Farmerile mõeldud nobe rataslaadur

Ain Alvela
, Maa Elu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Claas Torion, esimene ekstra põllumajanduse jaoks valminud rataslaadur on ehitusmaailmas ilma tegevate sõsarate ja velledega võrreldes paindlikum, madalama raskuskeskmega ja varustatud ka väga aeglast kiirust võimaldava ülekandega.
Claas Torion, esimene ekstra põllumajanduse jaoks valminud rataslaadur on ehitusmaailmas ilma tegevate sõsarate ja velledega võrreldes paindlikum, madalama raskuskeskmega ja varustatud ka väga aeglast kiirust võimaldava ülekandega. Foto: Claas/Konekesko

Saksamaa põllutehnika tootja Claas sai tänavu valmis rataslaaduri, mis esmakordselt on mõeldud spetsiaalselt põllumajanduses kasutamiseks.

Vastse masina nimi on Torion ning see valmis koostöös Saksamaa perefirmast ehitustehnika tootjaga Liebherr. Uue Torioni seeria koosneb seitsmest mudelist ning hõlmab kolme suuruskategooriat ja avarat jõudlusvahemikku.

Erinevalt ehitustöödel kasutatavatest analoogsetest keskliigendiga rataslaaduritest on Torionil kaks töökiirust: kiire laadimis- ja transpordikiirus ning aeglane näiteks farmi- või aiatööde jaoks. Kiirusi jagatakse hüdrostaatilise või mehaanilise ajamiga, ülekanne on väikeste kiiruste (kuni 10 km/h) juures ja tippkiirusel suures osas mehaaniline, mis tagab väiksema kütusekulu juures suurema võimsuse.

Mudelitel 535 ja 639 saab väikest kiirust nõudvate tööde juures, näiteks sööda koguse mõõtmiseks mõeldud kopaga, mil kiirus piirdub ühe-kahe kilomeetriga tunnis, hüdraulikaõli kogust reguleerida liikumiskiiruse juhtseadistega. Sellist nn tigukäiku ehituslaaduritel üldjuhul ei ole, farmitöödel on seda aga sageli tarvis.

Uudse rataslaaduri väljatöötamise juures on arvestatud tõsiasjaga, et maamajapidamises tuleb sageli töid teha äärmiselt ebatasasel pinnasel. Selleks on Torioni kere madal ja selle raskuskese viidud võimalikult madalaks, masina kõrgus ei ületa olenemata rehvitüübist 2,5 meetrit maapinnast. Stabiilsuse tagab mootori asend – võimalikult madalal ja võimalikult raami tagumises osas. Nõnda luuakse ees asuvale noolele loomuldasa vajalik vasturaskus, mis tähendab, et masin vajab vähem lisaballasti. See kulutab omakorda vähem rehve ja nõuab vähem kütust. Sõna otseses mõttes paindlikkust lisab keskmine liigendühendus.

Torioni laadurite keskmise seeria mudelid 1511, 1410 ja 1177 on varustatud kütusesäästlike DPS-mootoritega, mis on kasutuses olnud juba Claasi Arion 500 traktoriseerias. Need mootorid vastavad juba Tier IV heitgaasistandarditele ja on võimsusega kuni 167 hj (123 kW). Hüdrostaatiline ülekanne Varipower pakub kolme sõidurežiimi: 0–6 km/h, 0–16 km/h ja 0–40 km/h. Sellised rataslaaduri mudelid sobivad seetõttu põllupidajale ja alltöövõtjale, kes vajab võimsust silopakkimiseks või teravilja, väetise ja muu mahtlasti käitlemiseks.

Keskmise seeria Torioni mudelite poom on saadaval kas P- või Z-kinemaatikaga. Enamikul põllumajandustöödel on parim P-kinemaatika, kuna koormus jaotub kogu tõstealal ühtlaselt ja ülemises töötsoonis on kandejõud suurem. Z-kinemaatikal on väga suur lahtihaakimisjõud ning koppa saab kallutada kiiresti.

Claas Torion 639

  • Tootja Saksamaa
  • Esindaja Eestis Konekesko Eesti
  • Mootor Yanmar 4TNV98C, Tier II B
  • Võimsus 68 hj
  • Jõuülekanne: hüdrostaatiline ajam koos mehaanilisega, kaks töökiirust: 0–6 km/h ja 0–20 km/h
  • Kopal on kaalumissüsteem, mida saab juhtida puutetundlikult ekraanilt
  • Hüdrosüsteemi maht 77 l
  • Tõstekõrgus 2,5 m
  • Töömass 5600 kg

Allikas: Konekesko

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles