Värska alevikus tegutseb juba veerand sajandit kauplus Lemmik, kes pole uksi sulgenud ei piirikaubanduse, väheneva rahvaarvu ega riigi aktsiisipoliitika kiuste. Vastupidi: kauplus üritab tegevust laiendada üsnagi uuenduslikul moel.
Värska kauplus laieneb väheneva rahvaarvu kiuste
Lemmiku omanik on kõik need aastad olnud Värska ettevõtja Margus Karro, kelle jaoks on maakaupluse pidamine olnud paras proovikivi. Poe käivet on mõjutanud nii usin piirikaubandus kui ka maakoha rahvaarvu pidev kahanemine – pole inimesi, pole ka kliente.
Margus Karro toonitab, et praegu meedias kujunenud arvamus, et maapoode hoiab hinges vaid alkoholimüük, ei vasta vähemalt Lemmiku puhul tõele. „Meie poes pole alkoholi osakaal kunagi väga suur olnud, kuid praeguse aktsiisipoliitika tõttu on hoobi all kogu ettevõtlus, kuna see vähendab ettevõtte konkurentsivõimet,” räägib mees. Tema hinnangul ei saa poliitikud alati aru, et kui maal kaovad ettevõtted, siis kaovad ühel hetkel ka elanikud ja valijad.
Ettevõtja ei tee saladust, et on ka ise mänginud mõttega pood kinni panna. Aga kuna Karro jaoks on Värska ideaalne elukeskkond, siis on ta kõigi raskuste kiuste jäänud.
Ainuke võimalus – laieneda
Ainsa ellujäämisvõimalusena näeb ettevõtja poe tegevuse laienemist, aga kuidas laieneda, kui kauplus asub Eesti äärealal? Margus Karro töötas välja ärimudeli, mis annab maapoele hoopis laiema tähenduse.
Kuna Värska kandis on järjest rohkem vanu inimesi, kel probleem poodi pääsemisega, siis hakkab kauplus lähipäevil pakkuma ukselt uksele teenust. On tellitud kaubaveoauto ja tööle võetud müügisekretär, kes tegeleb telefonitellimustega.
„Tehniliselt näeb asi välja nii, et anname välja oma kaubakataloogi, mis ongi mõeldud peaasjalikult neile, kel pole juurdepääsu internetile. Inimene helistab tellimiseks poodi, annab teada oma valiku ja meie viime talle kauba koju,” selgitab Karro. „Taolist teenust on tarvis eelkõige vanemaealistele, kuna neil pole pahatihti arvutit ega oskust e-poes iseseisvalt ostmisega hakkama saada.”
Kauplus prindib ja köidab oma kaubakataloogid ise, see annab kauplusele hinnaeelise ja paindlikkuse. Teisalt polnud investeering printimismasinasse ja kogu kojuveosüsteemi väljaarendamisse väike. Karro sõnul muud võimalust aga polnud.
„Minu jaoks on ukselt uksele teenuse pakkumine ainuke väljapääs, sest maapoed, kus on väike valik ja kõrged hinnad, on määratud väljasuremisele. Tahan saada suuremaks ja edasi areneda, juba praegu oleme IT valdkonnas samal tasemel suurte kettidega. Ega selline areng pole kerge olnud, kuna minusugusel üksikettevõtjal tuleb investeeringud teha sõna otseses mõttes kõhu kõrvalt.”
Ukselt uksele teenuse projektile on oma programmist toetusettepaneku teinud ka MTÜ Piiriveere Liider. MTÜ tegevjuhi Rutt Riitsaare sõnul on Margus Karro hea näide ettevõtjast, kes ei mõtle ainult kasumile, vaid panustab aktiivse tegevusega kohalikku kogukonda. „Taolist teenust on meie piirkonda vaja,” kinnitab ta.
Tax-free külapood
Kauplus Lemmik on juba lähitulevikus üks väheseid, kui mitte ainuke külapood Eestis, kes on liitunud tax-free süsteemiga. Enesestmõistetavalt peab Karro selle sammuga silmas Värskat läbivaid Venemaa turiste. Nende maitse-eelistusi arvestades võtab kauplus oma valikusse eksklusiivsema juustuvaliku ja on investeerinud korralikku kohvimasinasse, millest poeomaniku sõnul voolab Värska aleviku parim kohv.
Samuti on kaupluses olemas kahepoolne kontaktgrill, klientidele pakutakse veiselihaburgereid. „Maapoe ellujäämiseks on ülitähtis kohaneda muutunud oludega,” võtab poeomanik jutu kokku.
Artikkel on koostatud PRIA toetatud Leaderi koostööprojekti „Elu kahe maailma piiril II” raames.