Loodus tuleb appi organismi taastumisel gripist ja külmetusest

Küüslauk on teada-tuntud organismi vastupanuvõime tugevdaja.

FOTO: Arvo Meeks

Külmetuse, gripi ja kõigi teiste haiguste avaldumisel tasub esmalt küsida, miks immuunsüsteem organismi alt vedas ning mida saame teha, et aidata organismi haiguste ennetamisel ja juba avaldunud sümptomitest, nagu nohu, köha või palavik, jagusaamisel. 

Üks organismi nõrgenemise põhjuseid on toit. Tänapäeval tarbivad inimesed toitu, mis on kuni 2,5 korda toitainevaesem kui meie esivanematel ega rahuldada evolutsiooni käigus välja kujunenud keha füsioloogilisi vajadusi täielikult. Seetõttu on väga paljudel meist pidev vajalike ainete defitsiit. Isegi õige toitumise korral kannatab 92% inimesi ühe või mitme vitamiini või mineraalaine puuduse all. Meil kõigil on näiteks C-vitamiini ja asendamatute rasvhapete rühma oomega-3 puudus, 80% inimestest on täheldatud D-vitamiini, 60% A-vitamiini, 80% mingi B-rühma vitamiini puudust jne.

Organismi reservid ammenduvad, kui inimene on pikka aega lasknud kahjulikel harjumustel endast võitu saada, tarvitanud ebatervislikke tooteid, olnud väheliikuv ning seetõttu on tekkinud tõsised organismi talitlemisraskused, nagu veepuudus, rikutud mikrofloora jne. Umbes 50–70% inimeste immuunsüsteem töötab häiretega. Mureks võib olla näiteks immuunsüsteemi elementide puudus, mõningate immuunsüsteemi lülide passiivsus, mõnede kehaomaste valkude „mitteäratundmine”, immunoloogilise kontrolli häirumine, immuunsüsteemi kaitsemehhanismide passiivsus jne. Ka vanuse kasvades väheneb immuunsüsteemi elementide arv, paljud elemendid asendatakse rasvarakkudega ning nõrgeneb ja hääbub tüümus ehk harknääre. Organism ei tule siis enam toime sissetunginud viiruste ja bakteritega ega saa normaalselt käivitada taastavaid ja iseravivaid jõude.

Kiirelt tegutsema

Paljudel inimestel pole gripi ega külmetuse sümptomeid aastaid, sest nad toituvad täisväärtuslikult, tarvitavad toidulisandeid ning nende immuunsüsteem toimib laitmatult ja võitleb aktiivselt kõikvõimalike infektsioonidega.

Kui aga külmetushaigus või gripp on siiski võimust võtnud, saab ise palju ära teha, et kiirelt terveneda. Organismi tuleb vaid õigesti aidata ja püüda mitte sekkuda immuunsüsteemi loomulikku töösse. Näiteks gripi algstaadiumis ei tohiks võtta palavikualandajat, sest kehatemperatuur tõuseb immuunsüsteemi töö aktiveerimiseks. Kui aga suruda kiiresti maha nohu ja köha, siis takistame organismi puhastumist viirustest lümfi ja lima abil ning viirusega võitluse käigus tekkinud jääkainetest. Meie organism on väga võimekas, kui laseme tal loomulikult tegutseda.

Tähtis on võimalikult kiiresti pärast külmetuse või gripi sümptomite ilmnemist hoida eemale rahvarohketest kohtadest ja „varjuda” koju, et organism ei puutuks uute viirustega kokku ja jõuaks moodustada antikehi. Immuunsüsteemi tuleb aidata nii, et hoida keha soojas (soojad riided, villased sokid, lamada teki all, kasutada soojendajaid jne). Selline tegutsemine on vajalik ainult paari päeva jooksul pärast esimeste sümptomite ilmnemist.

Abi loodusest

Päeva jooksul tuleks juua väikeste lonksude kaupa 1–2 liitrit sooja (40– 50kraadise temperatuuriga) sula- või puhast vett. Võimalusel võiks pool sellest olla üles soojendatud hõbedavesi (vaata lähemalt „Isetervendaja käsiraamatust”). Et aidata organismil peatada viiruse paljunemine, tarvita looduslikke toidulisandeid ning antibiootiliste, mikroobide- ja viirusevastaste omadustega taimi ja mesindussaadusi. Väga kasulikud on näiteks siilikübara ja eukalüpti tõmmis, jõhvika- ja astelpajumarjad, värskelt purustatud küüslauk, mesi, suir ja taruvaik. Poes on müügil näiteks mesilassupertoitu ApiApteek või meesegusid külmetuse vastu. Praegusel muutliku ilmaga ajal peaksid need igas peres varuks olema.

Haiguse ajal on soovitatav süüa 4–5 korda päevas väikeste portsjonitena sooja toitu, et mitte võtta ära organismi jõudu haigusega võideldes. Samuti tuleb haiguse tõrjumisel toetada kilpnääret, varustades seda joodiga, kas siis apteegipreparaadi abil või võttes menüüsse joodirikkaid toite, nagu merikapsas, hõbeheik, toortatar, tursamaks või krevetid. Rinnale, randmetele või roiete alla võib teha jooditriibud, mida regulaarselt pärast imendumist uuendada. Tugeva köha korral juua enne sööki klaas sooja vett, milles on lahustatud pool teelusikatäit söögisoodat, pool teelusikat meresoola ning 2–3 tilka joodilahust.

Nohu ja köha korral võib kasutada universaalset meesaaduste ja taimsete komponentidega salvi. Salvi ninasõõrmetesse määrimiseks heitke pikali, pange kaela alla väike padi, kallutage kukal maksimaalselt taha ja oodake seni, kuni salv sulab üles ja jõuab kurku, hävitades „teel” sissetunginud viirused. Vajadusel võib niimoodi teha 2–3 korda päevas.

Olge rahulik, lõõgastunud ja stressivaba, et organismi saaks võimaluse kiiresti taastuda!

Rohkem soovitusi leiab terviseblogist http://www.remedyway.ee/blog/.

Retsepte tervise heaks

Küüslaugujook

Soojendage 1–2 klaasi vett, lisage 2–3 peenestatud küüslauguküünt (laske puhastatud küüslauguküüntel enne 7–10 minutit seista, et kasulikud ained jõuaksid eralduda ja aktiveeruda), pigistage juurde poole sidruni mahl ja lisage 2–3 teelusikatäit mett. Loksutage segu ning jooge see ära igal hommikul enne hommikusööki.

Ingveri-, mee- ja sidrunijook

Joogi valmistamiseks läheb vaja 10–15 grammi värsket ingverijuurt, ühte sidrunilõiku ja 1–2 teelusikatäit tatraõiemett. Puhastage värske ingverijuur noaga, peske soodavees ja tükeldage küüslauguküünetaolisteks tükkideks ning pressige need küüslaugupressiga puruks. Sidrun peske soodavees puhtaks ja lõigake sellest üks lõik, millelt eemaldage koor ja muljuge see taldrikul lusikaga pehmeks. Lisage mesi ja segage. Kõige lõpus lisage purustatud ingver, segage kõik läbi ja laske seista 5–7 minutit, et mesi jõuaks sidruni ja ingveri segust „välja tõmmata” vee ja kasulikud ained.

Valmis segu pange klaasi ja valage peale 250 ml kuni 60 kraadini soojendatud sula- või lihtsalt puhast vett. Kui sidruni- ja ingveritükid langevad põhja, on tervendav jook valmis. Mida kõrvetavam on jook maitselt, seda suurem on selle tervendamisvõime. Ingverijook on suurepärane külmetuse, gripi ja viirushaiguste ennetamise vahend. Seda võiks juua 2–3 klaasi päevas ja süüa ära ka kõik klaasis olevad koostisosad. Viimane klaasitäis ingverijooki jooge pärast õhtusööki ja enne magamaminekut, et organism saaks uneajaks abi ja vajalikke aineid öiseks võitlemiseks viiruste ja bakteritega.

Aur hingamisteedele

Valage potti liiter vett, lisage 2 supilusikatäit meresoola, 2 teelusikatäit mett, 1–2 supilusikatäit peenestatud männi- või kadakaoksi, 1–2 supilusikatäit peenestatud ja kuivatatud eukalüptilehti ning laske segu keema. Seejärel pange pott lauale, kummarduge kuuma auru kohale, katke pea rätikuga ning hingake läbi nina sisse ja suu kaudu välja kümme minutit järjest. Auru võib teha kaks korda päevas. 

Populaarne

Tagasi üles