/nginx/o/2022/03/23/14441892t1hcc9e.jpg)
Kuigi traktoriturul veel kriisi ei paista, teeb olukord maailmas kaupmehed ettevaatlikuks. Laovarud pole enam varasemaga võrreldes suured. Koroonakriis on tekitanud tarneprobleeme juba kaks aastat ning Ukraina sõja mõju on ettearvamatu.
„Olukord maailmas on ärev ja hinnatõusu on keeruline prognoosida,” tõdes John Deere’i edasimüüja Wihuri Agri Tartu esinduse tegevjuht Kristjan Ruusamäe. „Kindlasti mingisugune tõus tuleb, kuid kui praegu kohe vajalik masin ära osta, saab hinna kokku leppida ja lukku panna. Võib-olla on aasta pärast masinad juba märkimisväärselt kallimad.”
Tarneraskused on kõiki edasimüüjaid mõjutanud, ka John Deere’i masinad pole probleemidest puutumata jäänud. „Õnneks on meil suuremahulised lepingud, mis on teatud määral riske vähendanud. Kuid ega meiegi ei tea, mis turul juhtuda võib,” arutles Tartu esinduse tegevjuht. „Kõik masinad, mis meil laos seisavad, leiavad üsna kiiresti uue omaniku. Välismaalt kauba juurde tellimisega suuri probleeme ei ole, kuigi ootejärjekord on pikemaks läinud.”
ASi Tatoli müügijuhi Meelis Hirsniku sõnul on umbes viie aasta tagusest madalseisust üle saadud, kus põllumajandustehnikat üsna vähe liikus, kuid nüüd kimbutavad uued probleemid.
Sõja tõttu jäävad paljud traktorid ja kombainid Ukrainasse ja Venemaale minemata. Lähikuudel selgub, mis nende masinatega peale hakatakse.
„Juba koroonaviirus tõi tarneprobleeme, võime arvata, et ka sõda Ukrainas toob,” rääkis Hirsnik. Sõda mõjutab metalli hinda, mis omakorda avaldab mõju traktorite hinnale. Traktorite nõudlus on eelmiste aastatega võrreldes samaks jäänud või isegi pisut tõusnud.
Sõja tõttu jäävad ilmselt paljud traktorid ja kombainid Ukrainasse ja Venemaale minemata ning lähikuudel selgub, mis nende masinatega peale hakatakse. „Sinna lähevad üldiselt suuremad traktorid, mis Euroopa põldudele ei pruugi sobida. Palju masinaid üle jääb ja mis neist saab, näitab aeg,” jätkas Hirsnik.
Müük suureneb
Traktorite müük on võrreldes esimeste koroona-aastatega kasvanud. Põllumees soovib järjest võimsama mootoriga ja mugavaid masinaid.
Transpordiamet peab arvestust, kui palju uusi masinaid registritesse kantakse. Ühtekokku müüdi mullu kahe kategooria (T1, T2) peale 785 traktorit, see on ligi 30 protsenti rohkem kui 2019. ja 2020. aastal.
Traktorite müüki hinnatakse erinevalt ja siinses artiklis on aluseks võetud üle 600 kg kaaluvad ratastraktorid ehk masinad märgisega T1 ja T2. Statistikasse on arvestatud ka vanemad masinad, samuti kuuluvad sinna mõned ATVd ja UTVd ning mõned eriotstarbelised masinad. Järjest enam koguvad populaarsust väiketraktorid, mille võimsus ei ole küll suur, kuid tublid töötegijad on need siiski. Edetabelis ei ole arvestatud T4 kategooria traktoreid (eriotstarbelised ratastraktorid) ega T5 kategooriasse kuuluvaid masinaid.
Transpordiameti andmetel leidis Eestis möödunud aastal uue omaniku 102 John Deere’i suuremat ehk T1 kategooriasse kuuluvat masinat. Populaarsemad mudelid olid 7R ja 8R võimsate mootoritega põllutööriistad. Väiksemaid ehk T2 kategooria John Deere’i traktoreid müüdi 13.
Suurte traktorite müügis ei jäänud kaugele maha ka Valtra, mida müüdi 93 (kategooria T1). Tubli tõusu on eelmiste aastatega võrreldes teinud Jaapani päritolu Kubota traktorid, mida müüdi möödunud aastal kahe kategooria peale kokku 68.
Kombaine müüdi eelmisel aastal 88, mis näitab eelmise aastaga võrreldes umbes 18protsendilist tõusu. Kõige menukamad kombainid on Claasi Lexioni seeria mudelid.
Järjest suuremad traktorid
Teiste markide seas ka New Hollandi masinaid edasi müüva ASi Tatoli müügijuhi Meelis Hirsniku sõnul on üha populaarsemad võimsamad ja suurema mootoriga traktorid. „Kui mõni aasta tagasi oli normaalne 150 hobujõudu, siis nüüd hakkab juba 200 ja isegi 250 olema, järjest enam müüme suurema mootorivõimsusega T7 tüüpi traktoreid,” kommenteeris Hirsnik.
Suurema mootoriga masinad ei tähenda aga ilmtingimata suuremat kulu põllumehele. Hirsnik kirjeldas, et järjest enam roheliselt mõtlevas maailmas ei ole ka põllutehnika maha jäämas ning mootoritootjad mõtlevad ökonoomsusele. „See on lõpuks hea ka põllumehele, sest mida efektiivsemalt mootor tööd teeb, seda kergem on see rahakotile,” rääkis ta.
John Deere’i edasimüüja Wihuri Agri Tartu esinduse tegevjuht Kristjan Ruusamäe kinnitas samuti, et võimsama mootoriga traktoreid hinnatakse. „2021. aasta oli esimene täisaasta, kus saime müüa 8R ja 7R John Deere’i traktoreid, mille esmaesitlus oli 2020. aastal. Mudeleid läks põllumeestele päris palju.”
Müügiedetabel
2021. aastal kümme enim registreeritud masinat märgisega T1 ja T2
John Deere T1 102, T2 13 (kokku 115)
Valtra T1 93
Fendt T1 79
Kubota T1 35, T2 33 (68)
New Holland T1 61, T2 12 (73)
Claas T1 54, T2 1 (55)
Dong Feng T1 33
Case IH T1 30, T2 4 (34)
Massey T1 24
CFMoto (UTV) T1 21
2021. aastal registreeritud kombainid
Claas 45
New Holland 22
John Deere 16
Fendt 2
Case IH 1
Sampo Rosenlew 1
Deutz-Fahr 1
Allikas: Transpordiamet