Värske valitsuse loomisel päevakorda tõusnud liikuvusreform on toonud arutluse alla ka nõudluspõhise ühistranspordi, mida Saaremaal pilootprojekti korras aasta katsetati ja tänaseni toimib veidi hiljem alustanud sõit Tartus. Pilootprojekti juhtpartneri Modern Mobility kogemus räägib, et sedasorti transpordimudelit võiks sisse harjutada Eestis laiemalt, kuid muutusi ei saa teha päevapealt ja korrigeerimist nõuaks terve senine ühistranspordimudel.
Nõudluspõhised bussid aitaksid inimesed liikuma (1)
„Saaremaa piloot õigustas ennast vägagi,” lausus Tanel Talve, kes on nutika ühistranspordi väljatöötamisega tegeleva ettevõtte Modern Mobility kaasasutaja. Kõigepealt saadi sellega tõestust, et sedasorti transpordimudel töötab, mis oligi põhiline. Samuti sai täidetud paralleelne eesmärk: arendada välja vastav tarkvara, sest ilma nutiajuta asi lõplikult ei töötaks.
Iga päev erinev marsruut ja graafik
Ühtlasi lükati Tanel Talve sõnul ümber ka senised väited, et ühistranspordisüsteemiga on kõik korras. Ühe nõudluspõhise teenuse loojana on ta olnud pikalt tegus ka külakogukondades ja Eesti külaliikumise Kodukant juhatuses ning too jutt, et kõik on hästi, ei pidanud paika, sest Talve oli kuulnud ja näinud, kui suur mure on inimestel liikuma saamisega. Aasta kestnud katsest, mis möödunud suvel lõppes, selgus, et nõudluspõhist teenust oli Saaremaal tarvis. Seda katsetati Sõrve sääre piirkonnas ning hiljem lisandus Lümanda ja Kärla kant.