Automaksu sisseseadmise viisakas põhjendus on innustada inimesi autost loobudes loodust säästma. Seda on raske tõsiselt võtta. Kliima eest tuleb küll seista, aga seda ei saa kõiki samme astudes ettekäändeks tuua.
Nädala mõte: automaks ei pane autost loobuma (3)
Ei vähendanud tasuta bussisõit autode arvu teedel, ei vähenda ka uus kaelasadav maks. Miks? Sest auto on meie hajaasustusega riigis eluks vajalik. Jah, kindlasti on linnades hulk inimesi, kel bussipeatus ukse ees ja tööle-kooli sõidud annaks mõistliku ajaga bussiga tehtud, kuid mida kaugemale maale, seda keerulisemaks elu ilma autota läheb.
Olen ise kunagi aastaid bussiga maalt linna tööle sõitnud, bussiliiklus oli maapiirkonna kohta ideaalne, iga kahe tunni tagant sai edasi-tagasi, aga aega kulus kõvasti. Üksik inimene kannatab ära, kuid lapsevanemana ei kujutaks enam ette. Buss sõitis küll ühte otsa 45 minutit, aga sõidule tuli lisada vähemalt veerand tundi bussipeatusesse mineku ja pärast peatusest sihtkohta jõudmiseni kuluva aja – veel kokku tunnike. Nii on kolm tundi päevast liiklemisele kulunud, autoga sõites saaks sellest ajast kaks tundi näpistada.
On siis inimesed halvad, kui auto ja perega rohkem veedetud aja valivad? Või oskab keegi öelda, kuidas autota maapere näiteks õhtul teatrisse ja tagasi pääseks?
Mõne linnainimese võib maks auto ostmise plaanist loobuma meelitada, aga maal mitte. No ei usu ma, et lähiaastatel saaks maakondliku ühistranspordi tööl käivale inimesele nii sujuvaks muuta, et senisele autoga liikujale see mugavam oleks.
Nii ohibki inimene, kes ei suuda mõista valitsejate õilsat eesmärki, ja maksab. Esimene, mille pealt kokku hoidma hakkab, on toidulaud: ei jõua osta enam kodumaist kurki ja liha ning toidukorvi rändavad makaronid ja viinerid. Mõni teatripilet ja raamatki jääb ostmata.
Küll aga aitab automaks registreid korrastada ja olukorda paberil ilusamana näidata, sest arvelt võetakse maha need sõidukid, mis enam ei liigu. Või loobutakse mõnest autost, kui majapidamises neid mitu, aga vähem sõitma ei hakata. Raha riigikassasse koguneb, õhu kvaliteet aga ei parane.
Kui tõepoolest on eesmärgiks vähem autosid, tuleb alustada mujalt. Tehke esmalt ühistranspordivõrk korda, et inimesed saaksid mõistliku ajaga tööle ja koju, ning lastele säiligu kodulähedane kool ja nad ei peaks varahommikul kümnete kilomeetrite kaugusele loksuma.