Päevatoimetaja:
Kadri Suurmägi

Auto24ring tuleviku pärast ei värise

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Auto24ringi juht Andres Hall ja A2 Racingu viimane suurem ost Porsche 911.
Auto24ringi juht Andres Hall ja A2 Racingu viimane suurem ost Porsche 911. Foto: Toomas Šalda

«Mulle on räägitud, et juba eelmise sajandi kolmekümnendatel peeti enam-vähem meie praeguses asukohas võidusõite. Viiekümnendate kohta on juba täpsem info. Ise mäletan, kuidas kaheksakümnendatel käisin poisikesena võistlustele kaasa elamas, siis oli Sauga kolmnurk kõva sõna,» avab Balti- ja põhjamaade kõige kõrgetasemelisema ringraja peremees Andres Hall Auto24ringi eellugu.

«Mina hakkasin siin toimetama 2009, enne seda oli rada viimati uuendatud 1991. aastal ja paljud püüdnud siin ka pärast seda miskit ette võtta, aga ei tulnud kuidagi välja. «Kui alustasin, juhtus mõnikord, et eelmiste majandajate võlgasid üritati mulle kaela määrida.»

Andres Halli loodud A2 Racing MTÜ võitis Audru valla korraldatud enampakkumise hoonestusõiguse seadmiseks viiekümneks aastaks. «Lisaks 1,3 miljonile vallale makstud kroonile pidi mul olema välja töötatud tõsiseltvõetav visioon ringraja arendamisest ja majandamisest ning pidin suutma tõestada, et saan oma lubaduste täitmisega hakkama. Allkirjad saanud leping pani meile kohustuse rekonstrueerida kolme aasta jooksul vana rajakate ja ehitada seitsme aastaga valmis uus hoonekompleks. Kui me poleks neid tingimusi täitnud, olnuks vallal õigus meid välja visata. Õnneks tulid mõned asjalikud inimesed appi ja oli ka õnne, aga saime kohustused täidetud. Meie hoones on sein, kus ripuvad tänutahvlid paljude meeste nimedega, tänu kellele oli projektiga üldse võimalik alustada. Aitäh aitajatele! 2013. kevadel avasime uue kompleksi. On küsitud, miks meil ei ole tribüüne. Aga selle pärast, et meil oli valida, kas teha ringrada ilma tribüünideta või vastupidi. Taiplikumad on aru saanud, et ilma ringrajata poleks tribüünidega midagi peale hakata. Ja teisaldatavate tribüünide paigaldamine pole tänapäeval mingi kunst.» Suurematel võistlustel on siin publiku arv ulatunud ligi kuue tuhandeni ja ringraja pealtvaatajate ala lubab võõrustada sellest veel märksa suurematki hulka külastajaid.

Kinnistule uus omanik?

Mõned nädalad tagasi kirjutas Pärnu Postimees, et Audru vald müüb kinnistu, kus Auto24ring tegutseb. Alghinnaks 260 000 eurot ehk 20 aasta hoonestusõiguse tasu. Halli kinnitusel pandi kinnistu müüki põhjusel, et tema tegi avalduse, et tahab seda osta. Valla seisukohalt oli kõige läbipaistvam lahendus korraldada enampakkumine. «Minu positsioon ja ükskõik millise teise ostja positsioon Audru ringraja kinnistu ostmisel on kardinaalselt erinevad. Oleme juba investeerinud kuus miljonit eurot ja kavatseme veel palju investeerida. A2 Racingule kuulub järgneva neljakümne viie aasta jooksul siinne hoonestusõigus. Kui A2 Racing ostab kinnistu, saab ta majandada täiesti teistel alustel kui keegi teine. Meie jaoks muutub omanikuvahetuse korral ainult see, et kui praegu maksame hoonestusõiguse tasu 13 000 eurot aastas vallale, siis uue kinnistu omaniku puhul hakkame seda raha maksma talle. Kõige suurema pakkumise (521 000 eurot) teinud Inkasso24 OÜ esindaja advokaat Jüri Sirel kommenteeris ajakirjandusele, et plaanivad igasuguseid arendusi teha, kõike ajakohastada jne, aga nad ei saa siin ilma meie nõusolekuta teha mitte midagi. Ja me ei teagi, kes on tegelikult selle firma taga. Kui nüüd veidi naljaga öelda, siis ehk seisneb nende äriidee selles, et ootavadki 45 aastat ja hakkavad siis ajakohastama. Siis on kindlasti juba paras aeg ajakohastada ja arendada. A2 Racingul on küll ostueesõigus, aga praegu on veel vara öelda, kas seda kasutame või mitte. Meie igapäevast majandustegevust kinnistu võõrandamine ei mõjuta, suudame maksta pangalaenu ja ettevõtmist jõudumööda arendada, oleme igal aastal saja kuni kahesaja, mõnel aastal enamagi tuhande euro jagu investeerinud,» on Hall avameelne.

Asi toimib ja teenib

Kui tavakodanik mõtleb ringraja peale, tulevad talle silme ette võimsad, ülikiired ja glamuursed autod, mida meedia isukalt afišeerib. Tegelikult pole Auto24ringi argipäev sugugi nii seksikas. Igapäevaselt ägedate autode keskel olemine on Andres Halli ja tema meeskonda nende suhtes mitme kraadi võrra jahutanud. «Meil on klientidele sõiduelamuste pakkumiseks Lamborghini Gallardo ja nüüd ka Porsche 911, aga meie kollektiivil need enam pulssi eriti ei tõsta, masinapargi hooldamine on meie igapäevane töö. Lisaks Lamborghinile ja Porschele on klientide käsutuses viis rajaautot Toyota GT 86, mille rooli saavad huvilised ise istuda. Toyotad on klientide istumise all rajal olnud kokku 120 000 kilomeetrit ja nendega on juhtunud vaid paar väiksemat intsidenti, inimesed pole viga saanud. Autodegi kahjustused on olnud minimaalsed, mis tõestab ilmekalt, et rada on küll kiire ja tehniline, aga samal ajal üsna ohutu. Turvalisus on siin prioriteet number üks. Kõige mahukam igapäevane ülesanne on meie jaoks hoopis kogu territooriumi korras hoidmine, näiteks niidetavat ala on siin 20 hektarit. Isegi kolme meetri laiuse niidukiga on sellega paras jändamine, tiiru saab peale kümne tunniga, aga arvestama peab, et niita saab ainult hommikul kella kümneni ja õhtul alates kaheksast. Köögipoole mustema osa hulka kuulub meil veel näiteks rajapiirete parandamine, sest võistluste käigus tuleb ikka eksimusi ette.»

Auto24ringi sissetulekud jagunevad kolme gruppi. «Neist esimese moodustavad meie enda kõnepruugis «valged päevad», mis tähendab, et meil ei ole sees ühtegi kinnist üritust ja igaüks saab tulla oma auto või mootorrattaga sõitma või laenutada selleks auto meilt. Teine on kliendiürituste korraldamine, mis muutub meie rõõmuks järjest populaarsemaks, ja kolmas võistlused. Võistlused jagunevad meie mätta otsast vaadatuna kaheks, esimesi korraldame ise, teistel oleme teenusepakkujad.»

Hind ja kilovatid ei loe

Hall rõhutab, et ringrajal sõitmiseks ei pea istumise all olema hirmvõimas ja -kallis sõiduriist. «Juhil peab olema juhiluba, auto peab olema tehniliselt korras ja selle hind või hobujõud unustage ära. Suurtel kiirustel õpite oma autot palju paremini tunnetama ja olete liikluses targem ja osavam. Väga hea, kui proovite sõita vihmaga, siis mõistate, kui erinevalt käitub auto kuival ja libedaga. Mõnikord tõusevad meil siin ihukarvad püsti, kui näeme, kui valesid sõiduvõtteid kasutatakse, isegi istme asend võib teile pärisliikluses saatuslikuks saada. Meie instruktorid annavad teile nõu, et sõidaksite ohutult. Kõige hullemad on autojuhid, kes arvavad, et nad on jube ässad.»

Õnneks on märgata, et suhtumine hakkab muutuma. «Meil korraldatakse üritust nimega «Mannergute mõõduvõtt», kus võistlema pääsevad maksimaalselt 700eurosed autod. See üritus tõi rahvale teadmise, et ringrajal võivad kõik kätt proovida, see on põnev ja arendav ja ringrajal sõitmine ei ole poosetamise värk. Isegi need sõitjad, kes oskavad võimsate sõiduriistadega ümber käia, naudivad nõrgemate autodega «kihutamist», sest see on hoopis midagi muud, teen seda ka ise naudinguga.»

Hall rõõmustab sellegi üle, et ringraja võlud on taasavastanud paljud mootorratturid. «Tuntud võistlevatest motosportlastest, näiteks Hannes Soomerist ma ei räägigi, nendel polegi Eestis peale meie muud võimalust korralikku trenni teha, osa neist elabki siin, aga palju käib meie juures ka selliseid, kellest võib loota, et nad saavad oma adrenaliinilaksu ringrajal kätte ja on tänaval rahulikumad.»

Kuna Auto24ring on universaalne ja sõitmiseks sobiv isegi F1 masinatele, siis 27.−29. augustil on juba mitmendat aastat huvilistel võimalus Audru ringrajal nendega sõitmist proovida, toimub «F1 Driving Experience». Ei ole odav lõbu − koolitus, tagasihoidlikumate vormelitega harjutamine ja F1 autoga sõitmine maksab kokku umbes kaks tuhat eurot, aga huvilisi jätkub. «Palju neid variante F1 rooli istuda inimesel üldse elus on? Kes sõitmisest ei hooli või kalliks peab, neid ootame lihtsalt vaatama ja seda täiesti tasuta. Sel aastal tuuakse siia Williamsi 2007. aasta autod. Juba nende hääl annab elamuse.» 9.−10. septembril tulevad Audru ringrajal mootorrataste meistrivõistlused, kus on taas supertulemusi ja pinget oodata, 16. septembril on kõik oodatud järjekordsele «Mannergute mõõduvõtule» ja septembri kolmandasse nädalavahetusse jäävad autode 1000 kilomeetri sõit ning autode Balti meistrivõistlused ringrajasõidus.

Tagasi üles