Veski Mati avab lugejale oma logistika

, Maa Elu
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: LightField Studios / Panthermedia / Scanpix

Tarbija läheb poodi, ostab talle tarviliku toiduaine, viib koju ja kasutab seda ettenähtud moel. Nii lihtne see ongi. Tootja poolelt vaadates on kõik mitu korda keerulisem. Väga lihtsustatult lähenedes peab tootjal olema tootmisüksus, käibekapital, töötajad, tooraine ja toimiv turustussüsteem.

Kuigi eksisteerivad ka otse-tootjalt-tarbijale-võrgud, kus logistiline ahel koosneb vaid mõnest lülist, peavad suuremad ettevõtted üha enam tegelema logistiliste küsimustega, olgu siis tooraine hankimise, ettevõtte-siseste tootmisetappide või valmis kauba sihtkohtadesse toimetamisega. Eespool kirjeldatu on vaid osa mahukatest logistilistest protsessidest, mis kaasnevad kodumaise kaubanduse, ekspordi ja impordiga. Igaüks võib ette kujutada tegevuste jada, mille tulemusena viidi mullu Eestist põllumajandussaadusi ja toidukaupu 102 sihtriiki 778 miljoni euro eest. Samuti võib nuputada, missugune on näiteks ühe Harjumaal küpsenud viljatera või sellest jahvatatud jahu teekond enne, kui see maakera teises otsas kellegi suhu rändab.

Maa Elu tutvus Harjumaal Rae vallas Jüris tegutseva aktsiaseltsi Balti Veski tegemistega. Ettevõtte müügimaht on viis aastat järjest kasvanud, praegu valmistatakse ja müüakse ligi 4 miljonit kilogrammi tooteid aastas. «Viimased suuremad investeeringud oleme teinud lao- ja tootmishoonetesse ning teravilja töötlemise tehnilistesse lahendustesse. Veski Matis töötab 16 inimest, neist 11 tootmi- ses. Paljud töötajad on meie hulgas olnud üle 20 aasta,» tutvustab Balti Veski turundusdirektor Heikki Põhi.

Balti Veski tegutseb Baltikumi suurima teraviljakontserni Baltic Mill koosseisus, siia kuuluvad ka leedukate veski Malsena Plius, lätlaste Rigas Dzirnavnieks, pastatehas Amber Pasta ning mõned väiksemad ettevõtted.

«Meie töös mõjutab logistika kõike: tooraine vajaduse planeerimine, tooraine tellimine, tooraine tootmine, valmis tooraine jõudmine meieni, laovaru ringlus, pakendiringlus, valmistoote tootmise planeerimine, tootmisprotsess, valmistoote ladustamine, logistika planeerimine vastavalt tellimustele, tellimuste täitmine. Arusaadavalt määrab toidutööstuse spetsiifika veel toodete «parim enne» kuupäev,» selgitab Põhi. «Veski Mati kaubamärgiga portfellis on 250 toodet, mida müüme jae- ja hulgikaubanduses, Horeca sektorisse ja toidutööstustele. Meie tootmisprotsess lähtub tellimuste prognoosist ja müügikampaaniate planeerimisest. Samuti on ettevõttele teada konkreetsed mahud ja perioodid, mil suurtööstused toorainet vajavad. Reeglina toodame lattu kuuajase varu. Jaekettidesse jõuab meilt üle saja toote, mis tähendab, et Veski Mati kuivainete sortiment on kindlasti Eesti suurim,» kinnitab ta.

Lätlaste ja leedukatega ühte kontserni kuulumine avardab kõigi kolme osapoole võimalusi. «Hästi toimivad ristmüük ja ühine turundus. Lisaks valmistavad grupi suurveskid meile mõnd suuremahulist toodet,
mis tähendab,
et siia saabub
Veski Mati
kaubamärgiga
toode juba väikepakendisse
pakendatult.
Nii katame
kogu kuivainete segmendi jahust pastani ning helvestest ubade ja hernesteni. Saame kasutada üksteise oskusteavet ja mitut laborit, samuti on tootearendus jaotatud mitmesse ettevõttesse. Meie grupis on näiteks farmerid, kes kasvatavad spetsiaalselt meile speltanisu. Ekspordime väikses mahus oma tooteid Itaaliasse, Gruusiasse, Soome, loomulikult ka Lätti-Leetu. Grupisiseselt teeme allhanget, mille lõppsihtkoht on Aasia, täpsemalt Hongkong ja Kuveit.»

Miljonid kilomeetrid

Balti Veski 4 miljoni kilogrammine aastane tootmismaht tähendab ülitihedat tooraine ja toodangu liigutamist. Heikki Põhi toob välja neli peamist logistilist protsessi: tooraine ostu logistika, grupisisene logistika, oma toodete jaotusvedu ja ekspordi logistika, mille alla käivad mere- ja maanteetransport. Paljud põllumehed toovad Balti Veskisse vilja oma transpordiga.

«Kuna meie tooteportfellis on
üle saja toote, saabub meile toorainet üle maailma. On aastaid, mil meie ilmastik ei anna piisavalt head saaki ja oleme sunnitud kvaliteetse tooraine mujalt sisse ostma. Lisaks toodetakse meile majaväliselt valmis Veski Mati müslid, sest me ise ei käitle allergeene, see tähendab pähkleid, piimasaadusi jms,» avab Põhi transpordiahela toimimist.

«Eesti-sisesed veod tellime partneritelt, Tallinna ümbruses toimetame oma kaubiku ja Veski Mati kaubaautoga, mille teenus on sisseostetud, kuid konkreetse juhi ja täistööajaga. Suured jaeketid võtavad meie kauba oma logistikakeskustesse, teisi Eesti-siseseid kliente teenindame koostööpartnerite abil, rahvusvahelised veod organiseerime samuti partnerite abil. Grupisiseselt teenindab meid juba aastaid üks konkreetne ettevõte. Itaaliasse ja Gruusiasse saadame kauba reeglina merekonteineritega, samuti Aasia riikidesse.»

Kui palju kilomeetreid Balti Veski toodang aastas kokku läbib, on võimatu täpselt öelda. «Arvestades, et igal tööpäeval sõidab auto Jüri ja Riia vahet edasi-tagasi 600 kilomeetrit ning meie kaubik ja kaubaauto läbivad päevas paarsada kilomeetrit, lisaks Eesti-sisene laialivedu, on meie kaupade aastane ringisõitmine üle 250 000 kilomeetri. Kuna suured jaeketid veavad meie tooteid iga päev ise üle Eesti oma kauplustesse, saavad Veski Mati tooted «reisida» miljoneid kilomeetreid. Igas väiksemas linnas ja vallas on 3–4 konkureerivat kauplust, teame, et sinna sõidab eraldi sama palju eri jaekettide kaubaautosid. Lisanduvad rahvusvahelised veod, mille kilometraaži pole mõtet pakkumagi hakata. Alates käesoleva aasta sügisest on meie ees uued logistilised ülesanded seoses pagaritööstuste (B2B sektor) jahuga varustamise ja Eestis toiduteravilja kokkuostu alustamisega. Viimati nimetatud tegevusega saame oma tootmisele (ja meie tarbijale) tagada kvaliteetse eestimaise tooraine. Viljahange tähendab meile seda, et lisanduvad uued logistilised ringid ja kasutama peame hakkama eriveokeid,» avaldab Põhi.

Logistikas on tema sõnul ettevõtte jaoks määravad hind, aeg, efektiivsus ja kvaliteet. «Iga faktorit võib lõpmatuseni lahata, aga meile on tähtis, et teenindame kliente alati õigeaegselt. Äriinimestele pole tundmatu leppetrahvidega seonduv temaatika. Nii tooraine kui ka valmistoodete juures on väga oluline, et need jõuaksid kas meieni või kliendini parima võimaliku kvaliteediga. Meie töös ongi kvaliteedi kõrval teine võtmesõna logistika. Veski Mati on tuntud ja hinnatud väga kvaliteetsete toodete ja tooraine kaudu, seda ei saa tagada ilma korrektselt toimiva logistikata.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles