Facebookist on saamas virtuaalne taluturg (1)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Üks neist, kes oma talutoitu muu hulgas sotsiaalmeedias müüb, on Pärnumaal asuv Panga Talu. Facebooki on nad loonud lehekülje „Muhe ja mahe Panga talu toodang”.
Üks neist, kes oma talutoitu muu hulgas sotsiaalmeedias müüb, on Pärnumaal asuv Panga Talu. Facebooki on nad loonud lehekülje „Muhe ja mahe Panga talu toodang”. Foto: Ekraanitõmmis

Viimasel ajal on paljud talutootjad oma kaupa Facebooki kaudu turustama hakanud. Suund levib kiiresti ja kodus arvuti tagant lahkumata talukauba tellimine muutub aina populaarsemaks.

Kui riideesemeid ja muud säärast saab sotsiaalmeedia vahendusel tellida juba pikemat aega, siis viimasel ajal on üha rohkem Facebooki kolinud ka talutoodangu turustajad. Iga soovija saab piltide laikimise ja sõprade-tuttavatega suhtlemise vahepeal vaid mõne kliki abil omale näiteks värsket Lõuna-Eesti talus kasvatatud kartulit koju tellida.

Pakutavaid tooteid on seinast seina. Näiteks nii mett, mustikaid, kartuleid, sibulaid kui ka iseehitatud suitsuahjus küpsetatud suitsuvorste ja lihatükke. Tootjad on loonud oma talukauba pakkumiseks Facebooki leheküljed või kasutajakontod ning lisavad regulaarselt pilte värsketest juurviljadest ja lihakraamist. Facebooki vahendusel pakuvad oma kaupa nii need taluperemehed-perenaised, kes juba mitu aastat toidutootmise vallas tegutsevad, kui ka need, kel oma tarbeks kasvatatud toidukraami lihtsalt vähem vaja läheb ja kes seetõttu on otsustanud ülejäägi maha müüa.

Võimas reklaamikanal

Üks, kes oma talutoitu muu hulgas sotsiaalmeedias müüb, on Pärnumaal asuv Panga Talu. Facebooki on nad loonud lehekülje „Muhe ja mahe Panga talu toodang”, mille kontole postitavad pilte oma toodangust ja tekstilõike sellest, mida parasjagu pakkuda on. Veel turustatakse toitu teistel netikülgedel ja taluturgudel, kuid Facebook on üks kanal olnud juba aasta jagu. Talu perenaine Anne-Ly Algo ütleb, et Facebooki kaudu turustavad nad umbes 10–15% kaubast. „Facebook on väga võimekas ja suur turustuskanal, inimestel on elav huvi talus kasvatatud ja naturaalse toidu järgi. Keegi ei ole kade ka kuulutusi jagamast,” selgitab Algo. Ainult Facebooki kaudu on Panga talu klientideks hulka lisandunud kümmekond inimest. Algo märgib, et Facebooki suurim eelis teiste turustuskanalite ees on silmapaistev võime reklaami levitada. „Facebook on ju nii levinud, miks mitte ka talukaupa sel viisil müüa,” räägib ta.

Tellitud kaup viiakse kliendile otse koju kätte. „Kui tellija meist aga väga kaugel on, siis saadame kauba Cargo bussiga, vaakumpakendatult,” seletab Anne-Ly Algo. Nii jõuab kaup võimalikult kiiresti kliendini.

Facebook tegi hobist töö

Kuid on ka neid, kelle fookus üldiselt toidutootmisel ei ole. Näiteks Facebooki kaudu isevalmistatud suitsuliha pakkuv talumees, kes oma nime avaldada ei soovinud, räägib, et alustas lihasuitsetamist lihtsalt hobina ning siis otsustas selle, mida ise ära süüa ei jõudnud, Facebooki vahendusel maha müüa. Umbes viiekuulise tegutsemisaja jooksul on tal tekkinud arvestatav hulk püsikliente. „Facebookist on tõesti palju abi. Ei pea ise turul passima ja kliente ootama, vaid saan selle asemel ise rohkem toota, sel ajal kui Facebook müüb,” on mees rahul.

Talle oli suur üllatus, et kui taluturul saab müüja kliendile vorstist viilukese lõigata ja maitsta anda, siis Facebooki kaudu pole see ju kuidagi võimalik, ometigi ostavad inimesed liha isegi maitset teadmata. „Ja ju siis meeldib, head pildid on ka vist,” arvab ta.

Kalli reklaamikanali – telereklaami – asemel panevad talumehed Facebooki üles videosid oma toodete valmimisest ning suitsutooteid valmistava talumehe sõnul läheb ka see klientidele väga hästi peale. Temagi viib kauba tellijale tavaliselt koju kätte. Kaugemal asuvatele saadab selle aga Cargo bussi või posti teel. „Olen kuulnud, et kliendid on ise tooteid edasi viinud Soome, Portugali, Saksamaale ning isegi Afganistani sõduritele,” kirjeldab mees. „Turule ostma minnes ei tea kunagi, kas seal suitsuliha on või ei. Facebookist saab alati kätte,” toob ta välja veel ühe Facebookis turustamise positiivse külje.

Peipsi sibul Läänemaale

Paistab, et säärase variandiga on rahul ka kliendid. Sirli Olgo, kes ka ise aiatööga tegeleb, avastas Facebookist talukauba tellimise võimaluse päris juhuslikult. Olgo elab Läänemaal ja kuna  Haapsalus ei ole sellist turgu, kus varusid täiendada, on internetist tellimine tema jaoks suurepärane valik. Esimene ost, mille Olgo Facebookist tegi, oli Peipsi sibul. „Elades Läänemaal, on ääretult hea võimalus saada sibulat otse Peipsi äärest. Ise sinna järele sõites läheks tunduvalt kallimaks kui postiga seda koju saades,” selgitab Olgo. Tema sõnul on tellitud kaup alati olnud kvaliteetne ja korralik. „Olen väga õnnelik, et ei pea enam poest seda kohutavat poolmädanenud sibulat koju tooma.”

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles