Paide masinatehas pürib allhankijast isetootjaks

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Heinarullide haagis on iselaadiva süsteemiga, mis võimaldab kokku hoida aega, tööjõukulu ja kütust.
Heinarullide haagis on iselaadiva süsteemiga, mis võimaldab kokku hoida aega, tööjõukulu ja kütust. Foto: Erakogu

Seni peamiselt allhanget teinud AS Paide Masinatehas tõi pärast kolme aastat arendusi tänavu kevadel turule esimesed oma tooted – heinarullide haagise ja  kallurhaagised. Ettevõtte sihiks on peamiselt Eesti ja Skandinaavia turgude najal kasvatada omatoodangu mahtu enam kui pooleni kogutoodangust.

Ettevõtte turundusjuhi Toomas Moloki sõnul on omatoodete arendamine ja müük olnud kaua aega ettevõtte sooviks, kuid nende välja töötamine on olnud pikk protsess. «Siin saab paralleele tõmmata põllumehe tööga – tulemus ei tule kohe pärast külvi, peab palju töötama, mõnikord uuesti otsast alustama ja järjepidev olema,» nentis ta.

Eesti kapitalil põhineva Paide masinatehase omatootesarja HUMUS kõige eristuvam toode on heinarullide haagis, mille eestlased on ise projekteerinud. Pisut üle 20 000 euro maksva haagise muudab eriliseks iselaadiv süsteem, mille hüdrauliline haarats tõstab sõidu ajal põhu-, heina- või silorullid traktorile nii, et traktor ei pea vahepeal seisma jääma. Nii aitab see tublisti aega ja kütust kokku hoida, sest traktor ei pea edasi-tagasi manööverdama ega vaja ka tõstmisseadet.

Tavaliselt kulub traktori manööverdamisele aega, sest põllul haagitakse haagisplatvorm traktori küljest lahti, et traktor saaks heinarullid põllult ükshaaval haagisplatvormile laadida. Seejärel haagitakse see platvorm taas traktori külge ja viiakse heinarullide hoiustamiskohta.

Teine võimalus on kasutada kahte traktorit, üht laadimiseks ja teist vedamiseks. See aga tähendaks topelt tööjõu- ja masinakulu võrreldes iselaadiva haagisega.

Võimaluste otsimine

Toomas Molok nendib, et firma on aastaid nii-öelda avatud silmadega ringi vaadanud ja mõelnud, milliseid omatooteid võiks välja arendada. «Aastaid tagasi nägimegi sarnast seadet ... Küll teistsuguse tehnilise lahendusega ja palju väiksemat,» meenutas ta.

Seni on Paide masinatehas teinud ennekõike allhanget tuntud rahvusvahelistele kontsernidele, nagu Andritz, Cargotec, ABB ja mitmed teised ning enamik toodangust on läinud ekspordiks.

Ka uue omakaubamärgi HUMUS toodete müümisel näeb firma olulise sihtkohana lähiriike – Soomet, Rootsit, Taanit ja Norrat –, kuid senisest enam tahab Paide masinatehas olla oma toodanguga kättesaadav Eesti põllumeestele.

Kuna tegemist on väga uue tootega, on neid heinarullide haagiseid seni paar aastat põhjalikult katsetatud nii Eestis kui ka Rootsis, kuid müüdud neid veel ei ole. «Sellel suvel saavad farmerid teha heinarullihaagisega proovitöid ja kui tulemus farmerit rahuldab, siis on nad ka esimesed ostjad ja oleme selleks vastava tootmismahu plaaninud,» rääkis ta.

Lisaks heinarullide haagistele on AS Paide Masinatehase omatoodete kaubamärgi all HUMUS valmis saanud ka kallurhaagised, millest väiksemaid on kohandatud Rootsi põllumeeste vajadustega. Nende haagiste müügiks on sõlmitud samuti kokkulepped ning järgmisel kuul saadab Eesti tehas Rootsi ka oma kaubamärgi esimesed 24 kallurhaagist.

Pidev arendus

Paralleelselt uute toodete tutvustamise ja müügiga käib tehase turundusjuhi Toomas Moloki sõnul pidevalt järgmiste uute masinate välja arendamine. Näiteks on valmis saanud ja vajalikud katsetused läbinud ka lükandseinaga traktori silolaotur. Toomas Moloki kinnitusel on tehase inseneridel töös veel mitu uut toodet, kuid neist on esialgu vara rääkida.

Põhjuseid, miks Paide masinatehas ei soovinud enam piirduda üksnes allhankega, vaid seadis eesmärgiks kasvatada omatoodete osakaalu, on mitmeid.

«Omatoode võimaldab olla sõltumatum ja iseseisev hinnakujunduses, luua suuremat lisandväärtust, planeerida müüki ja tootmist, muuta tootmine efektiivsemaks, olla atraktiivsem tööandja, töötada ambitsioonikate meeskondadega,» loetles Toomas Molok. Ja lisas: «Loomulikult pakub õnnestunud toode ka rõõmu ja rahuldust ning on omakorda tugev motivaator edasi arenemiseks.»

AS Paide Masinatehas

  • AS Paide Masinatehas on Eesti kapitalil põhinev ettevõte, kus töötab praeguse seisuga 127 inimest.
  • Ettevõtte eelmise aasta käive oli 5,8 miljonit eurot.
  • Üle 50 protsendi toodangust läks mullu ekspordiks.
  • Ettevõtte kontserni kuulub sahkade arendaja ja konstrueerija Meiren Engineering, mille sahad toodetakse samuti AS Paide Masinatehases. 

Artikkel ilmus esmaspäevases Postimehe erilehes Maaelu Edendaja.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles