Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Piim toob organismile kasu, aga vahel teeb halba

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
FOTO: Marko Saarm

Oleme kõik üles kasvanud teadmisega, et piim on tähtis toiduaine, mis on möödapääsmatult vajalik nii lapsele kui ka täiskasvanule. Ennekõike toonitatakse piima väärtust just seoses suure kaltsiumikogusega, mis loob eelduse tugevate hammaste ja luude tekkimiseks.

Lastele on loodud riiklikud piimaprogrammid ja piimatarbimise vajalikkust toonitatakse ka vanemas eas, mil kummitab hõrenevate luude oht.

Töötlemata toorpiima on nimetatud iseennast seedivaks toiduks – see sisaldab hulgaliselt ensüüme, kasulikke rasvu ja mineraale, mis piima omastamise kergeks teevad. Töötlemisega kaotab piim aga kahjuks palju oma väärtusest, ennekõike hääbuvad ensüümid, mis kuumutamist ei talu. Vähendatud rasvaprotsendiga piimas kuivavad kokku ka rasvlahustuvate toitainete ja vitamiinide varud, nii näiteks on piimas sisalduv rasvlahustuv A-vitamiin ülioluline kaltsiumi heaks imendumiseks.

Moodne piim

Tänapäeval me poest enam koorekihiga kaetud piima pudeleid ei leia, kasutusele on võetud piimarasvade homogeniseerimine, kus rasv pihustatakse imepisikesteks piimas hõljuvateks osakesteks. Nii mõnigi teadusuuring on seostanud homogeniseeritud piimatooteid südame- ja veresoonkonnahaiguste (näiteks südame pärgarteritõve) riski suurenemisega – looduslike struktuuride muutmine ei pruugi tervisele alati kasuks tulla.

Piimatoodete tarbimise ja luude seose kohta on aga leida hoopis üllatavat statistikat: suure piimatarbimisega riikides (USA, Kanada ja põhjamaad, nagu Norra ja Rootsi) on puusaluumurdude esinemissagedus kümneid kordi kõrgem kui Aafrika riikides ja Uus- Guineas, kus piimatarbimine on väga väike.

Niisiis tundub, et pelgalt piimajoomisest jääb tugevate luude kasvatamiseks väheks: organismile tuleb tagada ka kümned teised luudele tarvilikud toitained, ennekõike magneesium, boor ning D- ja K2- vitamiin. Vähem tähtis pole aktiivne elustiil.

Tänapäeval ollakse järjest sagedamini hädas piimasuhkru- ehk laktoositalumatusega, mis võib avalduda gaaside, kõhuvalu ja -lahtisuse ja muude ebameeldivate sümptomitena. Probleemi seostatakse reeglina vaid piimasuhkrut lõhustava ensüümi laktaasi vähesusega, samas viitab see aga reeglina tõsistele muutustele seedetrakti mikroflooras. Soolestikus elutsevad bakterid aitavad tõhusalt kaasa laktoosi lõhustamisele. Kui mitmesuguste keskkondlike stressorite või antibiootikumiravi järel tasakaal seedetraktis kannatada saab, võib see kaasa tuua laktoositalumatuse. Juba ammu on Eesti piimatoodete riiulitele jõudnud kirev valik laktoosivabadest piimatoodetest. Laktoositalumatuse määra saab vähendada sihikindlalt soolefloora tasakaalu taastades, tarvitades selleks hapendatud toite ja tõhusaid probiootilisi lisandeid. Suureks abiks seedevaevuste leevendamisel on kvaliteetsed ensüümikompleksid.

Tiibeti piimaseen

Hapendatud toodetest rääkides ei saa üle ega ümber Tiibeti piimaseenest – vaimustavast probiootilisest organismist, mis teeb tavalisest piimast loetud tundidega suure toiteväärtusega keefiri. Tiibeti piimaseen teeb bakteriaalse eelseedimise käigus piima organismile paremini omastatavaks ja külvab sellesse kümneid probiootilisi tüvesid, mis mõjuvad hästi immuunsusele ja ainevahetusele. NB! Kui laktoositalumatus on väga suur, ei pruugi Tiibeti piimaseen siiski sobida, niisamuti ei sobi see neile, kel probleeme kaseiini ehk piimavalgu talumisega.

Piimatooteid valides soovitan eriti panustada maitsestamata probiootilistele toodetele, olgu nendeks siis bakterilisandiga keefir või jogurt. Suhkrusse uputatud kohupiima ja jogurtit tervisetoiduks pidada ei saa. Sellesse kurba kategooriasse kuuluvad ka nelja- või kuuekaupa müüdavad pisikesed 100 g pudelikesed, mis peaksid reklaami põhjal aitama soolefloorat tasakaalustada. Etiketilt võib lugeda, et 100 g kohta võib toode sisaldada umbes 14 g suhkrut (3,5 tl). Selline suhkrukogus ei tule kasuks ühegi tervisprobleemi korral ja on hea toit patogeensetele soolebakteritele ja pärmseenele, kes end suhkru najal järjest paremini tundma hakkavad.

Üks võimas piima boonus on selle suur trüptofaanisisaldus. Tegu on asendamatu aminohappega, millest keha toodab heaolutundeks asendamatut serotoniini ja sealt edasi unehormoon melatoniini. Usutavasti toimibki soe piim nii rahustavalt ja turvatunnet tekitavalt just sel põhjusel. Kui soovite une eel joodavale soojale piimale väärtust juurde anda, soovitan sinna lisada pisut kvaliteetset orgaanilist Tseiloni kaneeli nagu Lähis-Idas kombeks.

Tagasi üles