Mahetootja: mahemunadel on oma turunišš ja see kasvab jõudsalt

maaelu.postimees.ee
Copy
Lennart von Moller.
Lennart von Moller. Foto: Kristina Traks

2018. aasta sügisel tabas Eesti munasektorit salmonelloosi tõttu hoop, mistõttu möödunud aastal toodeti 145 300 000 muna ehk 29% vähem kui aasta varem. Olukorras, kus iga teine muna jõuab Eestisse piiri tagant ja välismaiste munade odav hind paneb kohalikud tootjad pead vangutama, peab mahemunade tootja pingutama, et rahuldada nende klientide nõudlust, kes on nõus mahetoodangu eest kallimat hinda maksma.  

Tartumaal Võnnus tegutseva Võnnu Mahetalu kanalast kostab reibast kaagutamist ja sekka kuke kiremist. Seltskond sulelisi veedab praegu, talvel, aega kolhoosiaegsse laudahoonesse rajatud kanalas. Osa kanarahvast on koha sisse võtnud õrtel, osa parasjagu pesades munemas ja osa siblimas. Suvel on nende päralt siinne avar hoov.

Talu sakslasest peremees Lennart von Moller kõneles, et tema väikefirma pole konkurent suurtele munatootjatele, vaid mahetootjana on tal täiesti oma nišš turul olemas. „See on kasvamas nii jõudsasti ja me peame kõvasti pingutama, et nõudlusega kaasas käia.” Võnnu Mahetalu munad on müügil Rimi keti suuremates poodides, Tartu Coopi poodides ja veel mõnel pool.

Moller alustas Võnnus talupidamist seitse aastat tagasi, kanu oli siis 500. Algusest peale oli idee pidada kanu just mahedalt. Õigupoolest tingis selle majanduslik olukord – mahetootmine on võimalus siis, kui pole raha suurteks investeeringuteks. Võnnu Mahetalus on ruumi 6000 kana jaoks, kuid von Moller sõnas, et tegelikult polnudki eesmärki nii suureks kasvada.

„Väga paljude perefirmade jaoks on murdepunkt see, kui nad peavad hakkama tööjõudu palkama. Sama on ka meil. Ühelt poolt avab see kasvuvõimaluse, kuid teisalt toob alati kaasa uusi probleeme.”

Väga paljude perefirmade jaoks on murdepunkt see, kui nad peavad hakkama tööjõudu palkama. Sama on ka meil. Ühelt poolt avab see kasvuvõimaluse, kuid teisalt toob alati kaasa uusi probleeme.

„Seitse aastat tagasi ei müüdud mahemune supermarketites ja meie põhiline väljund oli Biomarketile munade tarnimine. Nüüd on mahemunad müügil kõigis suuremates kauplustes,” kõneles von Moller. „Meie toodame nendele kümnele protsendile tarbijaile, kes soovivad just orgaanilist toitu. Nad ei hooli väga sellest, et peavad muna eest maksma euro rohkem, vaid neid huvitab, kuidas on kanad peetud ja et toode oleks kohalik. Inimestele läheb aina enam korda see, et nende toit oleks mahe ja kohalik.”

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles