Päevatoimetaja:
Kadri Suurmägi

Kolm silindrit annab võitu võimsuses ja kokkuhoius

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kolmesilindrilise AGCO Poweri mootoriga MF 5709 arendab kuni 95 hj, just paras, et olla paindlik traktor transpordi ja laadimistööde jaoks.
Kolmesilindrilise AGCO Poweri mootoriga MF 5709 arendab kuni 95 hj, just paras, et olla paindlik traktor transpordi ja laadimistööde jaoks. Foto: Massey Ferguson

Kolmesilindrilised mootorid lähevad põllumajandustraktorite juures üha rohkem moodi, sest farmerite seas suureneb nõudlus alla keskmise võimsusega, aga samas universaalsete, tõhusate ja säästlike traktorite järele.

Tänavusel põllumajandustehnika messil Agritechnica esitles Massey Ferguson kahte uut kolmesilindrilise mootoriga varustatud mudelit MF 5708 ja MF 5709, mil vastavalt kuni 85 ja 95 hj. Kui tavaliselt on sellise võimsusega traktoritel 3,2– 3,5liitrine neljasilindriline mootor, siis Massey Ferguson võttis kasutusele kolmesilindrilise jõuallika, mis senistega võrreldes annab sarnase töömahu juures välja sama palju või rohkemgi võimsust, olles samas kütusetarbimise poolest ökonoomsem.

Tegemist on suhteliselt lihtsakoelise, ent mitmesuguste maamajandustööde jaoks loodud traktoriga, mis sobib suuremasse agrofirmasse abitöödeks või talunikule põhiliseks abivahendiks, et töötada põllul ja farmis.

Prantsusmaal Beauvais’s asuvas Massey Fergusoni tehases toodetud traktoritel on uue mootori kõrval uuenduslik ka lihtne, kuid võimekas 12 x 12 jõuülekandega poolautomaatne käigukast, millel on 16 edasi- ja 16 tagasikäiku jaotatuna nelja käigugruppi. Muu hulgas saab kasutada üliaeglast nn roomava kiiruse käiku. Poolautomaatika tähendab sisuliselt seda, et käiguvahetus toimub sidurita, valida saab ka sõltuvalt kiirusest ja mootori koormusest toimuva automaatse käiguvahetuse ühe käigugrupi piires. Just see funktsioon annab sellisele traktorile hästi ökonoomse kütusekasutuse, sest üleminek teisele kiirusele toimub kõige otstarbekamal ajal.

Käigukastil on piduriga neutraalkäigu seadistamise lisavõimalus, mis lihtsustab näiteks laaduriga töötamist. Klahvlülitit vajutades seab see piduripedaali allavajutamisega käigu neutraalasendisse. Nõnda on võimalik traktorit juhtida sisuliselt ühe pedaaliga.

Kolmesilindrilise mootori on kasutusele võtnud veel näiteks Claas, millel Same Deutz-Fahri 2,9liitrise töömahuga jõuallikaga varustatud Atos 200 seeria masinad arendavad kuni 97 hj. Claasi Atos 240 standardvarustusse kuulub 10 + 10 ülekandearvu ja nelja kiirusgrupiga käigukast. Sarnane nn kloontraktor kuulub ka Deutz-Fahri tootevalikusse.

Märksõnad

Tagasi üles