„Alates „Pealtnägija” saate eetrisse minekut ei ole me mingeid muudatusi ostutrendis märganud,” kinnitas Coop Eesti ostudirektor Oliver Rist. Pigem on elukalliduse tõus teinud oma – kui aasta tagasi oli viiendik müüdud kanamunadest mahedad, vabapidamisel või õrrekanade munad, siis nüüdseks on see vähenenud ligi poole võrra. Ka Selveri müügistatistika näitab arengut pigem hinnatundlikkuse suunas ning ka Maximas jõuavad kahel kolmandikul juhtudel ostukorvi puurikanade munad.
2025. aastal on puurikanade munade müümise lõpetamisest teatanud Maxima, Lidl ja Rimi, Prisma lubab seda teha aasta hiljem.
Maxima müügi- ja turundusosakonna juhi Jaanika Terasmaa sõnul tehakse selleks juba poodides teavitustööd – näiteks aastatagusega võrreldes müüdigi septembris üle 80% rohkem õrrekanade mune. Õrrekanade, vabalt peetavate kanade munad ja ökomunad jõuavad omabrändi Well Done alt Eestisse piiri tagant, näiteks Lätist ja Leedust.
Muna kui luksuskaup?
Selver ja Coop pole sarnast tähtaega välja käinud. „Seda, mis ajaga jõuavad ettevõtted oma tootmise mõistlike investeeringutega ümber seadistada ning 2. kategooria muna saab kõigi jaoks kättesaadavaks, ei ole meil võimalik oma lubadustega ette kirjutada,” põhjendab Oliver Rist. Kui lõpetada kiirustades puurikanade munade müük, suureneks imporditud munade osakaal, aga siis juba nõudluse tõusu tõttu kallima hinnaga.
Ka Selveri juht Kristi Lomp sõnas, et kui nõudlus näiteks mahekanade munade järele peaks järsult suurenema, poleks neid praegu kindlasti kohalikult turult võimalik juurde võtta. „Eesti tootjad on väga tublid, aga juba praegu ei jätku paraku nende mahtudest tervele meie ketile varustuskindluse tagamiseks. Õrrekanade ja vabalt peetavate kanade munade saadavus on mõnevõrra parem,” lisas ta.