Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Laadamüüja peab teadma ostja soove

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Suuri ja huvitavaid laatasid toimub aga igal pool, Narvast Hiiumaani ja Valgast Tallinnani. | FOTO: Margus Ansu

Juulis valmivad meie kliimas köögiviljad ja marjad, mida väiketootjad saavad müüa üle Eesti toimuvatel suvelaatadel. Kus ja kuidas oma toodangut kõige paremini müüa ja laadakülaliste soove aimata, et kaup kätte ei jääks?

Väiketalunikud ja aiasaaduste müüjad pole oodatud sel suvel ainult suvelaatadele, vaid ka muusika-, vanavara- ja muudele laatadele või sündmustele, sest väga paljudel neist on võimalik müüa kas värskeid aiasaadusi või omavalmistatud toodangut. Laadakalendri järgi peetakse kõikjal Eestis ainult juulikuus üle 60 ja augustis üle 30 suurema laada, kuid siia pole arvatud kohalikke külapäevi ja muid õuemüüke, kus huvilised saavad samuti oma toodangut müüa.

Kuulsamad Eesti laadad on 25. korda toimuvad Jäneda talupäevad juuli lõpus, Tallinna külje all staažikas Harku Kantri & Laat, kuhu peale esinejate oodatakse ka huvitava omatoodangu müüjaid. Augusti tippsündmuseks on paljude Eesti hobilaadaliste jaoks Hauka laat Antslas, kus kõik müügikohad on juba praegu broneeritud. Hauka laada kohta on öeldud, et see on üks paremaid kohti, kus müüa oma talu või väikeettevõtte toodangut, sest ostjaid jagub ja Lõuna-Eesti mehed käivad raha välja heldelt ja oskavad laadameeleolu tekitada.

Suuri ja huvitavaid laatasid toimub aga igal pool, Narvast Hiiumaani ja Valgast Tallinnani. Harjumaal korraldatakse juulist augustini üle 20 suurema laada, rääkimata väikestest üritustest või müükidest. Moodi on läinud laadad, mis kannavad sama nime, kuid toimuvad kordamööda Eesti eri linnades ja asulates, et keegi ei peaks väga kaugele sõitma.

Ostja tahab kevadel üht, suvel hoopis teist

Näiteks tuleb sel suvel üle Eesti kaheksa Heinakuulaata, kuhu oodatakse huvilisi kauplema eestimaise omatoodangu, talukaupade, aiandustoodete, istikute ja muu sellisega. Tapa, Põltsamaa, Kohila, Tamsalu, Haapsalu, Kehra, Saue, Kose on kohad, kuhu laat jõuab.

Heinakuu laatade korraldaja Silvi Pärn on kogenud, et külastajate soovid ja nõudlus muutuvad Eestis vastavalt hooajale. Edukas on see müüja, kes teab, mida vastaval hooajal soovitakse osta. „Näiteks kuni juuni lõpuni on kõige nõutavamad puukoolide ja ettevõtete istikud. Meie laatadel on sel hooajal müümas käinud Arli Puukool, Seedri Puukool, Päidre Puukool, Krista Puukool. Meie laadal müüvad väikeettevõtjad ja eraisikudki nii lilletaimi kui ka köögiviljade taimi,” loetleb Pärn.

Juulis ostjate soovid ja ootused muutuvad. „Suvehooajal käivad laatadel värskete aedviljade ja Eesti maasikate müüjad, samuti tulevad laadale mett pakkuma mesinikud üle Eesti.“

Augustist-septembrist kuni oktoobrini on istikute müügi aeg ja septembrist hakkavad talupidajad, eraisikud ja väikeettevõtjad agaralt müüma köögivilja (kartul, kapsas, porgand, sibul jne), et iga soovija saaks talvevarud laadalt kätte.

Müüja peab tegema reklaami ja pakkuma infot

Mida peavad müüjad, kes tulevad oma aiasaadusi müüma, veel tegema, et müük oleks edukas ja laadalised rahul?

Silvi Pärn rõhutab, et üks on kindel – laadale tulev kaupleja peaks varakult tegema oma kaubale piisavalt reklaami. „Meie avaldatav reklaam toetab pakutavate kaupade müüki ja kutsub laadale potentsiaalseid kliente. Samuti peaksid istikute ja aiasaaduste müüjad tagama müügikohal piisava info pakutava kauba kohta. Näiteks kui pakutakse tomatitaimi, siis oleks hea, kui kauba juures oleks kirjas sordi kirjeldus ja omadused. Samuti oleks hea, kui reklaami mõttes oleksid juures pildid taimedest ja viljadest. Mida rohkem reklaami ja visuaalset infot, seda parem on võimalus leida oma kaubale ostja,” märgib Pärn.

Kaup peab olema Eesti oma

Juuli keskel toimub Eestimaa südames Paides Juulilaat ja augustis Augustilaat, kuhu oodatakse samuti väga erinevaid kauplejaid, sh aiasaaduste müüjaid. Nende laatade korraldaja, Paide Kultuurikeskuse peaadministraator Ülle Laas ütles Maa Elule, et nende kogemusel ootavad külastajad suvelaadalt peamiselt üht: et oleks lai valik kaupa ja et see oleks Eesti oma. „Eelkõige kodumaine omanäoline toodang ongi see, mida suvelaatadelt osta soovitakse. Külastajad soovivad osta kodumaiseid värskeid  aia- ja põllusaadusi ning talutooteid. Rõivaste ja jalanõude müüjadki on ikka oodatud, sest ostjatel huvi paistab jätkuvat,” märgib Laas.

Paide ja Järvamaa laatade põhjal võib Ülle Laas kinnitada, et need, kes oma kaupa müüma tulevad, peavad suutma vastata ostjate ootustele, mis on tegelikult üsna lihtsad ja kõigile teada: „Eduka müügi tagab värske ja kvaliteetne  kaup, mille hind on tasakaalus ostjate ootustega.”

Aiasaadusi saab müüa festivalil ja vanavaralaadal

Harjumaal Kose lauluväljakul toimub 22.-23. juulil omapärane laat, kus ühendatud on muusika ja mahetoodang – Maheda Muusika festivali mahelaat. Selle raames oodatakse laadale mahekaupmehi, viimane registreerimistähtaeg on 15. juuli.

Kui Koeru antiigi- ja vanavaralaat ootab vaid vanavaramüüjaid, siis Alatskivi vanavaralaadal Vanad Head Asjad kaubeldakse ka looduslähedaste toodetega, nt saab osta kanepi- ja tatratooteid, Peipsist püütud kala jpm. Juuli lõpus Valgas peetaval rahvusvahelisel vanavara- ja käsitöölaadal saab samuti osta-müüa aiasaadusi ja istikuid.

Inimesed on aru saanud, et poes müügil olevad või sadade kilomeetrite kauguselt tulevad aia- ja põllusaadused ei ole alati küllalt kvaliteetsed, nii minnakse laadale otsima kaupa, millel on kohalik hõng juures.

Kuidas oma kaubaga laadal välja paista?

1) Paiguta oma kaup või aiasaadused letile atraktiivselt.

2) Kui kaupa ei ole väga palju, jäta visuaalselt mulje, et seda on palju ja näeb hea välja. Ära paiguta kaupa ühtlaselt letile, vaid nn trepiastmetele, et möödujad näeksid paremini, mida müüd.

3) Müü ainult kvaliteetset ja puhast kaupa.

4) Kasuta letil värvilisi suuri silte, reklaame, pilte.

5) Lisa juurde kauba kohta käiv info.

6) Pane leti kõrvale üles oma ettevõtte või talu tutvustus/pildid. Kui ostjad näevad, kus aiasaadused on kasvanud või kuidas kodus toodangut valmistatakse, suureneb usaldus ja soov kaupa osta.

7) Näe ise hea välja, ole kenasti riides ja puhas – mustad käed (kartulite tõstmisest porised) või määrdunud lett tõukavad ostjad eemale.

8) Vaata, et jätkuks aiasaaduste pakkimiseks ilusat paberit, paberkotte, kilekotte, kaste vms.

9) Ole sõbralik, suhtle ostjatega, kutsu neid ligi kaupa vaatama, anna maitsta või proovida.

11) Vasta ostjate küsimustele.

12) Jaga oma talu või ettevõtte kontaktandmeid, kodulehe aadressi, et inimene saaks hiljem ühendust võtta.

13) Kui müük ei lähe, siis korralda loosimisi, tee eripakkumisi (kaks ühe hinnaga), paku lastele midagi tasuta, ära sunni inimesi ostma, vaid räägi oma ettevõttest, talust, toodangust, kogudes huvilised enda ümber.

Valik laatasid juulis-augustis

Võrumaal 16. juulil – Südamemuusika Festivali laat "Südamest südamesse"

Pärnumaal Toris 16.juulil – suvefestivali „Tori ööd ja päevad“ suvelaat

Valgamaal 21.-22. juulil Tõrva Tulepäevade Laat

Harjumaal 22.-23. juulil Maheda Muusika festivali mahelaat

Tartumaal 29. juulil Vasesepa Talulaat

Põlvamaal 29. juulil Mooste Linalaat

Läänemaal 30. juulil „Lapsepõlvemaagia“ laste laat

Heinakuu laadad kaheksas Eesti paigas

Raplamaal 6. augustil Poti Laat

Lääne-Virumaal 12. augustil Tapa 7. Vorstifestival ja Laat

Saaremaal 19. augustil Randvere Lõbus Kirbulaat

Ida-Virumaal 26. augustil Narva Ajalaat

Tartumaal 26. augustil Kallaste Kala- ja Sibulalaat

Loe rohkem: laadakalender.ee

Tagasi üles