Päevatoimetaja:
Kadri Suurmägi

Eestis saab tutvuda Iirimaa puiduveohaagistega (2)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Väidetavalt tuleks see, Venemaa turu jaoks mõeldud Robinsoni poolhaagis ostjale 5000–6000 euro võrra odavamalt kätte kui Põhjamaades tehtud analoogne haagis.
Väidetavalt tuleks see, Venemaa turu jaoks mõeldud Robinsoni poolhaagis ostjale 5000–6000 euro võrra odavamalt kätte kui Põhjamaades tehtud analoogne haagis. Foto: Robinson

Kuigi Eestis kasutavad metsaveofirmad veokitel valdavalt suhteliselt kalleid Soomest või Rootsist pärit nii-öelda pealisehitisi, siis tegelikult on olemas ka hinnalt odavamaid, aga kvaliteedilt samaväärseid puiduveoks mõeldud täis- ja poolhaagiseid.

Väidetakse, et näiteks Saksamaal ja Iirimaal toodetud metsaveohaagised ja tõstukid on saadaval mitmeid tuhandeid eurosid soodsama hinnaga kui Skandinaavias toodetud analoogid, kuid kvaliteedilt ei jää Lääne-Euroopas toodetud haagised Põhjamaade konkurentidele karvavõrdki alla.

Venemaale mõeldud haagised

Aastaid metsatehnikat müünud OÜ Fortruck Group alustas mullu Iirimaa metsahaagiste tootja Robinson täis- ja poolhaagiste Venemaale müügi ettevalmistamist. Venemaa esinduse kaudu käib müük juba aastaid, ent nüüd püütakse Robinsoni metsamaterjali veoks mõeldud haagiseid ja samas firmas toodetud puidutõstukeid hakata müüma idanaabrile Eesti kaudu.

Dokumentide kordaajamine Venemaa tolliga aga võtab aega, mistõttu kolm juba kohale toodud haagist seisab praegu Eestis Viimsis ja nendega on huvilistel seal võimalik tutvuda. Põhimõtteliselt ka osta, aga kuna haagised on tehtud just Venemaa turu jaoks, seal aga tohib maanteeliikluses kasutada veidi pikemaid autoronge, siis konkreetsed Robinsoni haagised on umbes meetri jagu meil lubatutest pikemad. Meil on autorongi maksimaalne pikkus 18,75 m, Venemaal lubatakse kasutada 20 m pikkuseid autoronge.

Veel nõutakse Eestis, et selline täishaagis oleks kolme silla ja topeltratastega. Robinsoni haagisel on küll kolm silda, aga topeltrattaid pole. Kuna Eestis saab eriluba taotleda vaid tonnaažile – lubatud 44 tonni ületavale osale palgiveo puhul kuni 48 ja 52 tonni, siis praegu selliseid haagiseid Eesti teedel kasutada ei tohi.

Robinsoni haagiste šassiil saab kasutada suuremat osa tugiposte, samuti on universaalne tõstuki kinnitusalus. Poolhaagistel on hüdrauliliselt liigutatav kaitsesein tõstuki ja koorma vahel ning hüdrauliliselt tõstuki suunas liigutatavad tugipostid, kusjuures tagumine osa on liigutatav kuni neli meetrit tõstukile lähemale nii, et nool ulatuks ka kõige tagumist pakki laadima.

Rootsi raud, Poola keevitaja, Iirimaa tehnika

OÜ Fortruck Group juhataja Aivar Kesa on seda meelt, et Iirimaal toodetud haagised on Skandinaavia maade omadega vähemalt samast kvaliteediklassist. Ta ei saa põrmugi aru, miks Eesti metsavedajad niivõrd Soome haagistes kinni on.

„Tõin juba kolm haagist Eestisse, aga nagu ikka, Venemaaga asjaajamine ei lähe nii, nagu alguses loodad. Igatahes on praegu siin olemas nii poolhaagis kui ka täishaagis, spetsiaalselt Fortruck Groupi tellimusel tehtud,” räägib Aivar Kesa. „Robinsoni haagistel on täpselt seesama raud, mis soomlaste omadel, samasugused sillad on all, ilmselt samad Poola keevitajad teevad neid nii Iirimaal kui ka Soomes. Kvaliteet on täpselt sama, uus, pika raami ja täishaagisega autokomplekti hind tuleb aga keskmiselt 15 000 eurot, poolhaagise oma 5000 eurot odavam.”

Ta selgitab, et näiteks Robinsoni poolhaagise lahendus on mõeldud eeskätt väiksemale veofirmale, kes soovib endale tehnikat, mida saaks võimalikult paindlikult kasutada. Poolhaagisele saab auto kabiini ja haagise turvaseina vahele paigaldada tõstuki. Viimaseid toodab sama Iirimaa firma, tootevalikus on kahte tüüpi kraanasid haardeulatusega 8,1 m ja 9,7 m.

Kesa kinnitab, et esiosas paikneva tõstukiga pääseb poolhaagise kõikidele notipakkidele ligi, sest kõige viimased tugipostid on hüdraulika abil kuni neli meetrit ettepoole liigutatavad.

Nüüd saavad puiduveofirmad mõnda aega, kuni masinad edasi Venemaa poole liikuma hakkavad, Eestiski Robinsoni metsahaagistega tutvust teha. Sest nagu kinnitab Aivar Kesa, saab neid põhimõtteliselt toota ka Eesti maanteede nõudeid järgides.

Puiduveo poolhaagis Robinson FL-ST3S.42L

  • Tootja Iirimaa
  • Pikkus 13 600 mm, laius 2550 mm, kõrgus 3950 mm
  • Täismass 42 tоnni (tehniliselt võimalik 50 t)
  • Tühikaal 6500 kg (tõstukita ja postideta)
  • Sillad BPW 3 x 9,0 tonni
  • Rehvid 6 x 385 / 65 R 22.5 premium M + S
  • Õhkvedrustus
  • Trummelpidurid
  • Haagis on valmistatud terasest STRENX 700
  • Kuus metallist tugiposti (7 tonni)

Allikad: Robinson, Fortruck Group

Tagasi üles