Kuidas hobiaednikust sai Eesti suurima lillelaada korraldaja

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Erakogu

Vahel on elu põnevam kui mis tahes film. Siiamaani ei suuda Türil Eesti suurimat lillelaata korraldav Liivi Lohvart ära imestada, kuidas temast – hobiaednikust – on tänu suurele kirele saanud Eesti ühe suurima laada peakorraldaja.

Iga päev töötab Liivi justkui paradiisis. Helgetes toonides kujundatud Türi Aianduse ja Mesinduse Seltsi käsitöömajas eksponeeritakse Türi heegeldajate ja vaibakudujate loomingut ja selles asub Liivi kontor. Vahetult enne Türi lillelaata on see täis mõnevõrra ärevil laadakorraldajaid, toimuvad koosolekud ja arutelud. „Vahel mõtlen tagasi ega suuda uskuda, et see kõik toimub minuga!” õhkab Liivi.

Tegelikult on Liivi Lohvart hoopiski rõivaste konstruktor-modelleerijaks õppinud. 1988. aastal otsustas ta kolida pealinnast Türile, rohelusest pakatavasse Kesk-Eesti väikelinna, et tagada oma lastele puhtam, rahulikum ja turvalisem keskkond.

„Mäletan, kuidas esimestel aastatel kõndisin Türil kadedusest rohelisena ringi. Nii palju ilusaid aedu! Inimesi, kes nautisid aiatööd ja tegid seda suure armastusega. Mina, kes ma elasin korteris, tundsin vaid puhast kadedust!” lagistab Liivi naerda.

Türi kauneim aed

Ühel hetkel avanes Liivil võimalus oma kinnistu osta. „See aed nägi kohutav välja! Aga kuna mul olid maalt vanaema juures teadmised kaasa saadud, olin ostnud meeletu koguse aiandusraamatuid ja oli ülim tahtmine üks ilus aed kujundada, siis hakkasin seal hoogsalt tegutsema. Nii sündiski aed, mis oli minu maitse järele,” jutustab Liivi, kelle õieilu esitati ka presidendi kaunimate aedade konkursile.

Tänu suurele aiandushuvile sai temast Türi linnaaednik. Samal ajal hakkas Liivi osalema Türi lillelaada korraldamisel, kuni 2011. aastal tehti talle ettepanek laada korraldamine täielikult enda peale võtta.

„See oli minu jaoks väga suur väljakutse, aga ma pole kordagi alla andnud,” meenutab Liivi, kelle korraldatavat laata külastas tänavu umbes 35 000 inimest. Müüjaid oli seekord üle 700. Tööstuskaupade müügikohad ja toitlustamiskohad renditakse minutitega välja ja taimede müügiala on iga aastaga kasvanud.

Nutiterminal aitab

Laat on sõna otseses mõttes paisunud nii suureks, et rohkem kasvada polegi enam võimalik. Muidu tuleks Türilt juba suuremale maa-alale kolida.

Heameelt tunneb Liivi sellegi üle, et lisandunud on kõikvõimalikud teenused, mida laadakülastajale pakkuda. „Kui varem oli Türil Konsumi kaupluse ees kilomeetripikkune järjekord inimesi, kes soovisid sularaha välja võtta, siis aasta-aastalt see probleem leeveneb. Tänu nutiterminalile saab iga müüja võtta vastu kaardimakseid. Selles mõttes on elu 21. sajandil ikkagi võrratu!” sõnab Liivi lõpetuseks.

Olgu täpsustuseks lisatud, et nutiterminal on uus väikesemõõduline renditasuta makseterminal, mis võimaldab nutitelefoni või tahvelarvuti abil võtta vastu kaardimakseid, sealhulgas ka puutevabasid viipemakseid, sõltumata kellaajast ja asukohast.

Liivi Lohvarti kolm soovitust laadakorraldajale

1. Kõik algab peast, tuumik ja meeskond on kõige tähtsam. Pane kokku meeskond, kellel on samasugused ambitsioonid ja kes julgeb unistada.

2. Õpi kogemustest, hoia pea püsti ka nõrkushetkel, seljata kõik halb!

3. Leia oma viis, kuidas ilm ilusaks teha!

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles