Jaanuari viimasel nädalal uuendati Eesti vanima tuletorni Kõpu laternasüsteemid, viies need täielikult üle LED-lahendusele.
Kõpu tuletorni uus latern paistab 48 kilomeetri kaugusele
Kõpu tuletorn on üks kolmest maailma vanimast siiani järjepidevalt toimivast navigatsioonimärgist ning on meremeestele ohutut koduteed näidanud juba aastasadu. Kõpu tuletorn hoiatab poolsaare lähivetes oleva Hiiu madaliku, rahvasuus ka Suurrahu eest. Navigatsioonimärke, sealhulgas tuletorne, haldab ja korrastab veeteede amet.
Veeteede amet alustas tuletornides LED-laternatele üleminekut juba 1990ndatel, olles sellega eeskujuks teistele riikidele. Tänaseks on kõik Eesti tuletornid LED-lahendustega. Kõpu tuletorni laternasüsteemi moderniseeris ettevõte OÜ Sabik.
Veeteede ameti navigatsioonimärgistuse osakonna juhataja Andry Rütkinen selgitas, et tööde käigus moderniseeriti nii põhi- kui ka reservsüsteem ning tule töö viidi täielikult üle kaasaegsele LED-lahendusele. Asendati kõik seadmed, välja arvatud ajaloolise väärtusega klaasläätsega latern, mis on Eestis kasutusel ainult Kõpu tuletornis.
Moderniseerimise järel säilib Kõpule omapärane ja Eestis ainulaadne pöörlev valgusvihk, mis on Kõpu tuletorni iseloomustanud juba viimased 160 aastat.
Moderniseerimise järel säilib Kõpule omapärane ja Eestis ainulaadne pöörlev valgusvihk, mis on Kõpu tuletorni iseloomustanud juba viimased 160 aastat.
Samuti uuendati täielikult tuletorni reservsüsteem, mille jaoks vahetati välja kaks laternat ning tule tööd juhtivad seadmed ja akud. Reservsüsteem rakendub põhisüsteemi tule rikke korral automaatselt. Mõlema, nii põhi- kui ka automaatsüsteemi autonoomsus elektrikatkestuse korral on kolm ööpäeva.
«Meile teadaolevalt on Kõpu tuletorni navigatsioonituli moderniseerimise tulemusel kogu maailmas kõige suurema valgustugevusega, kus kasutusel LED-lahendus. Kõpu tuletorni uus põhituli on nähtav umbes 26 meremiili (umbes 48 km) kauguselt ning reservtuli 19 meremiili (umbes 35 km) kauguselt,» ütles Rütkinen.
Vajadus tuletorni laternasüsteemi moderniseerimiseks tulenes eelkõige seadmete vanusest ja veeteede ameti võetud suunast viia kõikide navigatsioonimärkide tuled üle LED-lahendusele. «Kõpu tuletorni põhisüsteemi tule seadmed on sõltuvalt seadmest 15–25 aastat vanad ning kõikidele seadmetele ei leidunud enam asendust. See tõi endaga kaasa riske ning viimastel aastatel sagenesid ka seadmete rikked,» selgitas Rütkinen. Edaspidi jääb ära pidev lampide asendamine, mida seni pidi tegema iga 2–3 kuu tagant, samuti väheneb oluliselt, umbes 10 korda, tuletorni energiatarbimine.
Kõpu tuletorni valmimisaastaks loetakse 1531. Oma praeguse kuju tuleruumi osas sai tuletorn 1845. aastal. 1860ndal paigaldati tuletorni pöörlev esimese järgu dioptriline valgusseade, mille püsiv tuli vaheldus minuti järel ereda tuleplingiga.
Lisaks toimivale navigatsioonimärgile on Kõpu tuletorn ka arhitektuurimälestis ning on valitud rahvusvahelise organisatsiooni IALA (International Association of Marine Aids to Navigation and Lighthouse Authorities ehk Rahvusvaheline Meremärkide ja Tuletornide Administratsioonide Liit) poolt maailma esimese 100 silmapaistvama ja erilisema tuletorni hulka.