Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoda, Eesti Põllumeeste Keskliit ja Eestimaa Talupidajate Keskliit tegid ühised ettepanekud loodavale valitsusliidule põllumajanduse, toidutootmise ja maaelu valdkondade arendamiseks.
Maaettevõtjate ettepanekud loodavale valitsusliidule
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maaettevõtjaid esindavad organisatsioonid avaldasid lootust, et loodav valitsuskoalitsioon suudab astuda tõhusaid samme Eesti põllumajandus- ja toidusektori ning maaelu arendamiseks ja leida lahendusi esilekerkinud probleemidele.
Põllumajandus-, toidu-, metsa- ja maaeluvaldkonna arendamiseks on võtmetähtsusega:
- Tagada aastatel 2017-2020 Eesti põllumajandustootjatele üleminekutoetuste täies mahus maksmine, et kindlustada põllumajandusettevõtetele (sealhulgas taludele) võrdsemad konkurentsitingimused ja leevendada põllumajandussektori kriisi mõjusid. Seejuures palume 2017. aasta eelarvesse kavandada vahendid üleminekutoetuste maksmiseks 19,95 miljoni euro ulatuses.
- Kriisi leevendamiseks piimakarja- ja seakasvatussektorites tuleks tagada erakorralise kohanemistoetuse võimalikult kiire maksmine maksimaalses lubatud mahus. Eelarves tuleks praegu kavandatud 7,6 miljonile eurole lisada puuduolevad 480 000 eurot kriisiabi maksmiseks.
- Eelolevatel aastatel tuleks suurt tähelepanu pöörata kriisi tõttu kannatanud sea- ja veisekasvatuse potentsiaali taastamisele ja hoidmisele läbi tõuaretuse toetamise.
- Peame olema valmis järgmisteks turukriisideks ja looma tõhusad riskijuhtimise meetmed. Seejuures on võtmetähtsusega äriühingu loomine Maaelu Edendamise Sihtasutuse juurde.
- Toidusektori pikaajaline ja jätkusuutlik arendamine vajab valitsuse strateegilist lähenemist hõlmates laiapõhjaliselt põllumajandussaaduste tootmise, töötlemise ja müügi nii sise- kui välisturgudel (sh toiduhanked). Siinjuures rõhutame, et toidu maksustamine pole lahenduseks tervisliku toitumise edendamisel ja võib halvendada vähekindlustatud elanike jaoks toidu kättesaadavust.
- Põllumajanduse ekspordiüksuse loomine erasektori, tugiorganisatsioonide ja riigi koostöös suudaks tõhusalt toetada eksporti arendavaid tegevusi. Oluline on Veterinaar- ja Toiduameti tugevdamine.
- Tuleb teha jõupingutusi toiduainete tarneahela parema toimimise tagamiseks (sh ebaausate kauplemistavade ohjamine, ühistegevuse toetamine, väiksemate talude turupositsiooni parandamine, konkurentsiõiguse ajakohastamine jm).
- Maaelu Edendamise Sihtasutuse (MES) ning Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti (PRIA) arendamine eraldiseisvate asutustena tagaks sihtgrupi tõhusa ning selgelt suunitletud toetamise ja vajalike teenuste kättesaadavuse.
- Ebamõistlikke ning maaelu ja metsanduse arengut pärssivaid keskkonnapiiranguid tuleks leevendada (sh kaotada veisefarmide kompleksloa nõue, vaadata üle toidutööstusi puudutavad sätted veeseaduses) ja ettevõtete halduskoormust vähendada.
- Nii maaelu kui biomajanduse valdkondade arendamine vajab pikaajalist visiooni ning terviklikku ja strateegilist lähenemist. Eesti põllumajandusmaa ja mets on oluline ressurss, mille kasutamine annab riigile võimaluse majanduskasvu soodustamiseks, riigieelarve tulude suurendamiseks, ekspordi arendamiseks ja töökohtade kindlustamiseks maapiirkondades.
- Jätkata ning suurendada siseriiklike metsandustoetuste abil väikemetsaomanike metsakasvatustööde teostamist ning metsaühistute kaudu metsaomanike ühistegevuse arendamist, samuti metsanduse arengukavaga võetud eesmärkide ja kohustuste täitmist. Soodustada väheväärtusliku puidu laiemat kasutamist taastuvenergeetikas.