Nova on vana hea Niva uus tulemine

Kombain Nova saab Rostovi tehase tsehhis viimast lihvi.

FOTO: Ain Alvela

Sel kevadel jõuab Eestisse kompaktne, ökonoomne ja väle teraviljakombain Nova, mis pärineb Venemaalt Doni-äärsest Rostovist, linnast, mis varustas meie põllumehi ligemale pool sajandit kombainidega Niva.

Juba enne, kui vastse põlvkonna kombain Eesti pinnale jõuab, on sel juba ostja olemas – üks Tartumaa põllumees, kel aastaid teeninud üks teine Venemaalt pärit kombain eelmisel aastal lõplikult hingusele läks. Nii saab ta nüüd sel hooajal tuliuue põllulaeva vilja sisse lasta.

Lihtne ja töökas kombain

Nova pärineb niisiis Venemaalt Rostselmaši kombaini- ja traktoritehasest, mille tehnika esindaja siinmail on OÜ Flint Kaubandus. Ettevõtte juhataja Jaan Sihv lootis esimese Nova saada Maarjamaale juba tänavuse Maamessi ajaks, aga kuna suuresti sõltub see transpordi kiirusest tänapäeval erakätes oleval Venemaa raudteel, siis kujunes nii, et vastne masin jõuab siiamaile siiski alles maikuus. Küll aga lubab Sihv, et kui veel maikuus tellimus esitada, siis saab käesoleva aasta koristushooajaks kombaini Kubanimaalt kätte.

Nova juures on kasutusel kõik hea, mis Nivalt üle võtta andis, ehk siis ennekõike separeerimissüsteem. Võimsuse poolest on kombain Nivast vägevam, terade puhastussüsteem on üle võetud mõnevõrra suuremalt Rostselmaši kombainilt Vector ja eks tegelikult on kõik sõlmed omajagu ajakohasemad, kui Nival eales olla said – heedril on kiirkinnitus, selle vedamiseks on eraldi haagis, lõikesüsteem pärineb Saksa firmalt S­chumacher, vilja mahalaadimine on senisest märksa mugavam, standardvarustuses on põhupurusti.

Nova juures on kasutusel kõik hea, mis Nivalt üle võtta andis ehk siis ennekõike separeerimissüsteem.

Tootjad iseloomustavad Novat kui kompaktset ja kasutajasõbralikku teraviljakombaini. Kui seda püüda lahti seletada, siis kompaktsuse all mõeldakse ennekõike tehnoloogia lihtsust ja ka kasutamise lihtsust – tegemist on ikkagi täismehaanilise masinaga, näiteks on kiiresti võimalik ühe kultuuri koristamiselt teisele üle minna.

„Noval on palju kasulikke asju ühes masinas koos. Näiteks ei paku maailma kombainitootjad nii väikesele kombainile üldjuhul neljarattavedu. Ka masina kaal ja pinnase erisurve on paigas ning abiks kohtades, kus mõni teine kombain läbi vajuks,” iseloomustab Jaan Sihv vastset teraviljakombaini ja selle omadusi. „Lisaks ennast juba aastakümneid õigustanud Niva aegadest pärinev peksusüsteem, mille asemele praeguseni pole võrdväärset välja mõeldud. Seda saab vaid täiustada. Kombainile saab tellida peksutrumli aeglustusreduktori, mis võib vajalikuks osutuda niiske vilja koristamisel.”

Aeglustiga saab trumli pöörlemiskiirust timmida 290 pöördele minutis ning selle agregaadi lisamine kombainile kergitab selle hinda vaid mõnesaja euro võrra. Samas tuleb selle lisa soovist teatada kohe, kui kombain tellitakse, et see tehases masina komplekteerimisel juba juurde pannakse, hiljem valmis masinale seda enam külge panna ei saa.

Tänu trumli läbimõõdu ja raskuskeskme suhtele on kütusekulu pikaajalise töötamise korral suhteliselt väike. Lisaks säilitab Nova hea tootluse ka siis, kui mootori pöördeid veidi vähendada, et läbivust tõhusamaks muuta.

Konkurentidest tüki odavam

Juba Nova projekteerimise juures seati eesmärgiks tehniliselt lihtsa ja kasutajasõbraliku teraviljakombaini loomine, mis mõeldud väiksemale agrofirmale või farmerile, kinnitab Rostselmaši tootmiskompleksi majandusjuht Aleksandr Levonjuk. Tema sõnul pannakse Nova kokku parimatest saadaolevatest osadest – Rostselmaš ise toodab raamid, sillakorpused, kabiinid ja teeb muud metallitööd.

Euroopa turule minevatel Novadel on Cumminsi 175hobujõuline mootor, Venemaa enda, Ukraina, Valgevene, Kasahstani ja teiste Kesk-Aasia riikide jaoks toodetavad kombainid on varustatud kodumaise YaMAZ 534 4,43liitrise turbodiiselmootoriga, mis Euroopa kriteeriumide järgi vastab Tier III nõuetele ja arendab 180 hj.

„Me ei aja tootmises ja konkreetselt Nova komplekteerimise juures taga seda, et kogu kombain oleks tingimata kokku pandud meie enda toodetud osadest,” räägib Levonjuk. „Eesmärk on valmistada põllumehi hästi ja pikalt teeniv masin, mis ka rasketes oludes hätta ei jää. Kui me aga saame oma mootori euronõuetele täielikult vastavaks, siis lähevad need juba ka Euroopasse müüdavatele kombainidele peale.”

Jaan Sihv ütleb Nova võimekust hinnates, et 150 hektarile külvatud teraviljaga saab see hooajal kindlasti hakkama.

„Pigem võtan seda öeldes arvesse kõige keerulisemad olud, sest ideaalseid tingimusi on niikuinii harva,” tõdeb Sihv. „See on töö hulk, millega Nova kindlasti hakkama saab, kõik, mis tuleb üle selle, on juba n-ö boonus.”

Olulisemad konkurendid 175hobujõulise mootoriga Novale on Jaan Sihvi sõnul Massey Fergusoni Activa väiksem mudel, millel AGCO-grupis toodetud 176hobujõuline mootor, John Deere’i W-seeria JD enda mootoriga, mil võimsust alates 213 hj, ning Claas Avero. Viimase mudel 160 on varustatud Perkinsi Tier III mootoriga, mis arendab 158 hj. Kõik kolm on klahvkombainid, ka jõudluse poolest on nende näitajad suhteliselt sarnased.

Ennekõike räägib Nova kasuks muidugi hind, mis Jaan Sihvi sõnul on laias laastus vähemalt 30 000 eurot soodsam kui lääne analoogidel, mille hinna ajab üles rohke elektroonika, paljud andurid ja standardvarustuses olevad automaatjuhtimisseadmed.

Eestis müüakse Rostselmaši toodangut alates aastast 2001, selle aja jooksul on siin omaniku leidnud 160 Doni-äärses Rostovis toodetud teraviljakombaini.

Teraviljakombain Nova 340

* Tootja Venemaa
* Mootor Cummins StVIf
* Võimsus 175 hj
* Heedri laius 5 m
* Punkri maht 4500 l
* Separeerimispind 3,59 m²
* Tühjakslaadimise kiirus kuni 2 min
* Laadimiskõrgus 4 m
* Lisavarustuses neljarattavedu, trumli aeglustusreduktor
Allikad: Rostselmaš, OÜ Flint Kaubandus

Populaarne

Tagasi üles