Kaugjälgimine aitab ruttu rikkeid kõrvaldada

Ain Alvela
, Maa Elu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Arvutiekraanil on kenasti näha kõik John Deere’i DJLinkiga varustatud masinad, mis on põllul tööhoos ehk nii-öelda online’is.
Arvutiekraanil on kenasti näha kõik John Deere’i DJLinkiga varustatud masinad, mis on põllul tööhoos ehk nii-öelda online’is. Foto: Ekraanitõmmis

Põllumajandustehnika kaugjälgimissüsteem võimaldab hooldusmeeskonnal masina tööl distantsilt silma peal hoida ja võimalikke vigu ette näha või nende tekkimisel kohe midagi ette võtta.

Põllumees teab hästi, kui tähtis on põllumajandusmasinate hoolduse ja remondi tugi kiirel tööajal. Eriti nüüd, kui masinad muutuvad üha keerulisemaks ja arvutipõhisemaks. Seisutunni hinda viljakoristuse, külvi või laudatööde tegemise ajal mõõdetakse suurtes summades. Sageli on suurim probleem vea põhjuse leidmine ja võib juhtuda, et hooldustiim sõidab mitu korda põllule tehnikat uurima, enne kui jõutakse põhjuseni.

John Deere on hooldusmeeskonna tühisõitude vältimiseks leidnud nutika lahenduse ja paigaldab alates 2011. aastast masinatele kaughallatavat süsteemi nimega JDLink. See on mobiilsidel põhinev infovahetus masina ja JD-serverite vahel. Saadetavat infot saab masina omanik jälgida arvutist või nutiseadmest. Ekraanilt näeb masina asukohta, töö- ja efektiivsusparameetreid, kütusekulu, samuti tõrkeid ja veakoode. Põhimõtteliselt on sarnane süsteem kasutusel F1 võidusõiduautode võistluskarakteristikute jälgimisel.

Baltic Agro Machinery hooldemeistri Jaanus Metsaotsa sõnul on sellise süsteemi abil võimalik saada ja saata kõikvõimalike aruandeid, näiteks kui palju masin töötas ja kulutas kütet töörežiimil, palju tegi transpordisõitu ja kui kaua seisis töötava mootoriga kohapeal.

„Need on väga informatiivsed arvud, mille põhjal saab teinekord hulga kütust kokku hoida,” kinnitab Metsaots. „On funktsioonid, mille abil masin saadab omanikule teate, kui kütusepaagi tase on näiteks alla 20 protsendi. On näha, kui palju on mootor töötanud ja kulutanud kütust töötades ja transportides, kui palju niisama põlluserval tiksunud või kui palju on operaator kasutanud automaatroolimist. Väga hea ülevaate masina efektiivsusest saab, kui võrrelda teiste sama mudeli omanikega.”

Olgu öeldud, et infole pääseb ligi ainult masina omanik ja tema poolt lubatud kolmandad osapooled. Kui masina omanik nõustub infot jagama hooldetiimiga, saab mehaanik jooksvalt silma peal hoida masina tööl ja veakoodidel. Vea tekkimisel saadetakse automaatselt info piirkonna hooldemeistrile, kes siis saab ennetavalt tegutseda.

Metsaotsa sõnul võib olla ka nii, et hooldetehnik teatab omanikule näiteks traktori madalast jahutusvedeliku tasemest enne, kui operaator seda teha jõuab.

„Enne väljasõitu saavad hooldetehnikud üle kontrollida veakoodid, elektrilised probleemid, tarkvarauuendused, masina kasutusinfo,” iseloomustab ta süsteemi kasutusvõimalusi. „Hooldajad suudavad omakorda ette valmistada ja kaasa võtta probleemi tekitanud detaili, tellida tarkvara muudatuse või teha muud vajalikku.”

Jaanus Metsaots kinnitab, et nii saab kokku hoida põllumehe väärtuslikku aega. Kuigi masina operaator näeb ka ise masina monitorilt veakoode, võib siiski mõni varjatud kood juhtida tehniku kiirema lahenduseni.

Paljudel vanematel John Deere’i masinatel on peal JDLink-seadmed, mille lepingutähtaeg on aegunud. Praegu saab neid soodustingimustel taasaktiveerida.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles