September pakub hulga tervislikke köögivilju

FOTO: Erakogu

Septembris kostitab aed meid paljude tervislike kodumaiste köögiviljadega, mida tasub tarbida kohe, aga ka talveks keldrisse varuda.

Kaalikas sobib hästi kaalujälgija ja diabeetiku toidulauale, kuna ei tõsta järsult veresuhkrutaset ja on üsna kalorivaene toit. Samuti suurendab kaalikas uriinieritust ning tänu kiudainetele aitab kõhukinnisuse korral. Kaalikas on üks suurima mineraalainesisaldusega köögivilju, sisaldab kaltsiumi, boori, fosforit, naatriumi, rauda, mangaani, väävlit ning vitamiine (C, B1, B2, P, PP). C-vitamiin säilib kaalikas talve läbi, nii et seda on kasulik süüa igal ajal.

Väga maitsvad on ahjus suitsu- või triibulihaga küpsetatud kaalikalõigud või siis veiseliha ja tüümianiga kaalikad. Kaalikaid võib ahjus küpsetada ka lihtsalt õli ja tüümianiga. Kaalikaid keetes annavad hea maitse köömned. Samuti sobib kaalikas suurepäraselt toorsalatiks koos hapuka mahla, mee ja jõhvikatega.

Kõrvits

Kõrvitsa viljalihas sisalduvad ensüümid soodustavad seedimist ja valkude omastamist. Kõrvits soodustab uriinieritust, aitab parandada neerude ja põie tööd ning vähendada turseid südame- ja veresoonkonnahaiguseid põdevatel inimestel. Kõrvitsa söömisest on abi ka jäme- ja peensoolepõletiku korral, samuti aitab kõrvits siduda ja väljutada kolesterooli. Tugevam toime on toorel kõrvitsal. Tee näiteks kõrvitsasalatit: riivi kõrvits ja lisa mett, jõhvikaid ning ebaküdoonia või muud hapukamat mahla.

Kõrvitsahooajal võib teha ahjus vormiroogasid, kõrvitsamoosi apelsini ja ingveriga, kõrvitsasaia ja -kooki, kuhu sobivad hästi Kreeka pähklid, apelsinisukaad ja ingver.

Olen kõrvitsaid koorinud ja tükkidena sügavkülma pannud, vajadusel võtan sealt ja panen kohe vette keema, seejärel teen supiks või lisan saiatainasse. Kõrvitsamoosi olen kasutanud kookide ja tordipõhjade tainas, kuhu lisan võid, hapukoort ja jahu.

Kõrvitsasupi tegemiseks tükelda kõrvits ja keeda veega. Lisa veidi roosuhkrut, soola, vahukoort, karrit ning püreesta. Serveerimisel võib lisada röstitud kõrvitsaseemneid, praetud suitsuliharibasid ja koriandrilehti. Kui teed magusat suppi, lisa karrit või kardemoni ja apelsinikoort. Kõrvale võib süüa röstitud kõrvitsaseemnetega saia.

Kõrvitsaseemneid on rahvameditsiinis kasutatud paelussi väljutamise abivahendina. Selleks tuleb süüa 10–100 grammi kõrvitsaseemneid päevas. Kõrvitsaseemned sisaldavad kasulikke rasvu ja valke.

Peet

Peet on hea seedimisele ja eriti sobilik kõhukinnisuse korral. Samuti on peet väga kasulik veresoontele. Peedimahl tugevdab verd. Vähihaigetele on soovitatud vereparandajana just toorest peedist pressitud mahla. Värskelt pressitud peedimahl peaks aga enne joomist veidi aega seisma, muidu võib see tekitada spasme. Peet parandab ka kilpnäärme tööd, kuna sisaldab joodi.

Šveitsis on restoranides väga levinud komme kasutada roogades imeõhukesi peediviile. Olen ka ise neid köögikombainis valmistanud ning maitsestanud ürdisoolade ja õliga. Lisan riivitud peeti ka tatravokkidele, teen borši ja loomulikult rosoljet. Maitsvad on veel ahjupeedid toorjuustu ja maitsetaimedega, lisada võib õli- ja palsamiäädikat või muud hapukat mahla. Marineerida saab peete köömnete ja sidruni- või ebaküdooniamahlaga. Lehtpeeti ehk mangoldi saab kasutada nii salati kui ka supimaterjalina, ülejäägi võib kuivatada ära ja rohejahu teha.

Must rõigas ja mädarõigas

Must rõigas on puhastava ja antibiootiliste omadustega vili, mis on väga maitsev igasugu salatites või viiludena prae või muu toidu kõrvale. Näiteks sobib riivitud must rõigas hästi selleri ja majoneesiga. Samuti võib riivitud mustale rõikale lisada mett. Vanasti kasutati musta rõigast meega neerukivide lahustamiseks.

Mädarõigas on looduslik antibiootikum külmetus- ja viirushaiguste ajal. Mädarõikast saab valmistada ka võiet, mis sobib hästi röstsaiale, liha- või kalalõikudele. Määrdevõid valmistatakse riivitud mädarõikast, suhkrust ja võist.

Mädarõika lehti on kasutatud liigesevalu korral, mähkides lehe ümber valutava liigese.

Rohkem ideid ja retsepte saab raamatutest „Korilase aastaring” ja „Ravimtaimedega toidud”, samuti Karepa ravimtaimeaia Facebooki lehelt.

Populaarne

Tagasi üles