Biomarket suurendab Eesti talukauba kättesaadavust

„Tervikuna saan mina küll kohalikke mahetootjaid ainult tunnustada ja tänada,” sõnab Biomarketi juht Priit Mikelsaar.

FOTO: Erakogu

Kuigi mahetoodete tarbimine kasvab jätkuvalt, alustas Eesti juhtiv ökotoodete jae- ja hulgimüüja Biomarket suve hakul koostööd Eesti Taluliiduga ja võrgustikuga Otse Tootjalt Tarbijale (OTT), et lisaks ökotoodetele suurendada talutoodete kättesaadavust.

„Tajusime, et mitmekesine kohalik väiketootmine, rikkalik ja omanäoline toidukultuur, elujõulised kogukonnad ja mahemajandus on omavahel seotud,” selgitab Biomarketi juhataja Priit Mikelsaar. „Usaldame ja austame Eesti Taluliidu ja OTTi tööd, sealhulgas märki Ehtne Talutoit.”

Seni on Biomarket müünud ainult ökomärgistusega tooteid.

Mikelsaare sõnul tuleb tähele panna, et märgis Ehtne Talutoit näitab eelkõige seda, et toode on tehtud Eesti toorainest ja kohaliku väiketootja poolt.

Kas toode on mahe või mitte, seda näitab ikkagi ainult ökomärk. „Tooteid, mil märgis Ehtne Talutoit, me eraldi üle ei kontrolli, kuna usaldame Eesti Taluliitu ja OTTi. Talutooteid tarbin ise palju ja Biomarketis müügil olevad katsun järgemööda ära proovida, aga kuna tooteid on palju, siis väga lihtne ülesanne see pole,” räägib Mikelsaar.

Käive kasvab

Biomarketi poodide käive ja külastajate arv on ilusti kasvamas. See näitab Mikelsaare sõnul, et puhas, tervislik ja keskkonnahoidlik toit läheb Eesti inimestele järjest enam korda. Samas kui toidukaubanduse suurt pilti vaadata, siis on ökotoodete ja ka Biomarketi osakaal selles pisike.

„Ma ei usu toidukaupade tarbimisharjumustes kiiret ja revolutsioonilist muutust, pigem mahetoodete osakaalu vaikset, aga järjekindlat kasvu, mis on tingitud sellest, et saame tarbijatena järjest teadlikumaks oma igapäevase toiduvaliku pikaajalisest mõjust tervisele, keskkonnale ja elurõõmule,” lausub Mikelsaar.

Eestimaiste toodete osakaal Biomarketis kasvab. Kui klientide üldist hoiakut vaadata, siis kindlasti soovitakse rohkem kodumaist kaupa. „Kui panna kõrvuti sama hinna ja kvaliteediga Eesti maheporgand ja Hollandi maheporgand, siis eelistaks tõenäoliselt enamik kohalikku toodet,” arvab Mikelsaar. Kui aga kohalik toodang on kallim või kehvema väljanägemisega, siis pole klientide eelistus enam nii selge. „Kuna Biomarketi missioon ja soov on muuta ökotooted võimalikult kättesaadavaks, siis näeme enda rolli ka selles, et leida odavamaid alternatiive, nende hulgas importtooteid,” selgitab Mikelsaar.

Õnneks tuleb mahetootjaid kogu aeg juurde. Arenguruumi siiski jätkub, sest Eestis puudub peaaegu üldse mahe sea- või linnuliha. „Aga tervikuna saan mina küll kohalikke mahetootjaid ainult tunnustada ja tänada,” sõnab Biomarketi juht.

Mahetalunikud otsivad enamasti Biomarketi ise üles. „Kui keegi pole veel tihanud oma tooteid pakkuda, siis võib seda julgelt teha. Samas oleme oma ostunaiskonda tublisti tugevdanud ja just selle mõttega, et ise aktiivsemalt talunikeni jõuda. Nii et me ei pelga ka ise ukse peale koputama tulla,” lubab Mikesaar.

Kontroll on vajalik

Mahetoodete kontroll on Mikelsaare sõnul väga õigustatud, sest mahemärgi usaldusväärsuse tagamine on mahesektori arengu üks eeldus. „Mina pigem pooldan läbipaistvuse ja kontrolli suurendamist, eeldusel, et kontroll on tõhus ja läbimõeldud,” ütleb Mikelsaar.

Sageli mõeldakse, et mahetoodete kontroll toimub ainult riiklikul tasandil, et ettevõtet kontrollitakse ainult mahemärgi väljaandmisel ja edaspidi pisteliselt. See on mõistagi oluline kontrollitasand, aga mitte ainus ja Mikelsaare hinnangul mitte peamine.

Teine tasand on tootja enda pikaajalisest huvist ja kasust lähtuv kontroll – kui keegi rajab näiteks maheteravilja ekspordile suunatud viljaterminali ja soovib maheteravilja müüjana ellu jääda, siis peab ta olema kindel, et viljakoorem, mis terminali toodi, on mahe. Seega on tema ärihuvi võtta viljakoormast proov ja veenduda, et see tõepoolest on mahe. „Proovide ja kontrolltestide arv, mis tehakse n-ö vabatahtlikult ja ärihuvist lähtuvalt, on märgatavalt suurem kui riiklik kontroll,” kinnitab Mikelsaar.

Samas võib pettuski olla äriliselt väga kasulik ja ahvatlev. Siin tuleb mängu kolmas kontrollimehhanism – kaaskodaniku valvas silm. „Kuulsin kunagi Ameerika suurima ökopoodide keti Whole Foods Marketi juhti ühel konverentsil esinemas. Temalt küsiti sama küsimus mahetoodete usaldusväärsuse ja kontrolli kohta ning ta vastas, et enamik toidupettusi tuleb välja tänu sellele, et leidub keegi julge inimene, sageli pettust tegeva firma töötaja või taluniku naaber, kes annab sellest märku. Valel on lühikesed jalad,” räägib Mikelsaar.

„Kui nüüd Biomarketi kliendi juurde tagasi tulla, siis tahame kindlasti hea seista selle eest, et ökomärki kandev toode oleks tõepoolest puhtalt kasvatatud. Loodame siin ka klientide, partnerite ja sõprade valvsale silmale.”

Mahe kõike ei päästa

Looduse ja maailma toimimine on mitmetahuline ja enamasti pole Mikelsaare sõnul asjad sugugi mustvalged. Mahetarbimine ei tähenda automaatselt tervislikke eluviise, kuigi niimoodi tihti ekslikult arvatakse. „Kui laps joob palju limonaadi ja sööb maiustusi, siis üleminek ökolimonaadi ja -maiustuste peale ei ole kõige olulisem samm, mida peaks astuma,” toob Mikelsaar näite.

Tänapäevase mahepõllumajanduse sünd ja levik lähtus eesmärgist tagada mullaviljakuse loomulik säilimine ja kasv, austades looduse koostoime- ja tasakaalumehhanisme. Sellest lähtuvalt on hektarite viisi laiuvate monokultuursete geenmuundatud maisi põldude asendamine monokultuurselt kasvatatavate ökomaisi põldudega ainult pool sammu. „Aga see on samm õiges suunas,” sõnab Mikelsaar.

Võib juhtuda, et põllumajandus, isegi kui see on mahe, kahjustab looduskeskkonda, seepärast tuleb vaadata tarneahela kogu mõju, sealhulgas transporti. „Aga just kõike seda arvesse võttes liigub maailm üha enam mahetootmise poole, mitte sellest eemale,” ütleb Mikelsaar.

Juustus on vähe koostisosi

Denis Pretto
Viinamärdi talu peremees


Meie tooted on ehtsast ja puhtast vähetöödeldud täispiimast. Meie toodete koostisosade nimekiri on üsna lühike, mis on esmane näitaja, kui naturaalsete toodetega on tegu.
Meie tooted pole mahedad, aga need on naturaalsed, maitsvad ja mõnevõrra teistest erinevad, tehtud käsitööna inimeste poolt, kes armastavad seda, mida nad teevad. Nii lihtne ongi.

Müügiga probleemi pole

Kersti Lužkov
Hõbeda mõisa perenaine


Biomarket on üks positiivne näide ettevõttest, kes propageerib kodumaist toodangut. Meie kogemuse järgi on see väga edukalt alanud. Biomarketi klient ei otsi ainult mahetoodet, vaid lihtsalt häid Eesti talutooteid. Meie püüame anda tarbijale oma toodetega usaldust, pakume võimalust ka ise kohale tulla ja veenduda, et meie kitsekesed on mahekasvatusel ja naudivad elu. Meie ei püüagi toota kvantiteeti, vaid jääda hobitaluks ja pakkuda kvaliteeti. Praegu pole näinud vajadust taotleda ametlikku sertifikaati, sest toodang on usaldusväärne ja müügiga probleeme pole.

Populaarne

Tagasi üles