Kosel tehakse imeliku maitsega piimajooki

Sirje Niitra
, Maa Elu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Artur Beniaminovile on airaan tuttav
juba lapsepõlvest. Ta räägib, et eriti
populaarne on see Kaukaasias ja Kesk-Aasias, samuti Türgis, Iraanis, Iraagis
ja teistes maades, kus see on soojas kliimas kasutusel janu kustutamiseks.
Artur Beniaminovile on airaan tuttav juba lapsepõlvest. Ta räägib, et eriti populaarne on see Kaukaasias ja Kesk-Aasias, samuti Türgis, Iraanis, Iraagis ja teistes maades, kus see on soojas kliimas kasutusel janu kustutamiseks. Foto: Tairo Lutter

Kose keskuses, endistes piimatööstuse Tere ruumides tegutseb alates 2010. aastast firma Lightfood, mille toodang pole aga eestlastele kuigi tuntud. Võiks isegi öelda, et selle maitse tundub esmasel proovimisel meist enamikule ehmatav.

Pikk tänav 4 maja aknal Kosel on silt „Kohukesi ei müü”, mille kohta kohe meid vastu võtvalt firma Lightfood juhatajalt Artur Beniaminovilt ja teda abistavalt tehnoloogilt Kadri Nokkurilt uurime, mida see küll tähendab. Mitte et meil kange kohukeseisu oleks, aga selline teade tekitab paratamatult küsimusi. Selgub, et kümmekond aastat tagasi müüs siin tegutsenud Tere tsehh luugist kohalikule rahvale kohukesi ja ikka veel leidub inimesi, kes neid küsimas käivad.

Lõunamaalastele omase laia naeratuse ja tõmmu nahaga Beniaminov ongi lõunamaalane – täpsemalt on ta juurte poolest Armeenia päritolu. Kõigepealt huvitabki meid, kuidas selline mees, kes teatab, et suhtleb vaid vene ja inglise keeles, Eestisse sattus ja miks ta sellist eestlastele võõrast toodet siin üldse teeb.

Tegelikult elab mees praegugi Rootsis ja Eestis käib vaid tööl. Tema põhitegevusala Rootsis on hoopis metallitööstusega seotud ja Eestisse Lightfoodi juhtima kutsusidki teda koostööpartnerid, kellega koos siin tõstukiosadega seotud äri praegugi veel aetakse. Nii et side Eestiga oli juba ammu olemas.

Mujal tuntud, meil tundmatu

Miks selline kummaline, paljudele võõras toode? Selgub, et see on võõras ainult meile, aga mujal maailmas üsna laialt tuntud ja hinnatud. Seda keefirilaadset naturaalselt gaseeritud hapupiimajooki nimega airaan (Lightfoodis valmistatud airaanipudelitele on küll peale kirjutatud Airan, Airanas või Ayran, olenevalt turust) toodetakse ka Venemaal ja sealt Beniaminovi sõbrad selle idee saidki. Tegu on joogiga, mis end sadade aastate jooksul õigustanud ning toonud tervist ja kergendust väga paljudele. Airaanil on palju „sugulasi”, näiteks keefir, hapupiim ja jogurt. Ent on üks suur erinevus – aktiivne bakter. Tänu joogis sisalduvatele aktiivsetele piimhappebakteritele on toode biokeemiliselt äärmiselt aktiivne. Selle aktiivsuse suurendamiseks ja tervistava toime tugevdamiseks on välja töötatud eritehnoloogia. Hapendamise käigus luuakse bakterite arenemiseks eritingimused, mis soodustavad käärimist ja gaasi teket. Looduslik gaas eristabki airaani kõigist teistest klassikalistest hapupiimajookidest.

Beniaminovile on see hapupiimajook tuttav juba lapsepõlvest. Ta räägib, et eriti populaarne on see Kaukaasias ja Kesk-Aasias, samuti Türgis, Iraanis, Iraagis ja teistes maades, kus see on soojas kliimas kasutusel janu kustutamiseks. Näiteks populaarsetes Türgi filmides on airaan kogu aeg laual. Vanasti tegid perenaised seda kodus käsitsi ja andsid siis meestele suurtes anumates tööle kaasa. Et janu kustutamiseks nii palju jooma ei peaks, hakati hiljem sellesse pisut soola lisama. Praegugi juuakse seda paljudes riikides kogu päeva vältel vee asemel. Eestisse jääb vaid kümnendik toodangust, sest siinsetele inimestele on see võõras: tugevalt hapu ja soolane jook paneb meist enamiku esialgu nägu kirtsutama, aga võib ka harjumise korral meeldima hakata. Eriti kui tead, et see su sisemusele kasulik on. „Paljud minu Euroopa sõbrad on ka jooma hakanud ja ei saa enam pidama, nii et nende naised küsivad minult, kas olen sinna mingit droogi sisse pannud,” räägib Beniaminov silmade särades. Tegelikult sisaldab airaan vaid jogurtit, vett ja soola ning Eestis toodetu ka veidi hapendamise käigus tekkinud naturaalset gaasi.

Töötajad kohalikud, piim siit ja sealt

Lightfoodil on vana piimatööstuse kiviseintega ruumides tänapäevasel tasemel tootmine püsti pandud, kus toimetab üheksa kohalikku elanikku. On roostevabaterasest suured paagid piima kääritamiseks ja villimisliin. Siinsamas valmivad kahes suuruses valged pudelid joogi villimiseks, sest nii pole vaja suuri koguseid taarat ladustada ja saab ruumi kokku hoida. Sarnast gaasiga jooki tehakse lisaks Venemaale, Ukrainale ja Valgevenele nüüd ka Saksamaal, Hollandis ja Inglismaal. Ilma gaasita toodetakse seda veel paljudes riikides. Pole saladus, et migratsiooni kasvuga on airaani nõudlus tõusnud kogu maailmas.

Lightfood toodab aastas poolteist miljonit pudelit. Euroopas maksab poolteist liitrit mahutav pudel airaani enamasti 3,6 eurot ja pooleliitrine 1,6 eurot, Baltikumis veidi vähem. Kuna hind pole just madal, siis uusmigrandid seda siiski eriti ei tarbi, avaldab Beniaminov arvamust. Samas on see hakanud maitsema paljudele Euroopa rahvastele ja isegi Ameerikast on huvi tuntud. Ettevõttel läheb hästi ja toodangumahtu tahetakse kasvatada. Tootevalikut siiski pole plaanis suurendada.

Piima kulub sellise tööstusliku tootmise jaoks muidugi palju, kuni 50 000 tonni kuus. Seda ostetakse kokku kohalikult E-Piimalt, Lätist ja Leedust ning isegi Poolast.

Juhi paremaks käeks olev tehnoloog Kadri Nokkur, kes puhuti töötab ka tõlgina, sest eesti keelt mees veel ei valda, kiidab oma ülemust väga. „Ta on ise kogu aeg kohal ja lööb käed igal pool külge. Meil on väga ühtne tiim ja mõnus tööõhkkond,” lausub ta. Airaaniga on Kadri juba harjunud, sest peab seda, enne kui kaup välja läheb, alati ka ise maitsma. Ta on seda meelt, et Eesti inimesed võiksid jooki rohkem maitsta, sest sellega võib täiesti ära harjuda.

Mis on airaan?

Hapendamise käigus lisatakse piimale piimhappebaktereid sisaldavat juuretist, käärimise tulemusel tekib iseloomuliku maitse, lõhna ja konsistentsiga jook, millel on tervisele kasulikke omadusi.

Tootmisel ei lisata säilitusaineid.

Hapendatud piimatoodetes leiduv piimhape soodustab soolestiku talitlust ja tõhustab seedimist. Joogi bioloogiline aktiivsus on tagatud kogu säilivusaja jooksul ilma keemiliste lisanditeta.

Aitab hästi janu kustutada. Airaanis nagu ka teistes hapendatud piimatoodetes on laktoosisisaldus väiksem, mistõttu see sobib inimesele, kellel on probleeme piimasuhkru seedimisega.

Lightfood toodab 3 sorti hapupiimajooki: 1% rasvasisaldusega airaan, 0,5% rasvasisaldusega Dietan ja 1% rasvasisaldusega airaan Mint, millele lisatud mündiaroomi.

Toodangut müüakse edasimüüjate kaudu juba peaaegu kõigis Euroopa Liidu riikides, etiketid on mitmes keeles.

Eestis on toode kõikide kaubanduskettide piimalettidel saadaval, v.a. Rimi, kust see huvipuudusel välja võeti.

Juuakse külmana, säilib hästi +2 kuni +6 kraadi juures. Enne tarvitamist tuleb korralikult loksutada ja avamisel gaas välja lasta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles