Noored aitavad väiketootjate talukaubal tarbijani jõuda

Lühikese ajaga on õpilasfirmast saanud toimiv osaühing.

FOTO: Erakogu

Veidi vähem kui aasta tagasi õpilasfirmana alustanud ettevõttest Sibis on tänaseks välja kasvanud edukalt toimiv osaühing. Noorte peamine eesmärk on muuta väiketootjate elu lihtsamaks.

Kui soovida koju värsket kartulit või maasuitsusinki tellida, ei ole vaja teha muud, kui nutitelefonis paari klikiga toode välja valida ning sama lihtsalt tellimus kinnitada. Näiteks rakenduse Sibis vahendusel. Sibise taga seisavad neli gümnaasiuminoort: Rudolf-Gustav Hanni, Karl Angelo Maiuri, Elo Johanna Kuklane ning Kristiina Toomik. Projektiga alustati juba eelmise aasta augustis, süsteem sai lõplikult üles detsembri alguses. Tänaseks on Sibise vahendusel kodumaist toodangut võimalik tellida nii veebist kui ka nutitelefoni kaudu. Miks aga peaksid Tallinna gümnaasiuminoored üldse väiketalunike ja mahetootjate saatuse pärast muretsema?

„Idee sündis, kui meie tegevjuht Rudolf-Gustav külastas suvel vanaema, kes rääkis talle murest, et põllumeeste toodangut võiks olla lihtsam tarbijani toimetada,” kirjeldab firma sündi Elo Johanna Kuklane, firma avalike suhete juht. Hanni vanaema on põldu pidanud aastaid, kuid viimasel ajal ei tasu see enam ära. Pikad sõidud turgudele on kulukad ja tihti napib seal ka kliente. Siis tekkis noortel idee tõtata talunikele uue lahendusega appi. „Külastasime talumehi üle Eesti ja arutasime täpsemalt, milles probleem seisneb ja milline lahendus on parim,” kirjeldab Kuklane.

 Praegu vahendab Sibis 23 tootja toodangut. Logistiliselt on firma haare muljetavaldav – valida saab nii Võrumaal, Raplamaal, Harjumaal kui ka Saaremaal toodetud-kasvatatud kauba vahel. „Algul leidsime tootjate talud peamiselt interneti vahendusel, kuid enam ei anna otsingutulemused eriliselt uusi leide,” räägib Toomik. Nüüd leitakse uusi tootjaid eelkõige laatadelt. Silmast silma suhtlemine on kõige parem. Kuklane ütleb, et tutvustamine on nii kõige lihtsam ja arusaadavam. Tootjale on seejuures Sibisega liitumisel vaid üks nõue: saadetav kaup peab olema värske, eestimaine ja vastama kõikidele seadustele ja nõuetele. Kuklase sõnul on toote värskus ja kvaliteet Sibise esimene mõõdupuu. Samuti peab väiketootja ise oma toodangu pakendama. Tervisetooteid pakkuva firma Chaga OÜ laojuht Terry Tamm ütleb, et noored teevad tööd suure pühendumisega ja koostöö tootjatega sujub väga hästi. „Kliendi soove arvestades on kasutatud juba ka uusi lahendusi, mis muudavad meie töö hulga sujuvamaks.”

Kartulitest angervaksasiirupini

Talu- ja mahekauba valik, mida Sibise kaudu tellida saab, on tõepoolest mitmekesine. Praegu on nimekirjas umbes kakssada toodet ja uusi tooteid lisandub peaaegu iga päev. Rakendusest võib leida näiteks magusat apelsinilimonaadi, triibulist peeti, kanepileiba, arooniamarmelaadi ja kadakamaitselist gurmeeäädikat. Kõige arvukamalt on esindatud kuivainete ja hoidiste kategooria, üsna võrdselt jagavad tootevalikus teist kohta kastmed ja õlid ning mahetoodang. Eraldi kategooria on loodud ehtsatele Saaremaa toodetele.

Noored on kodulehel pakutavatest toodetest kokku pannud paketid, mis on loodud just klientide soove ja klassikalisi valikuid arvesse võttes. Suve tarvis on meeskond tootevalikusse lisanud ka värske kauba, näiteks maasikad. „Kui muidu on ahel selline: tootja, kokkuostja, hulgimüüja, jaemüüja ja siis jaepood, kust klient kauba ostab, siis meie lõikame kõik vahendajad ära ja ühendame uuesti tootja tarbijaga,” kirjeldab Hanni Sibise põhimõtteid. Tema sõnul suudab firma pakkuda värskemat toitu odavama hinnaga nii, et tootjagi saab oma toodangu eest õiglase tasu.

Poole aasta jooksul on Sibisel juba üle kolmesaja püsikliendi, kes on rakenduse vahendusel omale uued lemmiktooted leidnud. „Nad ei pea enam sööma pikka aega seisnud ja teiste läbi katsutud toitu,” on Kuklane rahul.

Röövib unetunnid

Kooli kõrvalt firmat teha pole loomulikult lihtne. Kuklase sõnul on peamiselt kannatanud noorte ööuni. „Pärast kooli ja trenne Sibisega töötamine nõuab tihti unest loobumist,” märgib neiu. Õnneks on tema sõnul kool olnud väga vastutulelik ja mõnest tunnist ajakirjanike või koostööpartneritega kohtuma minna pole keelatud. „Õnneks saame nüüd suvel eriti palju Sibise arengusse panustada,” rõõmustab ta.

Firma ülesehitamise juures on noorte sõnul olnud nii toredaid kui ka raskeid hetki. „Inimestega, kes tegelevad esimest korda elus ettevõtlusega, on alguses keeruline leida just neile kõige sobivamat ülesannet ja koordineerida kõigi tegemised ühtseks meeskonnatööks,” räägib Hanni. Oma suurimaks saavutuseks peavad noored aga lojaalsete klientide leidmist, kes ikka ja jälle nende kaudu kaupa tellida otsustavad. Samuti on noored uhked, et on suutnud võrdlemisi lühikese aja jooksul üles ehitada keerulise logistika- ja IT-süsteemi.

Peale selle on noored ka ise suured Eesti toidu fännid. Meeskonna endi lemmik Sibise vahendatavast toodangust on Rebaseonu maasuitsusink. „Sellist maitseelamust tavalisest poesingist ei saa,” kinnitab Angelo. Noorte sõnul on Eesti tootjaid toetada eriti tähtis, kuna nemad kasvatatud toodangu suure südame ja hoolega. Noorte seisukoha Eesti toidu tähtsusest võtab hästi kokku firma tegevjuht Rudolf-Gustav Hanni:  „Kui ma väike olin, tõi ema alati toidukauba otse talumehelt ja tegi sellest imemaitsvat toitu. Nüüd mõistan, miks see nii tähtis on.”

Populaarne

Tagasi üles