Kui sind pole internetis, pole sind olemas. Sedasi võib öelda maaettevõtete ja talude kohta, kes tahavad oma tooteid müüa ja äris edukad olla. Mõnikord ei piisa ka internetis olekust, kui seal ei näidata enda parimat poolt.
Talunik vajab head kodulehte sama palju kui traktorit
Kui Eestis võib turu väiksuse või teiste reklaamivõimaluste tõttu olla erandjuhul kuulus ka ilma hea koduleheta, siis laieneda soovivale talule-maaettevõttele või välismaalastest klientidest unistavale ettevõttele on veebilehekülg möödapääsmatu.
Tamme talu ürdiaiast (www.tammetalu.eu) on tänaseks kuulnud paljud Eesti inimesed. Talu perenaine Heli Viedehof tunnistab, et kliendid on väga kiitnud nende kodulehte. Lisaks talu ja toodete info kõrval leiab sealt huvitavaid uudiseid ning nõuandeid ürtide kasvatamise ja turustamise kohta, mis tekitavad huvi nende talu toodangu vastu.
„Tänapäeva virtuaalturundusmaailmas on korralik koduleht väga tähtis. Annab eelise konkurentide ees, lisaks leiab külastaja sealt ettevõtte kohta vajaliku info. Inimesed hindavad väga seda, et pildid kodulehel vastavad sellele, mida talus tegelikult näha saab,” selgitab Viedehof.
Maria talu ja Jõuluvana Korstna talu (www.maria.ee) perenaine Riina Rand märgib, et nemadki on saanud klientidelt rohkesti kiidusõnu Maria talu kodulehe kohta. Kiidetud on kodulehe ilu ja põhjalikkust, sest piltide ja kena kujunduse kõrval leiab huvitavat ja kasulikku infot. „Praegu on meil uus koduleht tegemisel, sest aeg on edasi liikunud ja mitu asja on muutunud, mis vajavad ajaga kaasas käimist.”
Äri edu mõjutab tema sõnul koduleht kindlasti, sest inimene otsustab väga palju visuaali ja piltide järgi. „Kui need on atraktiivsed, alles siis asutakse põhjalikumalt sisu uurima,” lisab Riina Rand.
Puidust tuuleküünlaid, grillipakke jm tootva Woodbright OÜ (http://woodbright.eu/) tegevjuht Eva Laks rõhutab, et kodulehe kaudu leitakse Eesti ettevõte üles just välismaal. „Saame öelda küll, et koduleht on meie üks kaalukamaid turundusvahendeid.”
Ettevõtte kodulehte on aastate jooksul palju kiidetud, aga kuna elu muutub väga kiiresti, siis praegu vajab leht juba uuendamist. Koduleht ei saa kunagi valmis, seda peab kogu aeg uuendama, moodsamaks tegema, kui on soov äris edukas olla.
Milline koduleht toob ärile kasu?
Hiljuti sattus mulle ette rahvusvaheline turundusblogi, kus analüüsiti Ameerika põllumajandusettevõtete veebilehti ja tehti pingerida parimatest: kui atraktiivsed need on ja mis teeb kodulehe eriti heaks.
Kokkuvõtlikult võib tuua välja mõned punktid:
kujundus ja üldmulje (värvid, tekst, paigutus)
pildid ja videod (haaravus, ilu, seotus teemaga)
kasutamise lihtsus (info olemasolu, olulisus, loogilisus)
väärtuslik sisu (uudised, uuendamise sagedus, ajakohasus, kliendi huvide rahuldamine ja veel suurema huvi tekitamine).
Pildid peavad olema tõeliselt head ja potentsiaalseid kliente kõnetavad. Kiideti põllumehi, kelle kodulehel oli taustapildiks just see, mida nad toodavad või teevad. Suurelt olid ühel ettevõttel kollased oad, teisel viljapead, maasikakasvatajal suured ahvatlevad maasikad, mida tahaks kohe süüa.
Turismitaludel toimib kaunis vaade, et tekiks tahtmine seda reaalselt kogeda. Piltide kvaliteet on ülioluline, sest väikese resolutsiooni, kehva kompositsiooniga ja udused pildid tõukavad kliendi eemale. Üles riputada ei tohiks väikesi viletsa kvaliteediga pilte, mille pealt ei ole aru saada, kes või mis seal on.
Videod toodetest, saadustest, tootmisprotsessist, tähtsatest sündmustest, tegijatest. Nüüdisajal tahab klient näha rohkem kui vaid pilti. Mõnel põllumajandusettevõttel pole see esmatähtis, teistel annab video lisamine suure eelise.
Kanada jõhvikakasvataja avaldab video, kuidas käib jõhvikakoristus: kogu kasvatus ujutatakse veega üle, punane paks marjakiht jääb vee peale, mida spetsiaalne traktor läbi vee koristama asub. Sellega pole tootmisprotsess läbi, lõpuks jõuavad jõhvikad purki või pudelisse. Jõhvikamahl kuulub iga terviseteadliku inimese toidulauale. Kui see video on nähtud, annab klient tihti kohe tellimuse sisse.
Üldine kujundus ja teksti suurus, värvikasutus, loetavus, loogilisus.
Kui tekst on liiga väike või ebasobivas stiilis, on raske lugeda. Kohe kaob huvi kodulehe info vastu. Tähtis info ei tohi olla ära peidetud ega olla mitme kliki kaugusel. Sellega kaotate kohe kliendi. Värvid on samuti olulised, tuleks lausa katsetada, millise värviga kirjutatut märgatakse ja loetakse paremini.
Info – see on A ja O
Sul võib olla imeline talu ja väga head tooted, aga kui kodulehte uuriv klient ei saa aru, mis toode see on, miks see hea on, kust seda saab, kui palju maksab, siis pole kenast kujundusest kasu. Info ei tohi olla peidetud, selleni peab kiiresti jõudma. Info peab andma kliendile kiiresti kõik vastused. Kui see nii ei ole, huvi kustub.
Kvaliteetne sisu. Nagu Tamme Ürdiaed kinnitab, ei piisa ainult enda toodetest ja tegemistest, vaid klientide usalduse võidab siis, kui on näha, et oled valdkonna asjatundja. Uudised, kuidas ühte või teist asja kasvatatakse, hoiatused, soovitused, teadusuuringud või statistika on kodulehe sõbrad. Kindlasti tuleb lisada viide või luba allikalt, kas ta on nõus, et te seda infot jagate. Kodulehe nõuanded, soovitused, enda kogemuste jagamine käib kliendibaasi ja äri kasvatamise juurde.
Sõltuvalt tegevusvaldkonnast ja sihtrühmast saab kodulehel sõnumeid suunata või ajakohastada. Infot saab suunata ja jagada soo, vanuse, ametikoha või elukoha järgi. Teisisõnu, saate kohandada oma veebisaiti, et jõuda täpselt soovitud sihtrühma juurde.
Koduleht ei saa kunagi valmis. Jagage värsket infot, pakkumisi, uudiseid ja muud olulist teavet. Erinevalt trükistest on veebilehte või sotsiaalmeedia lehekülge lihtne muuta ja kujundada, nii et see on alati ajakohane.
Isegi kui teil ei ole paar kuud midagi väga uut välja pakkuda, aga ettevõte tegutseb stabiilselt, siis on hea lisada või jagada mõnda uudist, pilti või videoklippi 1–2 korda kuus. See võib olla ka lihtsalt tervitus kõigile lehekülje lugejatele ja ilusa nädalavahetuse või sügise alguse soovimine. See näitab, et teie ettevõte tegutseb aktiivselt.
Nii sotsiaalmeedia kui ka veebisait on saadaval 24/7 aasta ringi. Andke lugejale kindlasti võimalus kommentaare või küsimusi esitada. Küsimuste rubriiki võib lisada aja, mille jooksul saate tagasisidet anda. Siit soovitus taludele-maaettevõtjatele, kes tahavad kliendibaasi hoida: suhtle oma kliendiga nii palju kui võimalik. Koduleht või sotsiaalmeedia annavad selleks parima võimaluse.