sest konkurents on arvestatav. „Talveaedade pakkujaid on mitmeid, aga vastastikku me üksteist eriti konkurentideks ei pea, sest teised on läinud tootmise kasvatamise ja standardiseerimise teed. Meie eelis nende ees ongi, et võtame soovi korral ette kogu töö alates terrassi vundamendist. On firmasid, kes rajavad selliseid talveaedu, mida tehes on võimalik kõik tööd töökojas kuni selleni ära teha, et kohapeal asi minimaalse vaevaga paika panna. Ise me väga suureks kasvamisest ei unista, aga plaan on valmis ehitada päris oma väike tehasehoone, senised ja praegune rendipind ei ole valminud meie vajadusi arvestades. Meil on vaja ruumi, kõrgust ja valgust. Sauga vallas on meil nüüdseks krunt olemas ja pärast keerulisi asjaajamisi saime hiljuti lõpuks ka tehase ehitamiseks loa. Meie leib on erilahendused, me ei pelga nuputamist ja loomingulisust. Samas üritame kõike teha võimalikult kliendi soovide kohaselt. Me ei suru oma arvamust peale. On kliente, kes tahavad protsessis kaasa lüüa, aga on selliseidki, kes usaldavad meie arvamust ja ütlevad lihtsalt, et tehke ära.”

Eksimine pole lubatud

Talveaia ehitamise tööprotsessi kirjeldab mees nii: „Läheme objektile, ehitame seal täpse raami, paneme kõik mõõdud ja nüansid täpselt paika, võtame raami maha ja alles siis lähevad profiilid ja klaasid töösse. Soomest tulevad seitsme ja poole meetrised profiilid, need tuleb mõõtu lõigata, tihendid tellime samuti Soomest, rullikud Rootsist, harjastihendid Inglismaalt jne. Töökojas paneme komplekti kokku, aga suur osa tööst jääb ikkagi kohapeal teha.”

Eelmisel aastal ehitas A-Profiil kuuskümmend talveaeda. Kõige rohkem tunnevad nende vastu huvi linnaäärsete eramajade omanikud. Tuleb ette sedagi, et klient on ise talveaia valmis ehitanud ja päris spetsialistidelt tellitakse lükandseinad ja -uksed.

Talveaia rajamise võimalusest ollakse enamasti teadlikud, aga Liivi subjektiivse arvamuse kohaselt võiks nõudlust rohkemgi olla. „ Paraku on keskmine Eesti inimene sunnitud vaatama, kuidas leiva lauale saab, ega saa endale mugavuste peale mõtlemist eriti lubada. Talveaia rajamine ei ole odav lõbu. Rohkem kutsutakse meid uute elamute juurde, aga iga aastaga kogub populaarsust ka vanemate majade terrassidele talveaedade rajamine, kuna suudame nüüd pakkuda ka klaasist räästaga talveaedu, mis sobituvad hästi vanemate majadega.”

Oma ettevõtte asutamisest saati on Kalvi Liiv eelistanud töötada eraklientuurile ja vältida alltöövõtte niinimetatud suurtele. „Äsja tuli päring, kus taheti, et teeksime suurel majal rõdud ja teised klaaspinnad ära, aga raha oleksime saanud kolm kuud hiljem, siis, kui kogu maja lõplikult valmis ja vastu võetud. Me ei saa nii oma firma rahaga riskida. Mõni aeg tagasi tegime alltöövõttu Pärnus ühes taastusravikeskuses, veel mitu kuud hiljem pidin tuntud ja tunnustatud ehitusfirma juhtidega kauplema ja paluma neid, et meile ära makstaks.”

Suure osa klientidest leiab A-Profiil messidelt ja laatadelt. „Neli viimast aastat oleme messidel üsna tihedalt käinud – Maamess, Ehitusmess, Interjöör, Türi lillelaat, Pärnu Taimelaat. Klient saab sealt mõtte ja kontaktid ning võtab vahel alles paari aasta pärast ühendust. Pärnusse hakkame nüüd rajama kahte talveaeda, mille tellijatega saime kokku eelmise aasta kohalikul lillelaadal.”

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles