Skip to footer
Päevatoimetaja:
Kadri Suurmägi
Saada vihje

Klient on ostetud kasvuhoonet oodanud juba üle aasta (2)

Plats kasvuhoone jaoks on valmis juba üle aasta, aga mida pole, on kasvumaja. Arvo Nurm on otsustanud, et kasvuhoonet sellelt ettevõttelt ta ei soovigi ja kui saab raha tagasi, annetab selle Ukraina heaks.

Viljandimaa mees ootab juba üle aasta kasvuhoonet, mille ta mullu kevadel e-poest ostis. Kui esialgu tõi ettevõte viivituse põhjuseks koroonast tekkinud tarneraskused, siis edaspidi pole ettevõte lihtsalt enam telefonikõnedele vastanud. Sellesama e-poe pärast on tarbijavaidluste komisjoni poole pöördunud sel aastal juba 17 inimest.

Viljandi vallas elav Arvo Nurm tellis mullu 5. mail endale innovativetools.ee veebikaubamajast kasvuhoone. Poe leidis ta netist otsides ja valis sealt kasvumaja just sobivate mõõtmete ja kiire tarneaja pärast – platski kasvuhoone jaoks oli juba ette valmistatud.

Nurm tellis 2x6meetrise kasvumaja, tema kuludeks oli ümmarguselt 350 eurot. Pärast pangaülekande tegemist Di­rect­expo OÜ-le jäi ta ootama. Kiirele tarneajale lootes olid tal olemas juba tomatitaimedki, mida kasvumajja panna, paraku pole see kohale jõudnud ka rohkem kui aasta hiljem.

Läheb, kuidas juhtub

Kui esialgu sai Nurm ettevõttelt meilitsi info, et viivituse põhjus on koroonapandeemias, mistõttu on kasuhoone tarnimisega raskusi, siis hiljem, kui ta soovis teada, millal kasvuhoonet oodata on, telefonikõnedele enam ei vastatud. Nurm otsis ka teisi ettevõttega seotud telefoninumbreid, neilgi numbritel tehtud kõnesid vastu ei võetud.

Nurme sõnul võib kõike ette tulla, aga on arusaamatu, et ettevõte ei soovigi lahendust leida. Nüüd on mees otsustanud: kui ta peaks oma raha tagasi saama, on tal kindel plaan annetada see summa, 349 eurot, Ukraina abistamiseks.

Aiapidajate seas populaarses „Aiaelu” grupis ei ole Di­rect­expo OÜ võõras nimi. Samuti jagavad oma kogemusi inimesed grupis „Kasvuhoone pidajad”. On neid, kes pärast pikka pealekäimist on saanud raha tagasi või siis raha tagasi küsides lõpuks saanud ikkagi kauba, aga ka neid, kel peale veninud tarneaja ettevõttele muid etteheiteid pole.

Sel kevadel on murelikud postitused aga sagenenud.

Maa Eluga suhelnud inimesed ütlesid, et ettevõttega suhtlemine on tõeliselt keeruline. Näiteks Saaremaalt pärit naine* tellis 30. märtsil kasvuhoone, mis lubati kohale tuua 14 päevaga. Kui möödunud oli 2,5 nädalat, hakkas naine koos miniaga ettevõttele helistama, aga kõnedele ei vastatud. Lõpuks said nad firmaga ühendust meilitsi. „Järgnes tavaline jutt: homme jõuab kella 15 kuni 17 vahel, ja nii see kirjavahetus igal hommikul oligi. Ühel päeval vastati, et on kohale toodud, siis läks asi kahtlaseks,” põhjendati seda eksitust asjaoluga, et talu ja küla nimi on sassi läinud.

Ühel päeval vastati, et on kohale toodud, siis läks asi kahtlaseks.

29. aprillil otsustas naine meilitsi raha tagasi küsida. „Minu saaga lõppes õnnelikult, sain raha tagasi, mida lubati saata küll neli päeva järjest. See oli tagantjärele naljakas, aga närvesööv lugu,” meenutas ta.

Harjumaalt pärit perel* aga nii hästi ei läinud ja nemad pole seni saanud ei kasvuhoonet ega umbes 500 eurot, mis ostuks kulus. Pereema kõneles, et kasvuhoone tellisid nad juba varakult, veebruaris. „Kui ma ostu tegema hakkasin, uurisin enne ettevõtte kohta ja nägin tagasisidesid, et tarne pikk, aga kuna oli veebruar, ei olnud meil ju asjaga kiire. Sel ajal juttu polnud, et keegi poleks kaupa kätte saanud,” meenutas ta.

Nüüd olid nad sunnitud Tarbijakaitseametisse avalduse tegema. „Ettevõte vaikib, telefonitsi ega e-kirjadega kätte ei saa. Samas on lähedasel inimesel kogemus, et pika pealekäimise peale sai siiski kasvuhoone kätte. Meie praegu pidime hoopis ise ehitama,” kõneles ta.

Kurtjaid aina koguneb

Tarbijavaidluste komisjoni poole on seoses ettevõttega Directexpo OÜ 2022. aastal pöördunud kaebusega 17 inimest. „Arvestades lühikese aja jooksul esitatud kaebuste arvu, soovitame tarbijatel põhjalikult kaaluda enne ostu sooritamist, kas tegemist on usaldusväärse ostukohaga,” sõnas Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti tarbijavaidluste komisjoni sekretariaadi juhataja Veiko Kopamees.

Kui Maa Elu hakkab asja uurima, tundub koduleht innovativetools.ee tegus ja toimiv. Käimas on maikuu sooduskampaania ja lubatakse kiiret tarnet kulleriga otse koju.

Maa Elu sel ja eelmisel nädalal tehtud umbes 30 telefonikõnet e-poe kodulehel oleval numbril ja ka ettevõtte juhatuse liikme Olga Mihhailova numbril jäävad aga vastuseta. Kui esimene enamasti kutsub, siis teine number annab kogu aeg kinnist tooni.

Lehe trükkiminekule eelnenud viie päeva jooksul ei vastanud ettevõte meilitsi ka küsimustele, kus soovisime vastuseid, miks säärased tarneprobleemid on tekkinud ja mis saab sellistest klientidest nagu Arvo Nurm, kes juba aasta otsa oma kasvumaja ootab. Saatsime küsimused nii infomeilile kui ka ettevõttega seotud gmail.com aadressile.

Samal ajal tegime katse, kus kolleeg kehastus kasvuhooneostjaks, et soetada 3x6meetrine kasvuhoone, ja soovis pärast tellimuse kinnitust meilitsi infot. Ta sai infomeili teel kiire vastuse, kus kinnitati, et tõesti saab soovitu endale kulleriga 5–6 päevaga koduni saada ja soovitu on laos olemas. Kui kliendiks kehastunud kolleeg palus paar päeva hiljem hoopis 2x6meetrist kasvuhoonet, nagu Arvo Nurm ootab, sai ta vastuseks: „Täname Teid teatamast! Toode on laos saadaval, palun vormistage siis uus tellimus, kustutame vana ära.”

Ida-Virumaal Kohtla-Järvel registreeritud Directexpo OÜ asutati Krediidiinfo andmetel 2019. aasta maikuus. Ettevõte on praegu Maksu- ja Tolliameti andmeil võlgu 4566 eurot. 2020. aasta lõpus oli võlg suurem, umbes 16 000 eurot, kuid on sealtmaalt ameti koostatud graafiku järgselt vähenenud.

Mis siis saab?

Veiko Kopamees selgitas, et kui tarbija ei ole saanud kaupa lubatud tähtaja jooksul, on tal õigus lepingust taganeda ja raha tagasi küsida. „Soovitame tarbijal teha kauplejale kirjalik kaebus, näiteks e-posti teel, milles on välja toodud tema konkreetne nõue. Kaupleja on kohustatud vastama tarbija kaebusele 15 päeva jooksul arvates kaebuse saamisest. Kui kaupleja ei vasta või tarbijale ei sobi kaupleja vastus, saab tarbija pöörduda avaldusega tarbijavaidluste komisjoni poole,” lisas ta.

Vaidluse lahendamine tarbijavaidluste komisjonis on pooltele tasuta. Esitatud avaldus vaadatakse läbi ja otsus tehakse hiljemalt 90 päeva jooksul avalduse menetlusse võtmisest arvates.

Tarbijavaidluste komisjoni otsuse täitmine on aga kauplejale vabatahtlik ja selleks ei saa kasutada sundi. Mis siis veel teha? Pöörduda politseisse? Kopamees sõnas, et üldjuhul on ostetud kauba tarnimata jätmine lepinguline vaidlus, mida ei lahenda politsei. „Seega on esimene võimalus tekkinud olukorra lahendamiseks pöörduda kaupleja poole ning vaidluse korral tarbijavaidluste komisjoni või kohtusse,” sõnas ta.

* Mõlemad allikad on toimetusele teada.

Tarbijakaitse soovitab

  • Internetiostude eest on mõistlik tasuda krediitkaardiga, sest ebaausa kaupleja otsa sattudes on sul suurem võimalus ette makstud summa panga abiga tagasi saada.
  • Eelista kauplejaid, kes kasutavad lunaraha teenust, mille puhul tuleb sul kauba eest maksta kullerile või postkontoris, kui kaup juba kohal.
  • Tarbijavaidluste komisjoni kohta leiab infot aadressi ttja.ee/tarbijavaidluste-komisjon.
Kommentaarid (2)
Tagasi üles