Praegune kütusehinna ralli tõstab uuest aastast veoteenuse hinda, kuid see võib olla Eesti veoteenuse huku algus, sest konkurents turul on sedavõrd tugev ja mitmed naaberriigid saavad kaupa vedada olematu hinnaga.
Kütuse hinnaralli tõstab veoteenuse hinda
Türil asuva transpordifirma Falston OÜ juht Valter Uibo tunnistab, et nii ebakindel tuleviku suhtes pole ta 17 ettevõtjana tegutsemise aasta jooksul kordagi olnud. „Pakume kaubavedu, maanteevedu ja veoteenust üle Eesti ning praegune kütuse hinnaralli võtab üsna nõutuks,” tõdeb ta.
Uibo teab, et ettevõtjana pole tal kurta suurt kellelegi ja loota veel vähem. Veoteenuste turul kehtivad nagu igal teiselgi turul oma reeglid ja konkurents on tugev. Nii jäävad sellistes hinnakõikumistes ellu tugevamad. „Paljudega sõlmime veoteenuse hinna ju kokkuleppe teel,” lausub ta.
Vähestel on veoteenuse hind seotud kütusehinnaga. Nii käib praegune kütuse hinnaralli suuresti transpordifirma kasumi arvelt. „Selle pisku kasumi arvelt, mis veel riik pole ära koorinud ja üldse alles on, sest kütusehind pole ju ainus, mis tõusnud. Teemaksud, küttetõus, kindlustus tõusis, lisaks palgatõusu surve,” loetleb Uibo.
Nii imestab mees isegi, et veel vastu peab ja hullumajja pole sattunud. Imestab sellegi üle, et elus püsib ja tegeleb ettevõtlusega, mis nii riskantseks muutunud, aga millegagi peab ju tegelema, kui autosid on 15 ja töötajaid koos teenindava personaliga rohkemgi.
Uibo teab, et ei saa emotsioonide ajel lõpetada, sest kõik need inimesed loodavad tema peale. Nii tal päris sellist plaani veel pole, et pillid kotti ja aitab küll. „Veel pole lõpetamise plaani,” toonitab ta, „aga ettevõtjana ma päris heategevust ka teha ei saa. Uuel aastal vaatame hinnad korralikult üle. Kui kütusehind tõuseb 1,7 euro peale, siis saame turul tegutseda vaid siis, kui saame veoteenuse eest küsida kütusehinna tõusule vastavat hinda.”
Kui turg võtab kütusehinna tõusuga ette kirjutatud veoteenuse hinnatõusu vastu, siis jätkub kõik vanaviisi. Kui ei, näeb Uibo ees töötajate vähendamist. „Siis tuleb jätta sõitma need, kes sõidavad kallima hinna eest. Pole ju mõtet töötada nii, et enamiku maksan küttefirmale, ülejäänu autojuhile ja endale ei jäägi midagi. Äritegevus pole heategevus.”
Karela Transport OÜ juhatuse liige Toomas Seire on samuti seda meelt, et veoteenuse osa ettevõttest on suunatud hukule. Kui aasta algul sõitis neil neli rekat, siis nüüdseks vaid üks. Seegi vaid seetõttu, et müüa pole õnnestunud. „Kaubavedu selliste kütusehindade juures ei tasu enam ära, risk läheb nii suureks,” nendib ta.
Sõita saavad veel vaid need, kel pole liisinguautot ja kes ise rooli istuvad. Ainult nii võib Seire arvutuste järgi äritegevusest mingi leivaraha endale jääda.
Väljapääsu ei näe Seire ka veohinna tõusus, sest ta ei usu, et klient selle vastu võtab. „Turul on palju Leedu, Läti ja Poola autosid, kes veavad kaupa olematu hinnaga. Klient loeb raha, tal on tähtis saada kaup punktist A punkti B võimalikult soodsalt,” selgitab ta.
Ka 2005. aastast Paides kaubaveoga tegeleva osaühingu Odien juhataja Janar Neido kinnitab, et praegune kütuse hinnatõus teeb murelikuks, sest see toimub ettevõtte kasumi arvelt. „Kütusekulu on veoteenuse juures üks peamisi kuluartikleid ja sama kiirelt, kui kerkib kütuse hind, veoteenuse hind ju ei muutu.”
Kuna veoteenuse hind vaadatakse ettevõttes üle ja korrigeeritakse kord aastas, on praegu võitjad kliendid. Neil on eraisikute ja firmade kaupu üle Eesti ja rahvusvaheliseltki vedava ettevõtte juhi sõnutsi veoteenust tellida aina soodsam.