Naadilehtedest saab suurepärase supi

Naat kasvatab kevadel tumerohelised lehed, varasuvel õitseb valgete õitega.

FOTO: Elmo Riig/SAKALA

Käes on kevad ja kuna on jagunud sooja, siis on just naat (Aegopodium podagraria) sel aastal esimene, mis on parasjagu nii suur, et sobib söögiks. Mina leidsin selle aasta esimesed naadid kevadise jalutuskäigu ajal oja kaldalt.

Naat on sarikaliste sugukonnast, 30–100 cm mitmeaastane kolmnurksete lehtedega taim. Kasvab aiamaal umbrohuna, marjapõõsaste vahel, heinamaal ja metsaserval. Kevadel kasvatab tumerohelised lehed, varasuvel õitseb valgete õitega. Aias tüütu umbrohi, kuid võiksime õppida ajaloost, et enne peenarde tegemist söödi umbrohud ära. Keskajal kasvatati naati kloostriaedades, tänapäevalgi tarvitatakse seda mujal Euroopas köögiviljana

Naadi 100 grammis on energiat 66 kcal, sisaldab C-vitamiini, mineraalaineid, flavonoide, klorogeenhapet ja eeterlikku õli.

Naat väljutab vett, puhastab organismi sooladest ja jääk­ainetest. On hea maksale ja südamele. Kasutatakse reumaatiliste haiguste ja podagra korral. Kevadel sisaldab naat palju C-vitamiini, karotiini, mineraalaineid. Värskete naadilehtedega tehakse mähiseid või vanne valutavatele liigestele.

Mitmekülgne toidutaim

Aprillis-mais, kui lehed pole veel avanenud ja läigivad, on nende maitse kõige parem. Naati võib lisada omletile ja supile, teha lahtist pirukat paprika-muna-kooreseguga, kasutada ahjuvormis koos kartulite ja aedviljadega, panna salatisse. Kuuma toidu sees on naadil õrn hapukas maitse. Soola tuleb panna minimaalselt.

Veel sobivad noored lehed vormiroogadesse koos porgandiga, pestodesse koos küüslaugu ja pähklitega, kartulivormidesse, pirukatesse ja omleti sisse koos sibula ja paprikaga.

Naat maitseb hästi lahtise piruka täidises koos paprika-muna-koorehüübega.

Pestos tasub naati proovida koos karulauguga, kes soovib, lisab pipart või tšillit, seemneid ja loomulikult head külmpressiõli. Oliiviõli asemel saab kasutada Kreeka pähkli, kanepi, seesami või muud huvitavat õli. Pesto sisse kuuluvad ka hea juust või pähklid.

Veel võib naati kasutada omletis: praadida 1 sibul, lisada peotäis hakitud naati, segada, kohe seejärel valada juurde 3–4 lahtiklopitud muna. Maitseks soola ja näpuotsaga pipart. Naat maitseb hästi lahtise piruka täidises koos paprika-muna-koorehüübega.

Naadilehed sobivad hästi supi sisse. Varakevadisi suppe saabki teha naadist, karulaugust, nõgeselehtedest. Neid kõiki võib ka koos kasutada: keeta kruubid või riis, lisada porgand, kartul ja lõpuks naat, soovi korral muidki taimi. Maitsestada soola ja pipraga, lisada keedetud muna ja hapukoort. Naati tasub panna ka lihasupi sisse.

Noored naadilehed sobivad tervisesmuutisse koos kasemahlaga, seda on praegu samuti saada. Suve jooksul saab mitu naadisaaki, ent maitselt on ikkagi parim just praegune varakevadine naat.

Kuivatamiseks peenestada naadilehed kääridega, kuivatada 35–40 kraadi juures, säilitada niiskuskindlates kottides või purgis valguse eest kaitstult. Kuivatatud naat passib talvel toidu sisse, samuti koos teiste kasulike taimedega rohejahuks. Rohejahu saab talvel panna küpsetistesse, suppidesse, smuutidesse, kama sisse. Naati võib säilitada ka sügavkülmas õhukindlates kottides.

Ohud. Kõhunäärme- ja sapipõiepõletiku korral mitte kasutada. Juuri mitte tarvitada lektiinisisalduse tõttu.

AHJUVORM MUNAGA

Kata vormipõhi päevalille-, kõrvitsa-, seesami-, kanepiseemnete ja Kreeka pähklitega. Pane pisut õli. Täida vorm kolmveerandini hakitud naadiga, lisa soovi korral paprikat.
Vala kate üle lahtiklopitud muna-keefiriseguga (võib ka kasutada rõõska koort, vahu- või hapukoort), lisa veidi soola. Küpseta ahjus 180–200 kraadi juures umbes 30 minutit. Poole liitri naadilehtede kohta kulub umbes liiter muna-keefirisegu.

Populaarne

Tagasi üles