Toredaid lugusid ja vahvaid klippe õpilaste rajakaameratest on liikumise MTÜ Aasta Loom eestvedajale Helen Arusoole kogunenud palju. Ka koolide rajakaamerate idee tuli tegelikult lastelt endilt umbes kuus aastat tagasi, kui toimkond käis Rocca al Mare koolis kõnelemas toonasest aasta loomast mägrast, kelle vaatlemiseks olid üles seatud rajakaamerad. Laste seast tuligi küsimus, miks neilgi ei võiks kaameraid olla. „Saime aru, et see pole üldse mitte paha idee,” lisas ta.
Kui 2017. a kevadel said üles esimesed kolm koolikaamerat, siis selle aasta alguses on koolilaste rajakaameraid 20 ning uued liitujad on rajakaameraseltskonda oodatud. „Sooviksime kasvada 40–50 koolini. Maakoole, kel metsatukk ukse taga, aga ka linnakoolide lähedal on Eestis hulk loomi, kes kaamera ette võiksid jääda,” sõnas ta.
Ülioluline roll juhendajal
Osalemiseks tuleb klassil osta rajakaamera, paigaldada see metsa ning käia kord nädalas kaamera juures pildi- ja videosaaki hankimas ning akusid vahetamas. „Võtmekoht on siin kindlasti õpetaja või juhendaja, kellel on selleks entusiasmi,” nimetas ta.
Arusoo sõnul ei peaks see lastele tunduma ühe koolikohustusena, vaid mõnusa seiklusena. „Me ei paku praktikat, kus tuleb puulehti suuruse järgi reastada, vaid emotsiooni kaudu õppimist,” sõnas ta.
Tema sõnul on koolide seas näiteid, kus iganädalastest retkedest metsa on suur kasu ka hariduslike erivajadustega lastel. Või väga populaarseks saanud loodusring, kus metsaskäiku täiendab alati ühine lõkketegemine.