Toidukaup kaks korda kallim, viinal ja õllel vaid sendid lisaks

Riina Martinson
, Maa Elu toimetaja
Copy
Kapsakilo on teinud kõige suurema hinnahüppe, 35 sendilt 1.18-le.
Kapsakilo on teinud kõige suurema hinnahüppe, 35 sendilt 1.18-le. Foto: Mihkel Maripuu

Toidupoes kulub aina rohkem raha, ohkame järjekordsel poeskäigul. Mälu võib vahel vimkasid visata, kuid kirjapandud numbrid ei valeta, seepärast võtame lahti Konjunktuuriinstituudi kodulehe, kus üleval meie poodides müüdava toidu hinnad viimase viie aasta jooksul. Sealt näeb, et kui enamiku toidukauba eest maksame nüüd viie aasta taguse ajaga võrreldes vähemalt topelthinda, siis alkoholipudeli hinnale on lisandunud vaid sendid.

Suurima hinnahüppe tegijate seas on näiteks kapsas, porgand ja kartul, samuti hakkliha ja kohalik broiler. Kapsa hind on üle kolme korra kallim, porgand ja kartul topelthinnaga. Liha ja kalatoodete kilohinnal vähemalt paar eurot lisaks.

Seevastu kõige odavama viina pudeli saab tänavu kätte isegi soodsamalt kui viis aastat tagasi, keskmise hinnaklassi viina hind on sisuliselt sama ja kangem viin paari euro võrra kallim. Õlle hindki kümmekond senti kõikunud.

Üles-alla aktsiisimängud

Eesti Õlletootjate Liidu juht Peeter Võrk seletas, et alkoholi hinna kujunemisel mängib muu kõrval rolli aktsiis, millega on viimastel aastatel üles-alla mängitud. Vahepeal seda tõsteti ja siis aktiveerus piirikaubandus ning eestlased käisid Lätis alkoholi järel.

2019. aasta juulist alandas valitsus alkoholiaktsiisi, misjärel hind mõnevõrra langes. Kui 2019. aasta mais maksis Konjunktuuriinstituudi andmeil odavaima viina liiter 8.16, siis augustis juba 6.76 ja tänavu mais sellest hinnast veel omakorda kümme senti vähem.

Võrk tõdes, et praegu on meil alkoholi hind selline, et pole suurt mõtet Lätti õlle järele minna, saadav hinnavõit oleks väike, küll aga võib olukord peagi muutuda. Nimelt on järgmisel aastal tulemas taas viieprotsendiline alkoholiaktsiisi tõus, mis kergitaks pudeli hinda küll vaid loetud sendid, kuid sellele lisandub veel käibemaksutõus ja tööjõukulud suurenevad, lisaks on kõik sisendihinnad – nii tooraine kui pudelid-purgid samuti kallimad. Seega hinnatõusust pääsu pole.

Eesti tarbija on küll hinnatundlik, kuid õlle puhul ollakse siiski väga bränditruud. „Vaadatakse küll allahindlusi, kuid seda pole küll näha, et oma lemmikmargi asemel on hakatud väga odavaid õllesid jahtima,” sõnas Võrk.

Hinnalangust loota pole

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles