Päevatoimetaja:
Kadri Suurmägi

Tilk.bio ekspordib Saaremaa loodust kreemipurgis

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tilk.bio kaubamärgi looja Pille Lengi jõuab äri täishoos hoida kolme väikese lapse kõrvalt, kellest pisim, Richard, on alles neljakuune. Saladuseks on oskuslik ajaplaneerimine ja otsus võtta partnerid appi.
Tilk.bio kaubamärgi looja Pille Lengi jõuab äri täishoos hoida kolme väikese lapse kõrvalt, kellest pisim, Richard, on alles neljakuune. Saladuseks on oskuslik ajaplaneerimine ja otsus võtta partnerid appi. Foto: Kristiina Kruuse

Eestimaine looduskosmeetika tootja Tilk.bio saab tellimusi kõikjalt üle maailma: alates USAst ja Lõuna-Ameerikast ning lõpetades Euroopa riikidega. Viimase aastaga kasvatas ettevõte käivet ligi kaks korda ja loodab, et suurem kasv seisab alles ees tänu ekspordile.

Tilk.bio kaubamärgi looja Pille Lengi sõnul on nõudlus puhta looduskosmeetika järele maailmas järjest suurem, sest suurlinnade saastatud õhk jätab nahale jälje ja looduslik kosmeetika on see, mis paljusid aitab. Selle tõdemuseni jõudis ta aastaid tagasi Hiinas elades ja ülikoolis õppides.

„Sudu ja saaste tõttu läks mu nahk korrast ära ja kui hakkasin looduskosmeetikat otsima, avastasin, et valik on väga väike. Siis hakkasin mõtlema, et Eesti puhas loodus on unikaalne ja seda võiks ka maailmale pakkuda,” meenutab Pille Lengi, kuidas sündis plaan hakata kodumaale naastes looduskosmeetikat valmistama.

2015. aasta jõulude eel jõudsid Tilk.bio kreemid poeletile ja nüüdseks on valikus üle paarikümne toote. „Peamiselt oleme keskendunud näohooldusele, aga hiljuti lisandus valikusse näiteks alumiiniumivaba deodorant ja probiootikumidega näovesi, mis on üks uuenduslikumaid tooteid,” räägib Pille Lengi.

Saaremaa taimed

Tilk.bio kosmeetika tooraine pärineb nii palju kui võimalik Saaremaalt, sinna ulatuvad ka Pille Lengi enda juured. „Saaremaalt saame kõik ravimtaimed: saialille, piparmündi, kibuvitsa, nurmenuku, põldosja, nõgese, kõike, mida vaja. Lisaks mett ja kanepiõli,” loetleb saarlanna. Osa taimi korjab ta ise, kuid enamiku taimi varuvad abilised. „Mulle on tähtis, et taimede kvaliteet oleks väga hea ja need oleksid eelistatult mahedad. Toorainet üldiselt jagub, kuid see sõltub veidi aastast. Näiteks ühel aastal oli meil kibuvitsakriis. Tulime välja uue tootega ja puudus kogemus, kust saada nii palju kibuvitsa. Siis tuli rohkem otsida, aga puudu ei jäänud,” kõneleb ta.

Kreemide tootmine Saaremaa ravimtaimedest käib osaliselt Tallinnas, sest nii on logistiliselt otstarbekam. „Meie ladu asub Tallinnas ja on mugav, kui tootmine on samas linnas, kus ladu,” selgitab Pille Lengi. Siiski keerleb saarlanna unistustes mõte teha kunagi Saaremaale Tilk.bio ürdipõllud ja külastuskeskus, kuhu turistid saavad vaatama tulla, kuidas valmib looduskosmeetika. „Mulle väga meeldiks pakkuda kohalikele tööd ja tutvustada meie toodete kaudu Saaremaad maailmale. Enne on vaja aga palju tööd ära teha, et seda unistust täide viia.”

Algusest peale on kodumaise looduskosmeetika tootja peamine siht olnud eksport. Ometi moodustab praegu suurema osa Tilk.bio müügist veel Eesti. „Näen, et me võiksime olla väga globaalne looduskosmeetika bränd. Meil on ideed ja plaan, kuidas seda saavutada, aga see ei käi nii lihtsalt ja kiiresti,” nendib ta. „Mingis mõttes on see hea, et oleme väikesel turul oma ämbrid läbi kolistanud ja neist õppinud. Kui oled kohe suurel turul ja teed vigu, võib nende lahendamine väga kalliks maksma minna,” arutleb ettevõtja.

Välismaale müüb Tilk.bio praegu kosmeetikat peamiselt e-poe vahendusel, mis on Pille Lengi sõnul hea müügikanal, arvestades e-kaubanduse kasvu. Ka turundus käib peamiselt internetis.

„Oleme väga palju katsetanud ja proovinud: kasutanud sotsiaalmeediat, käinud messidel nii Euroopas kui ka USAs, saatnud tootenäidiseid laiali, teinud koostööd sotsiaalmeedia influencer’itega. See kõik töötab natuke, aga suurema läbimurde jaoks on vaja ennekõike väga palju raha, et turundust teha,” kõneleb ta. Ometi on Tilk.bio looja veendunud, et Saaremaa loodust kreemipurki pannes on võimalik end kosmeetikatööstuses maailmakaardile viia. „See nõuab lihtsalt aega, raha ja pühendumist. Usun, et et meid ootavad ees kasvuaastad, mis võimaldavad kõike seda teha.”

Idee luua oma looduskosmeetikasari sündis Pille Lengil küll Hiinas, kuid seal müügisuhete loomisega pole ettevõtja tõsisemalt tegelenud sel põhjusel, et Hiinas eeldatakse, et kosmeetikat on katsetatud loomadel. Eesti tootja ei taha seda teha. „Minu üks suur eesmärk on praegu USA, kus on tohutult suur konkurents, kuid ka väga palju võimalusi. USA on selline vastandlik koht. Kui käisime New Yorgis, nägin, et inimestel on huvi kõige loodusliku vastu, samas on nad suurlinnades elades nii võõrdunud sellisest heas mõttes metsikust loodusest, nagu on näiteks Saaremaal,” kõneleb ta.

Pille Lengi nendib, et kodust kaugemal oma firma päritolu tutvustades alustab ta juttu pigem Skandinaaviast ja erilisest loodusest üldisemalt, sest Eestit teatakse vähe. Seevastu lähiriikides ja eriti Soomes tekitab Saaremaa-päritolu saarlanna sõnul paljudes juba äratundmist.

Oskus delegeerida

Ettevõtet Tilk.bio juhib Pille Lengi kolme väikese lapse kõrvalt, kellest noorim alles neljakuune. Lengi sõnul on see võimalik vaid tänu sellele, et tööd on etappide kaupa edasi jagatud. „Ma ei sega ise kreeme kokku, vaid mul on tootearenduses ja tootmises partner, kes seda teha aitab. Turunduses panen peamised suunad paika ise, kuid igapäevatöö teeb ära sotsiaalmeedia turundaja. Samamoodi on pakkide väljasaatmise ja laoga – ostan neid teenuseid sisse. Seeläbi ma küll suurendan oma püsikulusid, kuid võidan juurde väärtuslikku aega, et tegeleda suurema pildiga,” räägib ta.

Senise ettevõtluskogemuse suurimaks õppetunniks peab Pille Lengi tõdemust, et kui miski juba pikemat aega ei edene, tuleb olla paindlik ja suunda muuta. „Paljud ei tea, et Tilk.bio eelkäija oli kaubamärk Ehe Ilu, mis pakkus käsitööpuitkarpi pakendatud iluõli. See oli luksuslik toode, mis nägi hea välja, kuid see ei müünud. Olin valiku ees, kas lõpetada tootmine või teha suurem re-bränding,” meenutab ta. Nii sündis kaubamärk Tilk.bio, mis on saarlanna sõnul talle palju omasem. „Sain aru, et toode peab olema kerge ja pakend lihtne, et see kõnetaks inimesi nagu mina, kellele meeldib reisida ja avastada. Sellepärast on meie tooted nüüd kõik sellised, et neid oleks mugav igale poole kaasa võtta,” selgitab kosmeetikatootja.

Kaubamärgi ja pakendite muutmine õigustas end täielikult ja Tilk.bio kreemide müük on sestpeale järjekindlalt kasvanud. „Kasvõi väike muutus võib teinekord suurest august välja tuua. Mul on hea meel, et jagus seda saarlaslikku kangust mitte alla anda,” on ta rahul.

Tagasi üles