Päevatoimetaja:
Kadri Suurmägi

Koeru paigaldati puidust asfalt

Copy
Koeru–Kapu teelõigul katsetab Transpordiamet asfaltsegu, kus ligniini osakaal on kuni 15 protsenti bituumeni asendajana asfaltsegus.
Koeru–Kapu teelõigul katsetab Transpordiamet asfaltsegu, kus ligniini osakaal on kuni 15 protsenti bituumeni asendajana asfaltsegus. Foto: transpordiamet

Koeru kalmistu juures asuval sõiduteel saab nüüdsest sõita roheasfaltit mööda. Tegemist on Eestis esimese riigitee katselõiguga, kus Transpordiamet kasutab asfaltsegus bituumeni asendajana lehtpuidust saadavat ligniini.

Koeru–Kapu teelõigul katsetab Transpordiamet asfaltsegu, kus ligniini osakaal on kuni 15 protsenti bituumeni asendajana asfaltsegus. Kokku on objektil kaheksa 100–125 meetrist ligniiniga asfaltsegu katselõiku. Neist kolm kergliiklusteel ja viis maanteel. Maanteel kasutatakse ligniini asendust nii asfaltsegu kulumis- kui aluskihis.

"Peame keskkonnajalajälge vähendavate tegevuste suunas liikumist väga oluliseks, mistõttu toetame erinevaid katseprojekte ja innovatiivseid lahendusi, et leida uusi materjale ning võimalusi, mis aitavad CO2 jalajälge vähendada," ütles Transpordiameti arendamise osakonna ehituse üksuse juhataja Mart Arusoo.

Ligniini kasutamine asfaltsegudes toetab nende keskkonnajalajälje vähendamist. "Fibenoli ligniini puhul on tegemist kohaliku materjaliga, mis võimaldab sideainena osaliselt asendada bituumenit ja seeläbi vähendada sõltuvust Euroopa Liidu välistest toorainetes," selgitas Fibenoli esindaja Reet Nõmmoja. "Fibenoli ligniin on tänu innovaatilisele väärindamise protsessile maailmas ainulaadne ja oma omaduste poolest võimaldab toota teedeehituseks kvaliteetseid asfaltsegusid. Uue materjali kasutuselevõtt näitab kogu sektori innovatsioonivõimekust ja seda ka rahvusvahelisel tasandil, kust hetkel suurem huvi materjali vastu tuleb."

Fibenoli ligniini on tänaseks kasutanud mitmed Eesti asfalditootjad peamiselt parklates ja kinnisvaraobjektidel. Arendustegevused toimuvad koostöös TalTech`i teedeinstituudi meeskonnaga, kus on käsil juba oluliselt suuremate ligniinisisaldustega ja süsinikneutraalsete asfaltsegude väljatöötamine.

Tagasi üles