Nädala mõte: Millal tuleb ahjumaks? (2)

Riina Martinson
, Maa Elu toimetaja
Copy
Suitsev korsten. Foto on illustratiivne.
Suitsev korsten. Foto on illustratiivne. Foto: Elmo Riig/Sakala

Avan Kliimaministeeriumi kodulehe ja loen: Tartu Ülikooli 2022. aastal läbi viidud uuringust selgus, et Eestis põhjustab õhusaaste 1200 enneaegset surma aastas. Kohtküte mõjutab vahetult suure arvu inimeste hingatavat õhku. Võrdluseks leian Transpordiameti lehelt, et liikluses hukkus mullu poolsada inimest.

Keskkonda tuleb säästa, paraku on paljudele, eriti maal õhku saastav auto elementaarne tarbeese, täpselt nagu ahigi. Miks siis üks läheb maksu alla ja teine mitte? Tegelikult lausa vastupidi, riik maksab toetust uue ahju ehitamiseks. Tõsi, seda ­ainult linnarahvale ja siingi mitte neile, kel häda kõige suurem ja puudub võimekus ise uue ahju eest maksta, vaid neile, kelle erakordselt hea arvutipädevus lubab taotlusvooru avanedes sekunditega vajalikud dokumendid esitada. Kus on loogika?

Loomulikult oli eelnev jutt kibedust täis iroonia, olen ju isegi igapäevane auto­ ja ahju kasutaja ega loobuks neist ka siis, kui peaksin maksu tasuma. Kirun ja maksan. Siis mõtlen kõigi tulevate maksumuudatuste peale ega suuda mõista lauset: valitsus ei tõsta makse, me hoopis langetame neid, nagu kuulutas rahandusminister. Peaminister ütles, et tulumaksumuudatused jätavad kõikidele inimestele rohkem raha kätte, kes teenivad vähem kui 8000 eurot kuus.

Hakkan arvutama: suurperetoetus väheneb 200 euro võrra kuus, tulumaksutagastus laste ja eluasemelaenu intresside pealt kaob, tasuta bussisõit maal kaob, käibemaks, maamaks ja diisliaktsiis tõuseb, automaks koidab. Riigikogu infotunnis kuuldu põhjal on tõusmas paarkümmend maksu.

Tegelikult oleksin valmis kokkuhoidlikumalt toimetama küll, kui riik vastaks samaga. Iga uudis, et järjekordne riigiasutus tellib kümnetesse tuhandetesse eurodesse ulatuvaid mainekampaaniaid, maksab tohutuid lahkumishüvitisi ning peab Vihula stiilis seminare ja motivatsioonipäevi, kahandab soovi panustada.

Kus on uudis selle kohta, kui palju maksumaksja raha hakkab riigiasutuste autode eest maksuks kuluma? Kust see täiendav väljaminek võetakse? Kas Kliimaministeerium näitab eeskuju ja vahetab autod jalgrataste vastu?

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles