Kuigi avalik arvamus on valdavalt puurikanade munade vastu ja kiidab eestimaist, rändavad ostukorvi siiski odavamad või piiri tagant tulnud munad. Tootjad ja poeketid pelgavad, et kui lõpetada kiirustades puurikanade munade müük, kasvab imporditud munade osakaal Eestis veelgi. Läti piiri taga toimetav konkurent nimetab Eestit lausa teiseks koduturuks.
Puurikanadest loobumine kergitab odavaima munakarbi hinda vähemalt viiendiku (1)
„Alates „Pealtnägija” saate eetrisse minekut ei ole me mingeid muudatusi ostutrendis märganud,” kinnitas Coop Eesti ostudirektor Oliver Rist. Pigem on elukalliduse tõus teinud oma – kui aasta tagasi oli viiendik müüdud kanamunadest mahedad, vabapidamisel või õrrekanade munad, siis nüüdseks on see vähenenud ligi poole võrra. Ka Selveri müügistatistika näitab arengut pigem hinnatundlikkuse suunas ning ka Maximas jõuavad kahel kolmandikul juhtudel ostukorvi puurikanade munad.
2025. aastal on puurikanade munade müümise lõpetamisest teatanud Maxima, Lidl ja Rimi, Prisma lubab seda teha aasta hiljem.
Maxima müügi- ja turundusosakonna juhi Jaanika Terasmaa sõnul tehakse selleks juba poodides teavitustööd – näiteks aastatagusega võrreldes müüdigi septembris üle 80% rohkem õrrekanade mune. Õrrekanade, vabalt peetavate kanade munad ja ökomunad jõuavad omabrändi Well Done alt Eestisse piiri tagant, näiteks Lätist ja Leedust.
Muna kui luksuskaup?
Selver ja Coop pole sarnast tähtaega välja käinud. „Seda, mis ajaga jõuavad ettevõtted oma tootmise mõistlike investeeringutega ümber seadistada ning 2. kategooria muna saab kõigi jaoks kättesaadavaks, ei ole meil võimalik oma lubadustega ette kirjutada,” põhjendab Oliver Rist. Kui lõpetada kiirustades puurikanade munade müük, suureneks imporditud munade osakaal, aga siis juba nõudluse tõusu tõttu kallima hinnaga.