Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

HeyDay tegi revolutsiooni Eesti mahlatööstuses

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
HeyDay juhi Janno Veskimäe sõnul on nende eesmärk teha ei vähem ega rohkem kui maailma parimat mahla. | FOTO: Eero Vabamägi / Postimees

Oktoobris tööd alustanud HeyDay, mille tehases valmivad külmpressimeetodil ilma kuumutamata täiesti naturaalsed mahlad, annab järjest rohkem tööd Eesti õuna- ja marjakasvatajaile.

Saku Õlletehases finants- ja logistikadirektorina töötanud, Ukrainas veinitööstust rajanud ja mujalgi maailmas ringi reisinud Janno Veskimäe tuli kolme aasta eest mõtte peale hakata koos ülikoolikaaslase Anton Maljuginiga naturaalseid mahlu tootma. Eeskuju saadi Ameerikast, kus analoogiline toode olemas. Mehed uurisid välja, et meie lähiregioonis midagi sellist ei toodeta ja otsustasid ise asja Eestis ära teha. „Tahtsime teha midagi hoopis teistmoodi ja seadsime eesmärgiks ei vähem ega rohkem, kui teha maailma parim mahl,” pole Veskimäe just liiga tagasihoidlik. Tundub, et ta on eesmärgile üsna lähedal, sest mahlasegudes on iga koostisaine maitse tugevalt tunda, kusjuures eri marjad ja viljad sobivad omavahel hästi kokku. Ja võib olla kindel – midagi muud lisatud ei ole.

„Ehkki Eesti turg on väike, asub Skandinaavia samas lähedal, pealegi on meil veel palju puhast loodust,” arutles Veskimäe, ehitas sobilikud ruumid Tallinnas Kristiine linnaosast leitud hoones valmis, hankis sisseseade, mõtles koos abilistega välja retseptid ja pani mullu septembris tootmise käima. Ega see muidugi nii hõlpsalt ei läinud: algul oli palju nuputamist ja messidel käimist, et õige tehnoloogia välja valida. Esialgu, kui töötajaid oli veel vähe, kooris firmajuht vahel ise koos teiste juhtidega poole ööni ananasse. Täna on tööl juba 15 inimest ja villimisliini võimsus on 1500 pudelit tunnis.

Praegu näeb Veskimäe palju vaeva Saksamaale eksportimiseks, sest seal on palju ökokette ja inimeste mahetoodangu teadlikkus suur. Esimene partii HeyDay toodangut on juba Soomegi läinud. Eestis leiab seda enamiku ökopoodide, Rimi supermarketi ja Stockmanni jahutusega riiulitelt. Maksavad need kolme ja poole euro ringis. Viis senti igalt pudelilt läheb tootja soovi kohaselt SOS-lasteküla hüvanguks. „Tahtsime ühiskonnale ka midagi tagasi anda,” kommenteerib Veskimäe. Esimene annetus on juba ülegi antud.

Kui tavaliselt selleks, et mahl säiliks joodavana, kuumutatakse see läbi ehk pastöriseeritakse, siis HeyDay mahlad valmivad ainulaadse kõrgsurvepressi meetodil (HPP), mis hävitab kahjulikud bakterid ja mikroorganismid, kuid jätab alles marjade, puuviljade ja juurikate värskuse, toitained ja kasulikud mineraalid.

„Mahlad on valmistatud naturaalsetest viljadest, mis kasvanud ilma kahjulike väetiste ja tõrjevahenditeta. Võrreldes tavapäraste pressimismeetoditega oleme viinud tooraine kokkupuute hapnikuga miinimumini. See aitab vältida maitsete ja kasulike ainete hävimist,” selgitab Veskimäe.

Nii palju kui võimalik hangib HeyDay toorme Eestist. Kohalikku päritolu on nii marjad kui ka õunad. Apelsin ja ananass tuuakse loomulikult sisse. Maheõunu meil jaguks, aga nendel saab sageli määravaks hoiustamine ehk selleks vajalike tingimuste puudumine. Seetõttu müüakse suur osa maheõunast sügisel kiiresti maha. Kui HeyDay tehase võimsus hakkab ulatuma miljonile liitrile aastas ja poole toorainest moodustab õun, siis on see tulevikus õunaaiaomanikele paras proovikivi. Ka köögiviljad ja maitsetaimed võiksid enamikus Eestist tulla.

HeyDay mahlad segatakse kokku eri viljadest ja taimedest, mistõttu nende maitse on täiesti unikaalne. Villitakse need erilise kujuga 250 ml plastpudelitesse. Tervisele ohutut plasti eelistatakse sel lihtsal põhjusel, et unikaalne kõrgsurvepress purustaks klaasist pudeli. Võrreldes töötlemata värske mahlaga säilivad HeyDay mahlad märgatavalt kauem – ühe kuni kolme päeva asemel kuni 40 päeva.

Organic Estonia programmi hindab Veskimäe igati vajalikuks. Samuti võiks tema sõnul Eesti mahetoodangul olla üks ühine kaubamärk, mille järgi meid maailmas teataks. „Eesti ei suuda kunagi konkureerida väga suurte tootjatega, aga meie, kes me teeme mahetoodangut, võiksime seljad kokku panna ja millegagi võiksime teistest ka eristuda,” leiab ta.

HeyDay mahlad:

Bonfire: apelsin 36, õun 35,9, porgand 20, astelpaju 8, kurkum 0,1 protsenti

Deep Forest: õun 26, ananass 26, apelsin 26, pohl 15, peet 7 protsenti

Evergreen: õun 52,7, kurk 38, spinat 5, sidrun 3, petersell 1, ingver 0,3 protsenti

Sunbeam: apelsin 37, ananass 30, õun 29,2, sidrun 3, piparmünt 0,8 protsenti.

Tagasi üles