Iseliikuv kartulikombain – võimas, tõhus ja kallis

jaga E-post prindi artikkel saada vihje loe ja lisa kommentaare

Iseliikuval kartulikombainil noppijaid ei kasutata, sest juurviljahoidlas lähevad põllult korjatud mugulad niikuinii sorteerimisse. Sestap saavutab selline kombain tõhususe nii, et masin ise suudab mulla ja prügi mugulatest välja separeerida ja eraldi noppijaid pole tarvis.

FOTO: Grimme

Kuigi Eesti on minetamas oma kunagist kartulivabariigi mainet, kasvatatakse meil kartulit ikkagi 3500 hektaril, lisaks hulgaliselt muid juurikaid.

Kui juurvilja on maas juba mitukümmend hektarit, siis selle käsitsi või n-ö poolkäsitsi ülesvõtmisele loota ei saa. Tõhus tootmine on tähtis nii põllumajanduses tervikuna kui ka juurvilju kasvatades. Enamjaolt tagab tõhususe ajakohane tehnika.

Peaasjalikult on Eestis levinud järelveetavad kartulikombainid. Kui kaherealist järelveetavat kombaini sarnase iseliikuvaga võrrelda, siis töö kiiruses polegi suuremat vahet, küll aga ei nõua iseliikuv masin enda ette eraldi traktorit. Selles osas on kokkuhoid ja sujuvam töö muidugi kindlustatud.

Samas on iseliikuv kombain poole kallim kui järelveetav, kuigi ka viimane pole just odavate killast – tänapäeval maksab uus järelveetav kaks vagu korraga üles võttev kartulikombain koos käibemaksuga 200 000 eurot kindlasti. Iseliikuva hind küünib aga juba 300 000 euroni. Rääkimata kõige võimsamatest, mis võimaldavad korraga koguda mugulaid neljast vaost. Selliseid Eestimaa pinnal ei olegi.

Põhimõtteliselt sõltub koristamiskiirus põllust ja selles osas pole suuremat vahet, kas kasutada järelveetavat või iseliikuvat kombaini – keskmiselt saab mugulaid üles võtta ikkagi kiirusega 3–5 km/h. Valdavalt on mõlemad mõeldud kartulite, peetide ja teiste juurviljade koristamiseks.

Küll aga on vahe põllupinna tallamises – iseliikuv kombain, et efektiivsus mõjule pääseks, eeldab küllaltki tasase pinnaga suurt põldu, samuti pinnast, mis tallamist talub. Sest kaherealise kombaini punker võib mahutada kuni 7 tonni, neljarealisel kuni 15 tonni kartuleid. Kui sellisele masinale lisada separaator koos kivikorjepunkriga, võib kogu kupatus täislastis kaaluda rohkem kui 30 tonni. Põllupinnale avaldatava surve vähendamiseks kasutatakse sellistel masinatel üha rohkem roomikuid.

Iseliikuva kombaini tööorganite juhtimine on suures osas automaatne, ühendatav arvukate andurite ja jälgimiskaameratega. Masinad puhastavad kartuli hoolikalt mullast ja pealsetest, selleks on kombainil tavaliselt kolm separaatorit, mille lindi varraste vahed muutuvad sellevõrra, kuidas mugulad masinas edasi liikudes ahtamaks muutuvad.

Tööjõudlust tõstab nn nonstop-mahalaadimine – kombain saab punkri tühjaks laadida kõrval sõitva traktori haagisesse, ise samal ajal kartulikoristust jätkates.

Esimene iseliikuv kartulikoristaja tuli Laheotsale

Iseliikuvaid kombaine on viimastel aastatel ostetud vaid kasutatud peast. Aga esimene päris uuena ostetud kartulikombain saabus meie maile 2003. aastal. Selle soetas Eesti toonane suurim juurikakasvataja Laheotsa talu oma 165 hektarile mahapandud kartuli koristamiseks.

Viisteist aastat tagasi tähendas 4,6 miljonit krooni maksnud kartulikombaini soetamine suurimat investeeringut, mis põllumajandustehnika ostuks siinmail kunagi tehtud. Saksamaal toodetud iseliikuv kartulikombain Dewulf R3000 Mega osteti Soome firma R. Laaksonen Oy kaudu.

Tegemist oli erakordse sündmusega põllumajanduses, sellest kirjutasid peaaegu kõik suuremad ajalehed. Laheotsa mail käis seda tehnika ilmaimet oma silmaga kaemas tolleaegne põllumajandusminister Tiit Tammsaar.

Tegemist oli siis ja on praegugi siiski suhteliselt vähe kasutust leidva põllutöömasinaga, sest isegi Soomes öeldi 2003. aastal olevat vaid 16 iseliikuvat kartulikombaini. Põhjuseks kallis hind juba kasvõi järelveetava analoogiga võrreldes, samuti üleüldine kartulikasvatuse siirdumine lõunapoolsematesse riikidesse.

Grimme Varitron Terra Trac MS

•  Toodetud Saksamaal.

•  Neljarealine iseliikuv kartulikombain, vagude vahe 90 cm. Vaod võetakse masinasse otse eest eesmise rippsüsteemi kaudu.

•  Kuuesilindriline 12,8liitrine reasmootor Mercedes Benz 490 hj, Tier IIB/Tier 4.

Nimipöörded 1650 p/min, transpordipöörded 1250 p/min.

•  Kaks eesmist kitsast juhtratast rehvidega 300/95R54, kaks laia roomikut masina tagaosas (800 x 2990 mm) kontaktipinnaga 2000 mm.

•  Pealsete eemaldaja koos ristkonveieriga, sissevõtu laius 580 mm.

•  Kaheksa hüdraulilist vedrustatud ketaslõikurit.

•  Sissevõtuelevaatori laius 3600 mm.

•  Automaatne juhtimine, muudetav eesmiste rataste vahekaugus.

•  Punkri maht 7 tonni, otseväljalaadimine.

•  Esirataste pöördenurk 63 kraadi, lintide pöördenurk 15 kraadi.

•  Kütusepagi maht 800 l, Ad Blue paak 85 l.

•  Videojälgimise süsteem.

•  Töökiirus 0–8 km/h, transpordikiirus kuni 25 km/h.

•  Tühikaal 27 000 kg.

Allikas: Stokker, Grimme Landmaschinenfabrik GmbH & Co

Tagasi üles