Päevatoimetaja:
Kadri Suurmägi
Saada vihje

Millal jõuavad kauplustesse esimesed kodumaised tomatid ja kurgid?

„Võib-olla on hea vastus, miks me tomateid kasvatame, et seda on väga keeruline teha ja protsess on hästi pikk,” arvab OÜ Weiss Aiand üks omanikke Mirko Metsaoru (paremal), kellele on toeks isa Viljar Metsaoru pikaajalised kogemused.
„Võib-olla on hea vastus, miks me tomateid kasvatame, et seda on väga keeruline teha ja protsess on hästi pikk,” arvab OÜ Weiss Aiand üks omanikke Mirko Metsaoru (paremal), kellele on toeks isa Viljar Metsaoru pikaajalised kogemused. Foto: Mailiis Ollino / Pärnu Postimees

Kimalased maanduvad ühelt kollaselt õielt teisele, 18kraadises soojuses on tiivulistel mõnus täita tööülesannet, tolmeldada tomateid. Tomatikasvatus on Pärnust lõuna pool asuva osaühingu Weiss Aiand põhitegevus 2003. aastast. Tunamullu käibe kasvuga Äripäeva gasellettevõtteks tõusnud perefirmat juhivad praktikust isa Viljar Metsaoru ja õigusteadust tudeerinud poeg Mirko Metsaoru.

Kõrge kaarja kasvuhoone katuse alla mahub 5500 ruutmeetrit tootmispinda. Sellele istutatud tomatitaimed pandi seemnest kasvama detsembris Soomes ja istutati Võiste alevikus aiandisse veebruari keskpaigas. Aprillis jõuavad tarbijani esimesed pärnumaised viljad, peal kohaviitena käsitsi pandud kleebis „Võiste aiand”.

„Taimede ettekasvatamiseks on vaja spetsiaalseid tingimusi. Tegime kalkulatsiooni sellise kasvuhoone majandamise kohta. Jah, istik tuleb veidi odavam, aga vajalikku kvaliteeti on keeruline saavutada. Soomlased, kes taimi ette kasvatavad, on seda teinud kolm-neli põlvkonda, neil on kogemused ja robotiseeritud tootmine,” põhjendas Mirko Metsaoru istikute ostu põhjanaabritelt.

Kodumaine on kallim

Väikeaiandi aastane tomatisaak aprillist novembrini on keskmiselt 200 tonni. Esimesena jõuavad tarbijani kollased tomatid, siis punased ja roosakad vaariktomatid. Samm-sammult on Võiste aiandi kaubamärgiga tomatikasvatajad murdnud suurtesse poekettidesse, nii COOPi, Rimisse kui Selverisse ning turustavad toodangu neile Tallinnas asuvate keskladude kaudu.

Tänu ütlevad isa-poega tarbijaile, kes üha teadlikumalt eelistavad kodumaiseid köögivilju, kuigi kevadtalvistes tingimustes kasvatatud tomatid on võrreldes Euroopa lõunapoolsemates riikides valminutega kallimad.

„Kettidel on müük marginaali peal,” jätkas Mirko Metsaoru müügi- ja ostuhinna vahe teemal.

Tagasi üles