Otsetoetuste paketis täpsustati püsirohumaa definitsiooniga seonduvat, liikmesriikidel on nüüd võimalus senisest enam oma olusid arvesse võtta. Lisaks pikenes rohestamises nende kultuuride loetelu, mille kasvatamine läheb ökoloogilise fookusalana arvesse. Kui põllumehel on üle teatud ulatuse rohumaad, ei pea ta kultuuride mitmekesistamise ja ökoloogilise fookusala nõudeid täitma. Kui varem oli see piiratud teatud maani, siis nüüd kehtib see ka üle 30 hektari suurustele pindadele.
Muudatusi tehti ka noorte põllumajandustootjate otsetoetuste lisamakses – kui seni said noored põllumajandustootjad taotleda otsetoetuste lisamakset viie aasta ulatuses, millest oli välja arvatud tegevuse alustamise ja toetuse taotlemise vahele jääv aeg, siis nüüd saavad kõik noore põllumajandustootja definitsioonile vastavad põllumehed taotleda viieks aastaks toetust, mis on 25–50 protsenti otsetoetuse maksest suurem.
Turukorralduse määruses tehtavad muudatused aitavad tugevdada tootjate positsiooni tarneahelas. Tootjaorganisatsioonide lepinguliste läbirääkimiste, ühisturustamise ja tootmise planeerimise õiguseid laiendatakse kõigile põllumajandussektoritele. Lisaks antakse tootjatele õigus nõuda kirjalikke lepinguid ja võimalus leppida toodangu ostjaga kokku väärtuse jagamises.
On nüüd siis tegu sellega, millest on meil aastaid räägitud ja mida oleme soovinud?
Eesistujana olime pisut teises rollis ja pidime hea seisma kõigi liikmesriikide huvide eest. Peamine on, et läbirääkimised lõppesid edukalt ja kõnealune põllumajandusega seotud õigusaktide pakett kiideti heaks. Oli ka neid, eelkõige liberaalsemaid riike, kellele ei meeldinud näiteks riskijuhtimise meetmetes sissetulekute kaotuse lävendi allapoole toomine. Üldiselt nägid aga liikmesriigid selles määruses ÜPP lihtsustamise võimalust. Läbirääkimised tegi keerukaks, et Euroopa Parlament tuli välja paljude ettepanekutega, mis oma sisult kujutasid väikest ÜPP reformi ja oleksid lihtsustamise eesmärgist kaugemale läinud. Lõpuks õnnestus kompromiss ikkagi saavutada. Usume, et sellest paketist võidavad nii Euroopa Liit kui ka Eesti riik ja kõik põllumehed.
Millal need lihtsustamise ettepanekud jõustuvad?
Kuna Omnibus-määruse näol on tegemist väga suure paketiga, mis hõlmab lisaks põllumajandusele veel teisi valdkondi, siis on seda praegu raske öelda. Põllumajanduse osa on meil nüüd läbi räägitud, aga mitmes teises valdkonnas on arutelu veel käimas. Kaalumisel on võimalus võtta põllumajandust puudutav pakett määrusest välja. Kui võetakse, siis saaks seda juba tuleva aasta algusest rakendada. Milliseid neist me Eestis reaalselt rakendame, seda arutame põllumeestega lähiajal.