Ehituspoodidega ettevõte praegu otse ei suhtle. „Kunagi müüsime ka otse, aga oleme liiga väiksed. Poed ei taha väikeste tootjatega jännata, neil on mugavam võtta oma kaup hulgifirmadest. Poodidel pole vaja, et meie viiksime sinna mingit kitsast tootegruppi. Hulgifirmadega meil mõningane koostöö toimib, aga peamiselt tuleb ikkagi klient meie juurde kas ise kohale, talle saadetakse materjal koju kätte või jõuab see temani ehitajate kaudu.”
Ekspordil on plusse ja miinuseid
Nordic Lumberi toodangust umbes 40 protsenti läheb Eestist välja. „Eksporti on väga keeruline kasvatada, eriti kui tahta müüa veidigi kallimat kaupa. Aasias pannakse lisandväärtusega toodetele tollimaksud peale, et kaitsta oma tootjaid. Importi takistatakse, et kohalikud inimesed ostaksid kohalikku kaupa. Meie pääseme neile ligi vaid tooret müües, seda võid sinna vedada palju iganes. Aga kasumimarginaal on minimaalne. Eesti puidufirmad saavad pidevalt e-kirju, kus küsitakse materjali. Mõistagi võimalikult odavalt. Kui kellelegi soodsa hinnaga müüd, siis see jagab kõigile tuttavatele ettevõtjatele infot: näe, selle Eesti firma käest saab nii odavalt. Hinnale mõne sendi lisamine ei tule kõne allagi,” kirjeldab Saar erinevaid ärikultuure. Varem müüs Nordic Lumber Lõuna-Koreasse korraliku koguse immutatud puitu, aga enam mitte, sest seal otsustati väljast sisse toodud immutatud puit karantiini panna. „Asi muudetakse mõlemale osapoolele, nii müüjale kui ka ostjale ebamugavaks. Arusaadavalt tahavad nad, et tasuvam töö jääks oma ettevõtjatele. Iga päev kuuleme siin jutte lisandväärtusest, aga vähemalt meie sektoris on nii, et mida rohkem väärtust oma kaubale annad, seda keerulisem on seda müüa,” kommenteerib Saar. Ühtlasi tunnistab tegevjuht ausalt, et kui kaupa konteinerite kaupa välismaale saata, on kasum väiksem kui kohapeal pisemaid koguseid müües. Peale Aasia suuna on Nordic Lumber oma toodangut regulaarselt saatnud Küprosele, vähem Norrasse, Soome.