Eestis ostetakse toetuste abil tuhat uut põllutöömasinat aastas

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Kristjan Teedema / Tartu Postimees

Põllul sõitev uhiuus traktor või kombain ei ole enam haruldane vaatepilt, uusi masinaid on soetatud rohkesti – ainuüksi PRIA toetustega on neid viimase kümne aasta jooksul ostetud ligemale 10 000. 

Kuidas käib masinameetmete alusel raha jagamine, räägib Põllumajanduse Registrite- ja Informatsiooni Ameti arengutoetuste osakonna juhataja Lauri Kolberg. 

Kui palju on põllumasinate ostuks raha küsitud ja saadud?

Põllutöömasinate- ja seadmete ostust rääkides kõneleme meetmetest 1.4 ehk mikropõllumajandusettevõtte arendamise investeeringutoetusest ja praegusel rahastusperioodil 4.1 ehk põllumajandusettevõtete tulemuslikkuse parandamise investeeringutoetusest. Neist kahest on kokku soovitud toetust 12 079 põllutöömasina ja -seadme jaoks, toetuseid on määratud 8127 masina jaoks ning selle aasta augusti lõpu seisuga välja makstud 6594 eest kogusummas 95 miljonit eurot.

Miks on summad nii erinevad?

Sellepärast, et toetust ei maksta välja kohe määramise järel, vaid kuludokumentide põhjal siis, kui toetusesaaja on investeeringu ellu viinud ehk masina juba soetanud. Praegusel perioodil määratud toetustel ei ole investeeringute elluviimise tähtaeg veel saabunud. Mõnikord juhtub, et ettevõtja mõtleb ümber ja loobub ostust. Võib ka selguda, et esitatud kuludokumendid pole nõuetekohased või ei tehtud sellist investeeringut, nagu taotluses kavandati. Ka siis jätab PRIA toetuse maksmata.

Kas põllutöömasinaid saab soetada veel teiste meetmete abil?

Lisaks neile meetmetele on teatud suuruse ja staatusega põllumajandustootjatel olnud võimalus kasutada põllutöömasinate soetamiseks väikeste põllumajandusettevõtete arendamise toetust (MAK 2014–2020 meede 6.4) ja põllumajandusliku tegevusega alustava noore ettevõtja toetust (praegu MAK meede 6.1 taotlejaile vanusega kuni 41 aastat). Neid toetusi on ühel ettevõtjal võimalik saada ühel korral ja summad pole kuigi suured: väiketootja võib saada kuni 15 000 eurot, noortalunik kuni 40 000 eurot. Vähemalt pool toetusest tuleb mõlemas meetmes kasutada investeeringute tegemiseks põhivarasse.

Kui suur osa meie põldudel liikuvast tehnikast on ostetud toetuste abil?

Meil ei ole selle kohta andmeid. Kui aga võrrelda PRIAle esitatud ja rahuldatud taotluste hulka, siis võib küll eeldada, et paljud soetavad tootmises vajaliku tehnika siiski omal jõul. Ilma masinateta pole ju tootmine mõeldav.

Mida kõige enam toetustega ostetakse?

Kõigis taotlusvoorudes on olnud ülekaalus traktorid, mis moodustavad määratud toetuste objektidest pisut alla kuuendiku. Traktoreid sooviti kahe MAKi perioodi nn masinameetmete toetusega kokku soetada 2096 korral, toetus määrati 1473 korral. Veel ostetakse palju niidukeid (taotletud 1199, rahuldatud 835 korral), külvikuid (taotletud 1189, rahuldatud 749) ja haagised (taotletud 997, rahuldatud 679). Kombaine sooviti 10 aasta jooksul osta 691 korral, rahuldatud on neist taotlustest 451.

Kas soovijaid on rohkem, kui on raha jagamiseks?

Soovijaid on enamasti rohkem, kui eelarve toetusi määrata võimaldab. Erandiks on väikesed põllumajandusettevõtted: kahes esimeses meetme 6.4 taotlusvoorus sooviti toetusi eraldatud eelarvest vähem. Konkurents toetusele on nn masinameetmetes seda suurem, et lisaks mobiilsetele masinatele ja seadmetele saab samadest meetmetest toetust ka tootmisrajatisteks, nende juurde tehnovõrkude ja teede-platside rajamiseks, hoonetesse paiksete seademete ja tehnoloogia soetamiseks, istandike rajamiseks jne.

Mida silmas pidada, kui planeerida toetuse abil põllutööriista ostmist?

Iga toetusmeetme täpsed tingimused on kehtestatud maaeluministri määrustes. Näiteks kehtivad iga meetme puhul nõuded taotleja suuruse ja eelmiste majandusaastate näitajate (sh müügitulu ja omatoodetud põllumajandustoodete osakaal sellest) kohta, noortalunikel ka vanuse ja hariduse kohta. Taotleja ei tohi olla maksuvõlglane ja kui võlgnevuste kohta on tehtud maksegraafik, peavad maksed olema tasutud. Sama kulutuse jaoks, milleks toetust taotletakse, ei tohi samal ajal taotleda ega olla varem saadud toetust muudest allikatest.

Enne taotluse täitma asumist tuleb kindlasti tutvuda maaeluministri vastava määrusega. Juba sellepärast, et toetuse saamisega kaasnevad edaspidised kohustused: näiteks tähtajad, mille jooksul tuleb taotluses kirjeldatud investeeringud ellu viia ja PRIAle selle kohta dokumendid esitada, samuti investeeringuobjekti sihipärane kasutamine.

Põllumajandusettevõtete tulemuslikkuse (meetme 4.1) toetuse taotlemisel rakendatakse juba mitu aastat nn võrdlushindade kataloogi, mis määrab mobiilsete masinate piirhinnad, mille ulatuses sellise masina jaoks toetust makstakse. Varem selgusid hinnad masinamüüjate koostatud hinnapakkumustest, mille toetuse taotlejad olid neilt küsinud ja siis PRIAle esitasid.

Võrdlushindade kataloog on endisi hinnapakkumusi asendav elektrooniline keskkond, kuhu nii masinamüüjad kui ka toetustest huvitatud ettevõtjad ise saavad sisestada andmeid müügil olevate mobiilsete masinate-seadmete kohta, mille soetamiseks on plaanis toetust taotleda. Eesti Taimekasvatuse Instituudil on volitused neid andmeid kontrollida ja määrata masinatele mõistlikke piirhindasid. Kataloogis näidatud maksumus ei määra kauba müügihinda, vaid maksimaalse piirmäära, mille ulatuses PRIA konkreetse mudeli soetamiseks toetuse määrab. Reaalsed tehingud ostja ja müüja vahel toimuvad ikka turusituatsiooni järgi. Hinnakataloogis valideeritud hinnad kehtivad kaks aastat, seejärel saab andmeid vajadusel muuta. Hinnakataloog lihtsustab nii taotlejate kui ka PRIA toiminguid ning vähendab dokumentidega manipuleerimise võimalusi.

Toetust saab taotleda vaid nende masinate ja seadmete jaoks, mis on hinnakataloogi kantud ja mille andmed on taotlusvooru alguseks valideeritud.

Kas saab välja tuua komistuskivid, millele kiputakse toetust küsides takerduma? Jagage nõuandeid, kuidas taotlemine võimalikult sujuvalt läbida.

Raha taotlemine toimub elektroonilises e-PRIA keskkonnas, mitte enam paberil. Juba taotluse täitmise käigus kontrollib süsteem automaatselt teistest riiklikest andmekogudest mitmesuguseid andmeid taotleja ja tema ettevõtte kohta (äriregistrile esitatud majandusaastate aruanded, tegevusvaldkond majandustegevuse registri alusel, ettevõtlusvorm, käibemaksukohustuslaseks olek, mahetunnustuse olemasolu jne). Taotlejatel tuleb arvestada, et teistest andmekogudest saadavaid andmeid kuvab süsteem sellisena, nagu need seal kirjas on, ja neid käsitsi taotlusvormil muuta ei saa. Samuti ei saa PRIA teha parandusi andmekogudes, mille haldajad me ise ei ole. E-PRIAs taotluse täitmise abistamiseks on PRIA iga meetme jaoks välja töötanud juhendid, mis aitavad samm-sammult vormi täita. Nõustame kasutajaid ka telefonitsi või võib pöörduda meie maakondlikesse teenindusbüroodesse, kus on olemas kliendiarvutid, vajadusel saab abi meie töötajatelt.

Aeg-ajalt räägitakse, kuidas PRIAt üritatakse üle kavaldada. Kas seda tuleb ette?

E-PRIA kasutuselevõtu järel on seda vähemaks jäänud. Kuna hulk kontrolle toimub nüüd automaatselt, siis ei lasegi e-PRIA taotlust lõpuni täita ja esitada neil, kes tingimustele ei vasta. Ühtlasi ei saa selliseid andmeid taotlusel ise käsitsi «õigeks» sättida ehk end taotlemiskõlblikuna esitada, kui seda tegelikult ei olda.

Suur abi on rikkumiste ärahoidmisel hinnakataloogist, mis kehtestab mobiilsetele masinatele kõigi jaoks ühesuguse piirhinna. Enam ei saa tekkida selliseid vaidlusi nagu varem: kas hinnapakkumustes esitatud hinnad ka tegelikkusele vastavad või on näidatud kallimatena, et saada kätte suurem toetus.

Petukatsed toimuvad enamasti teatud tüüpskeemide järgi, mida oleme õppinud ära tundma.

Mida veel tuleks tähele panna?

Põllumajandusettevõtte tulemuslikkuse parandamise investeeringutoetuse saajal tuleb kasutada ka omavahendeid, sest toetus katab vaid osa objekti maksumusest. Samuti ei maksta toetust välja enne, kui investeering on juba tehtud ja selle kohta esitatakse PRIAle maksetaotlus koos kuludokumentidega.

Et lihtsustada investeeringu eest tasumist, saab esitada maksetaotluse osaliselt tasutud kuludokumentide (OTKA) alusel eeldusel, et toote või teenuse müüja/tarnija sellega nõus on. Investeeringuobjekti saab osta ka liisinguga. Sel juhul saab investeeringu elluviimist tõendavaid dokumente PRIAle esitada ühe taotluse kohta kalendriaastas kuni neljas osas ja seda viie aasta jooksul pärast taotluse rahuldamist, kokku 20 korda.

Maaelu SA pakutavate tagatiste ja laenude teema on väga aktuaalne, sest tingimused on tavaliste krediidiasutustega tehtavate tehingute omadest märksa soodsamad ja MESist saavad abi ka need, keda ehk pank jutule ei võtakski. 

KUI PALJU RAHA SAAB

Keskmised väljamakstud toetused masinaliikide kaupa

Masin    Toetussumma (eurodes)*

Traktor 25 085

Kombain 58 248

Koristusmasin 38 654

Külvik 13 563

Press 12 985

Niiduk 4747

*Kahe rahastusperioodi keskmine. Tegemist ei ole masina lõpphinnaga, vaid toetussummaga, millele lisandub veel omafinantseeringu osa.

Allikas: PRIA

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles