Ümberkruntimine on maakorraldustoiming, mille käigus muudetakse seniste kinnisasjade piire – need krunditakse ümber kindlat eesmärki silmas pidades. Näiteks kui soovitakse tõhustada põllumajanduslikku tootmist, siis krunditakse ümber üksteisest kaugel asuvad maaüksused, et moodustada suuremaid tootmisüksusi, vähendada kulutusi kütusele ning aega, mis kulub ühelt põllult teisele sõitmiseks. Piire võib muuta ka selleks, et tagada põllule parem juurdepääs, luua sobilikumad võimalused kuivendussüsteemi rajamiseks, hooldamiseks jne.
Kui aga eesmärk on uue teetrassi rajamine, siis krunditakse eraomanike maa trassi alalt mujale, et nad saaksid oma senist tegevust võimalikult tõhusalt jätkata. Ka saab ümberkruntimisega ühe omaniku maad koondada ühele poole teed, vältides sellega üle tee sõitmist.
Kas maade ümberkruntimine on praegu veel idee või on astutud juba konkreetseid samme?
Maa-ameti õigusosakond on koostöös teiste spetsialistidega ette valmistanud seadusemuutmise eelnõu, mis on nüüdseks keskkonnaministeeriumist edasi saadetud majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi.
Kuidas ümberkruntimine Rail Balticu maadel toimuks?
Kõigepealt selgitatakse välja olukord maadega: kes on sellega seotud isikud, millised õigused neil on ja keda peab ümberkruntimisse kaasama. Neile selgitatakse, mis on selle tegevuse eesmärk, millised on nende õigused, ja tehakse kindlaks, kas nad on asjaga nõus. Sunniviisiliselt ei saa ümberkruntimist teha, kuid ma usun, et maaomanikud on niipalju mõistlikud küll, et on nõus selle mõttega kaasa tulema.
Maatükkide ümberkruntimise aluseks on maa väärtus. Seda tuleb hinnata ja analüüsida. Kui maa-amet peaks saama õiguse ja vastutuse maaomanikega suhelda, siis me kõigepealt analüüsiksime ümberkruntimise võimalust ja pakuksime esimesena välja just selle variandi. Kui aga seda ei saa teha näiteks sobivate riigimaade puudumise tõttu või kui inimesed pole nõus, siis tuleb minna maa võõrandamise rada. Samas mõtleme veel kord otstarbekuse peale – kui näiteks piimatootmisfarm jääb ühele poole raudteed, kuid karjamaa on teisel pool, siis võiks abi olla just ümberkruntimisest. Praegu on aga nii, et mõne koha peale on raudteele juba projekteeritud suured viaduktid karja liikumiseks, seega ei ole ümberkruntimist variandina kaalutudki.