Talutoodang ja maaettevõttes valmistatud kaup võib olla kvaliteetne, aga taimede-loomade kasvatamisest ja toodangu valmistamisest raskemgi võib olla müük. Kuidas jõuda ostjateni ja võistelda konkurentidega? Nõu jagavad tuntud väiketalunikud ja tootjad.
Kuidas talukaupa uuel aastal paremini müüa
Käsitööõllede meister, Tanker Brewery (www.tanker.ee) juht Jaanis Tammela ütleb veendunud ajalehelugejana, et trükimeedia osakaal turunduses väheneb ja üha enam aitab klientideni jõuda sotsiaalmeedias turundamine. „Arvan, et ilma sotsiaalmeediata ei ole, eriti väikeettevõtjal, üldse võimalust uute toodetega turule tulla.”
Pärnumaa Sepa mahetalu (http://sepamahetalu.wordpress.com) perenaine Nele Tamm annab kolm soovitust:
1. Tee end nähtavaks Facebooki, kodulehe või blogi vahendusel. Peaksid andma inimestele võimaluse oma ettevõtte arengule kaasa elada.
2. Kui ajakirjanik (ajaleht, ajakiri, televisioon või raadio) küsib kajastust, siis ainus võimalik vastus on alati jah.
3. Oluline on otsesuhtlus klientidega: laadad, toiduvõrgustik Otse Tootjalt Tarbijale, toote tutvustused kauplustes jne.
Pärnumaa Teispere talu (www.teisperetalu.ee) perenaine Malle Lilleste: „Loo enda ümber ettevõtluskeskkond, mida ka ise kliendina naudid. Ole aktiivne ja löö kaasa ühistegevuses – avatud talude päev, külaliikumine. Nii teed end lihtsamini nähtavaks ja saad häid nõuandeid kaaslastelt.”
Kuusalu vallas lambaid kasvatava Sae talu (www.lahemaalammas.ee) perenaine Imbi Jäetma soovitab alustajal tähtsaim läbi mõelda. „Miks just see äri/toode, miks seda just sinu käest ostma hakatakse ehk mis sind konkurentidest eristab, missugune on sinu toote lugu – hakkad sa midagi vahendama või on tegemist (oma) ajalooga talust tuleva tootega,” loetleb ta. Kui toodetakse ise, mitte ei vahendata, siis tasub toodet müüa kindlasti koos toote, talu või ettevõtte (aja)looga, samuti tuleb läbi mõelda kõik rahaga seotu jne. Kõigi küsimiste, kahtluste ja kõhkluste vahele soovitab Imbi Jäetma alustavale maaettevõtjale aga mõjusaimat turundusreeglit: „Kuula oma südant, südamega loodu kestab!”
Värskeid Saaremaa köögivilju pakkuv Rautsi talu ehk OÜ Saitklap turundusjuht Mari-Liis Tuisk annab nõu, et väike alustav talu või ettevõte esmalt uuriks, mida teevad otsesed konkurendid ja muud väiksed ettevõtted. „Mida nad teevad hästi, mida saaks paremini teha. Seejärel hakka kujundama oma toodet/teenust, et sellest saaks parim.” Ta märgib, et tänapäeval ei saa õnneks või kahjuks hakkama sotsiaalmeediata. „Tuleb pidevalt olla nähtav, näiteks Instagramis ja Facebookis. Soovitame soojalt minna mõnele heale koolitusele, kuna võimalusi on tõesti sadu, kuidas ennast nähtavaks teha.”
Harjumaa Rehe talu ehk Talumaasikad OÜ (http://www.talumaasikad.ee/) omanik Lauri Ulm:
1. Mõtle välja, mis väärtust sa pakud kliendile võrreldes teiste sarnaste ettevõtjatega ehk millega sa eristud – ja asu seda infot siis edastama. Näiteks Talumaasikad OÜ pakub otse talust ostmise võimalust ja head kvaliteeti.
2. Tee koduleht, mis näeb hea välja, ja Facebooki konto. Koduleht teeb ettevõtte nähtavaks (Google’i otsinguga) ja Facebooki konto on klientidega suhtlemise kanal.
3. Kodulehest on kasu ainult siis, kui see avaneb teiste ettevõtetega võrreldes eespool. Seega koduleht peab olema nähtav otsingumootoritele. „Soovitan vaadata SEB Eesti hiljutisi eAkadeemia videosid, mis aitavad läbi mõelda äriidee ja teha nähtavaks kodulehe: https://www.facebook.com/seb.eesti/videos/.” Ulmi sõnul leiavad inimesed just otsingu abil kiiresti üles toote/teenuse pakkujad ja kontakteeruvad ettevõtjaga üha enam Facebooki kaudu.
Soovitusi väiketootjale
Kui su talu pole seni järgnevat proovinud, siis 2018. aastal tasub seda teha.
1. Selgita välja potentsiaalne tarbija
Kes on sinu toodangu peamised tarbijad ja kuidas nendeni kõige paremini jõuda? Kas nad elavad lähipiirkonnas või kaugemal? Kas sinu toodang sobib kõigile või spetsiaalsetele gruppidele (ökoinimesed, taimetoitlased, turistid, teised talunikud, keskmisest jõukamad või vaesemad, noored, vanad)?
2. Õpi sihtrühma tundma
Kõiki sihtrühmi ei saa ühesuguse reklaami või sõnumiga kõnetada. Seepärast on tarvis teada, kuidas õige sihtgrupini jõuda. Peab teadma, milline on sinu toodangu tarbijate elustiil ja väärtused, mis neile meeldib, kuidas nad vaba aega veedavad, kus kokku saavad, milliseid meediakanaleid ja suhtlusvõrgustikke kasutavad, kuidas ja kust soovivad kaupa osta.
3. Leia suhtlus- ja müügikanalid
Analüüsi potentsiaalsest sihtgrupist lähtuvalt, kas müük peaks toimuma interneti ja ajalehereklaami abil, sotsiaalvõrgustiku või ettevõtte kodulehe kaudu, e-kirja teel müügipakkumisi tehes, ise laatadel-müükidel käies, vahetult ostjatega suheldes ja neile kaupa koju toimetades, kohalike ettevõtete või tarbijaorganisatsioonide vahendusel või muul viisil.
4. Tunne oma võimeid
Tee arvutusi ja plaane, kui palju suudad aasta jooksul kasvatada, toota või toodangut valmistada. Sellest lähtuvalt analüüsi, kas vajad efektiivsemaid töövõtteid, töövahendeid või täiendavat tööjõudu, et tootmise või tellimuste täitmisega toime tulla. Kas on tulemas suuremad laadad või sündmused (avatud talude päev), kui on vaja korraga suuremat kogust.
Kaalu alati alternatiivseid võimalusi või pehmet maandumist juhuks, kui müük ei lähe ootuspäraselt. Kus saaksid veel oma tooteid realiseerida, et vältida majanduslikku kahju.
5. Kasuta maksimaalselt internetti ja sotsiaalvõrgustikku
Kas su ettevõttel on olemas koduleht, Facebook, e-müügi võimalus jne? Need peavad olema. Astu ettevõtete ühendustesse, valdkonnaliitudesse, omavalitsuse aktiivsete ettevõtete/liikmete hulka. Osale üritustel, mis on seotud sinu ettevõtte valdkonnaga. Loo kontakte ja tee koostööd ettevõtete või organisatsioonidega, kes on sinu valdkonna või toodetega seotud.
6. Suurenda ettevõtte usaldusväärsust. Täiusta ja uuenda kodulehte.
Kui kodulehel või Facebookis on viimane info või postitus pärit näiteks eelmisest suvest, ei jäta see usaldusväärset muljet ega tekita potentsiaalses ostjas huvi.
Kodulehte ja Facebooki peaks regulaarselt uuendama ja andma eelinfot tulevaste tegevuste-sündmuste-müükide kohta. Kindlasti tuleks jagada fotosid, need annavad kõige parema ülevaate, millega talu tegeleb ja milliseid tooteid pakub.
7. Saada uudiskirju
Nagu pank saadab oma klientidele infot tähtsate muudatuste või uudiste kohta, samamoodi võib ka ettevõte saata regulaarselt e-kirjaga või Facebooki postitusena talu või toodete müügiga seotud uudiseid. Kindlasti edasta neid ka meediale, kui sündmus või info (harukordselt suur saak, ootamatu ilm, rahvarohke üritus) ületab uudiskünnise ja pakub laiemat huvi.